10 min. czytania | 20.01.2022 | Jacek Białas
Czym zajmuje się agencja SEO?
Czy warto skorzystać z wiedzy specjalistów?
Marketing internetowy stał się jednym z filarów nowoczesnego biznesu, jednocześnie niosąc ze sobą perspektywiczną wizję w odniesieniu do przyszłości. W internecie obecnie dzieje się już tak dużo, że po prostu nie można nie wykorzystywać drzemiącego potencjału.
Spis treści
W celu nieco bardziej precyzyjnego przyjrzenia się procesowi funkcjonowania marketingu internetowego oraz budowania wizerunku marki w Internecie za jego pośrednictwem, należy zaznajomić się z być może najważniejszym pojęciem w branży, spotykanym zazwyczaj pod postacią skrótowca SEO.
Co to jest SEO?
Search Engine Optimization, bo właśnie tak brzmi rozwinięcie owego skrótu, w dosłownym tłumaczeniu oznacza optymalizację wyszukiwarki internetowej.
Choć z usług wyszukiwarek internetowych zdecydowana większość z nas korzysta na co dzień, zagadnienie określone w taki sposób nie oddaje rzeczywistej istoty tego, co tak naprawdę ma znaczenie w kontekście tematu, jakim jest optymalizacja stron internetowych.
Optymalizacja SEO polega bowiem na – w najprostszym możliwym tłumaczeniu – dostosowaniu danej strony internetowej, a w zasadzie treści, które się na niej znajdują, do danej wyszukiwarki internetowej (w większości przypadków jest to głównie Google), w taki sposób, aby pojawiała się ona jak najczęściej w wynikach wyszukiwania określonej frazy.
Im lepiej dana strona internetowa jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarki internetowej, tym wyżej pojawia się ona spośród wszystkich innych stron powiązanych z szukanym hasłem, co z kolei zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia właśnie tego konkretnego adresu przez użytkownika.
Celem SEO, które w Polsce bardzo często określane jest jako pozycjonowanie stron internetowych, jest zatem osiągnięcie możliwie jak najwyższej pozycji witryny wśród wyników wyszukiwania.
Znaczenie SEO
Pozostaje więc jeszcze jedno, kluczowe pytanie: dlaczego odpowiednie pozycjonowanie strony www jest aż tak istotne dla właścicieli zarówno małych, jak i dużych przedsiębiorstw?
Odpowiedź jest wyjątkowo prosta – wyższe miejsce wśród wyników wyszukiwania dla frazy wpisanej w wyszukiwarkę internetową przez użytkownika oznacza zwiększone prawdopodobieństwo sytuacji, w której ów użytkownik, a także inni, którzy również wyszukają to samo hasło, trafi właśnie na tę uprzednio zoptymalizowaną stronę.
Wskutek wystąpienia opisanego zjawiska, stale rośnie licznik odwiedzin witryny, przez co ruch na stronie zwiększa się. Korzyści z takiej sytuacji bardzo dobrze widać na przykładzie sklepów internetowych, które z miejsca zaczynają notować większą liczbę zamówień, co z kolei generuje natychmiastowy wzrost zysków.
SEO a SEM – na czym polega różnica?
Warto ponadto wspomnieć, iż SEO jest jedną z części składowych SEM, czyli Search Engine Marketing. SEM jest dziedziną nieco bardziej ogólną, która zajmuje się marketingiem internetowym ukierunkowanym na zwiększanie widoczności stron internetowych w trakcie korzystania z wyszukiwarek, a co za tym idzie – skutecznym promowaniu witryn w sieci.
Oprócz opisanego szerzej w powyższym akapicie SEO, Search Engine Marketing tworzą także reklamy PPC (Pay Per Click), czyli specjalny model reklamy internetowej, która przynosi zyski platformom w momencie kliknięcia w nią przez użytkownika (np. reklama Google Ads). W całym tym procesie najważniejsza jest jednak skrupulatna analiza potrzeb firmy oraz rozsądnie ułożona strategia rozwoju.
Nie we wszystkich przypadkach konieczne będzie wdrażanie każdego z wymienionych wcześniej działań skupionych w ramach SEM. Czasem dużo bardziej opłacalnym dla przedsiębiorcy rozwiązaniem jest wybór najbardziej optymalnego kierunku i inwestycja nakładów w jeden rodzaj postępowania, który finalnie może przynieść najwięcej korzyści, bez ryzyka poniesienia niepotrzebnych kosztów, które ostatecznie nie znajdą odzwierciedlenia w zyskach.
Ogółem wymienionych działań dotyczących szeroko pojętego marketingu internetowego zajmują się dedykowane przedsiębiorstwa, których zakres oferowanych usług jest bardzo szeroki, dlatego też stosunkowo duża liczba firm decyduje się na podjęcie współpracy z taką agencją.
Agencja SEO – czym się zajmuje i jakie usługi świadczy?
Jak już wcześniej zostało to zasygnalizowane, każde przedsiębiorstwo, niezależnie od jego wielkości, posiada możliwość nawiązania współpracy z agencją, która świadczy usługi z zakresu optymalizacji stron internetowych pod kątem wyników wyszukiwania (SEO). Ogólnie rzecz biorąc, istnieje kilka metod, aby taki cel osiągnąć. Agencje SEO posiadają niezwykle szeroki wachlarz oferowanych usług, dlatego też tego typu firmy zazwyczaj cieszą się dużą liczbą klientów. Do najpopularniejszych zadań jakie wykonują dla swoich usługobiorców agencje SEO należą na przykład:
- audyt stron internetowych,
- pozycjonowanie stron (optymalizacja pod względem SEO),
- content marketing,
- link building,
- social media
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Audyt stron internetowych
Audyt SEO jest najbardziej podstawową usługą, z jakiej każda firma może skorzystać w ramach kooperacji z agencją SEO. Przeprowadzenie audytu SