10 min. czytania | 20.02.2022 | Maria Dyczko
Czym jest Linkbuilding?
Sygnały budujące wiarygodność witryny
Marketing jest stale rozwijającą się branżą, za której zmianami często trudno nadążyć. To samo tyczy się jego internetowej odmiany. Sklepy internetowy, strony firmowe, witryny tematyczne, blogi, fora, serwisy, media społecznościowe itd – internet to wielka sieć naczyń połączonych.
Spis treści
Ich stały rozwój napędza powstawanie kolejnych dziedzin marketingowych, przez co narodziły się: pozycjonowanie, copywriting, content marketing i wiele innych, powiązanych aktywności, pośród których znajduje się również pozyskiwanie linków zewnętrznych. Czym jest linkbuilding i jakie ma znaczenie dla twórców internetowych treści?
Czym jest link?
Aby w pełni zrozumieć, czym jest linkbuilding, należy najpierw pochylić się nad samym pojęciem linku. Link, zwany również hiperłączem, to nic innego, jak odnośnik do strony, pliku, grafiki bądź video, zawierający adres docelowy i pozwalający na przemieszczenie się do niego poprzez kliknięcie.
Czyli linkiem w tekście będzie każdy element, który po wejściu w interakcję przeniesie nas w inne miejsce, czy to w obrębie tej samej strony, czy poza nią. Jego opis, widoczny po najechaniu kursorem na zwykle pogrubioną, podkreśloną lub odznaczoną innym kolorem czcionkę, nazywany jest anchorem. To w niego klikamy, gdy chcemy podążyć za danym linkiem.
Czym jest linkbuilding?
Linkbuilding – w najprostszym tłumaczeniu oznaczający budowanie połączeń – to działania związane z pozycjonowaniem, mające na celu zdobywanie jak największej ilości odnośników z innych domen do naszej.
Takie linkowanie z innych stron jest czymś na zasadzie systemu poleceń firmy.
Jeśli ktoś wiarygodny poleca nam inną firmę, to w naszych oczach ta firma staje się również wiarygodna. Jeśli natomiast ktoś mało rzetelny namawia nas na skorzystanie z nieznanej nam firmy to wzbudzi to nasze podejrzenie i niekoniecznie będziemy przychylni tej firmie.
Podobny wpływ mają linki z innych źródeł do naszej strony. Jeśli pozyskujemy link z wiarygodnych, rzetelnych stron, witryn, serwisów, blogów i innych miejsc w Internecie, to roboty indeksujące mają podstawy by sądzić, że nasza witryna jest wiarygodna, a co za tym idzie, pokazywać ją wyżej w wyszukiwarce.
Natomiast linki z mało wiarygodnych źródeł mogą mieć prawie zerowy lub nawet negatywny wpływ na pozycjonowanie naszej witryny.
Przy linkbuildingu zwykle mówi się o linkach zewnętrznych, ale warto wspomnieć, że do zbudowania sprawnie funkcjonującej i dobrze ocenianej sieci linków potrzebne jest zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne, a także odpowiedni balans pomiędzy typami llinków. Jeśli wyszukiwarka uzna, że nasze linkowanie jest nienaturalne lub bezwartościowe, będzie oceniała nas nisko. To z kolei może skończyć się utratą szansy na pojawienie się strony wśród najlepszych odpowiedzi na dane zapytanie w Google.
Rodzaje linkowania
W pozycjonowaniu występują dwa rodzaje linkowania: zewnętrzne i wewnętrzne.
Linkowanie zewnętrzne to takie, które polega na umieszczaniu hiperłączy w innych domenach niż ta, na której wykonujemy pozycjonowanie w celu przekierowania nas do niej. Czyli w prostych słowach, tego typu linkowaniem będzie odnośnik do tego artykułu zawarty np. w tekście polecającego go na forum internetowym użytkownika.
Linkowanie wewnętrzne stosuje się w obrębie tej samej domeny. Hiperłącze kieruje w jego przypadku do innej podstrony tego samego serwisu. Przykładem byłoby np. wstawienie tutaj linka przenoszącego do kolejnego artykułu z naszego bloga, do strony głównej, podstrony ofertowej itd.
Stosuje się je w celu promowania własnych, wartościowych treści i ułatwienia użytkownikowi poruszania się po możliwie najbardziej interesujących go podstronach w szybki, łatwy sposób, a także wspierając pozycjonowanie podstron i strony głównej.
Anchory
Przy linkach istotnym pojęciem są jeszcze anchory, czyli tzw. kotwice. Jest to w skrócie tekstowe wyjaśnienie danego linka, które pomaga zarówno użytkownikowi jak i robotom wyjaśnienie co ukrywa się pod danym linkiem.
Anchory mają istotną rolę przy pozycjonowaniu i przy linkbuildingu, bo odpowiednie ich wykorzystanie jest elementem ogólnej strategii SEO i tego w jaki sposób pozycjonujemy witrynę.
Tekstowy anchor jest sygnałem dla robota o jakiej tematyce jest witryna, do której kieruje link, więc warto zadbać o to, aby kotwice były słowem kluczowym lub je zawierały. Jeśli np. stworzymy link wewnętrzny do tej podstrony, to lepszym anchorem będzie „czym jest linkbuilding” lub „linkbuilding – co to” niż „sprawdź”, „przeczytaj więcej”, „link”, itd.
Linki follow i nofollow
Linki follow (lub dofollow) są bardzo ważne w kontekście pozycjonowania, bo przynoszą najwięcej korzyści. Jest to ten typ odnośnika, którego celem jest przekierowanie użytkownika na stronę wybraną dla niego przez twórcę danej domeny, obojętnie czy będzie to podstrona, czy inny serwis.
Dzięki ich stosowaniu wyszukiwarki jak np. Google określają moc pozycjonowania dla danego adresu, a więc, w dużym uproszczeniu, im większa ilość linków dofollow z zaufanych, pełnowartościowych źródeł – tym lepiej wpływa to na pozycjonowanie. Pamiętać jednak należy, że Google stawia na naturalność pozyskiwanych linków, więc nie można postawić wyłącznie na linki follow, ale również warto posiadać linki nofollow
Przeciwieństwem powyższych są linki nofollow. Dla standardowego użytkownika niczym nie różnią się od dofollow, ponieważ ich odmienność zapisana jest wyłącznie w kodzie źródłowym. Ma ona jednak spore znaczenie dla SEO.
Zakodowanie linku jako nofollow informuje roboty odpowiedzialne za ocenę strony, że mają nie kierować się nim i nie uwzględniać go podczas oceny. Google wymaga od domen, by zawierały tego rodzaju linki i dzięki ich obecności upewnia się, że dana strona jest naturalna oraz wartościowa.
Linki noreferrer i noopener
Kolejnymi parametrami, używanymi przy linkowaniu, które warto kojarzyć są noreferrer i noopener.
Zadaniem łączy typu noreferrer jest nieprzekazywanie stronie, do której odsyłają informacji, jak się na niej znaleźliśmy, czyli z jakiej strony pochodził link. Zapewnia to użytkownikowi większą prywatność i nie wpływają negatywnie na wartość pozycjonowania.
Z kolei łącza rodzaju noopener mają na celu ochronę linkowanej strony, aby jej zawartość nie mogła zostać podmieniona, a więc by uniknąć prawdopodobieństwa, że użytkownik zostanie przeniesiony na witrynę ustawioną przez hakerów. Zwykle wiążą się z tym, że po wejściu w dany odnośnik, docelowa domena otworzy się w drugiej karcie. Ich wartość wynika z pozwolenia na bezpieczne przemieszczanie się odwiedzających stronę, bez ryzyka stania się ofiarą oszustwa.
Warto jeszcze wspomnieć krótko o linkach graficznych – lub inaczej o linkowaniu zdjęć – z którymi również często można się zetknąć na stronach internetowych. Ten rodzaj odnośnika podpina się do plików graficznych, np. logo albo obrazka w artykule, a przypisany mu anchor, oprócz adresu, może zawierać alternatywny opis grafiki (alt). Wpływają na moc pozycjonowania strony w ten sam sposób, co reszta linków i również mogą być z rodzaju dofollow lub nofollow.
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Źródła pozyskiwania linków
Linkbuilding to bardzo ważna składowa działań pozycjonerskich i opisanie wszystkich możliwych źródeł pozyskania linka jest tematem na cały długi artykuł.
W skrócie – linki pozyskuje się płatnie lub bezpłatnie ze źródeł typu: blogi, serwisy tematyczne, serwisy informacyjne, wizytówki NAP (Name, Address, Phone), fora, katalogi, media społecznościowe (zwykle nofollow), mikroblogi i wiele innych.
Więcej na temat: Wizytówka NAP – jak wspiera SEO?
5 wskazówek do linkbuildingu
Przy pozyskiwaniu linków zewnętrznych, ale również przy budowaniu struktury linków wewnętrznych warto trzymać się kilku rzeczy:
- Należy zadbać o zróżnicowane linkowanie – chociaż to zewnętrzne bywa postrzegane jako najbardziej pomocne w pozycjonowaniu, wewnętrzne jest równie istotne i decyduje o czytelności, a także łatwości nawigacji strony.
- Balans pomiędzy linkami typu nofollow i dofollow jest ważny, by wyszukiwarki internetowe nie uznały naszej domeny za sztuczną i na tej podstawie obniżyły moc pozycjonowania.
- Różnorodność źródeł, w których umieszczamy linki zewnętrzne, zwiększa prawdopodobieństwo ich wpływu na sukces strony.
- Używanie różnych form odnośników, np. czystego URL, frazy kluczowej lub grafiki, jest bardzo przydatne, by nasza strona wyglądała dla robotów naturalnie i wartościowo.
- Zawsze musimy dbać o to, by linki wewnętrzne były poprawnie skonstruowane i aktualne, aby nic nie przeszkodziło użytkownikowi w przeglądaniu naszej strony, jeśli link jest nieaktualny to warto pamiętać o przekierowaniu w inne miejsce na stronie.
Linkbuilding w istotny sposób wpływa na pozycje witryny i jest nieodłącznym elementem działań SEO, jednak jego rola nie jest kluczowa. Pozycjonowanie to szereg wspierających się działań, które osiągają efekt synergii dopiero wtedy, gdy są wykonywane równocześnie.
Więcej na ten temat dowiesz się w trakcie naszego szkolenia SEO
Przeczytaj również: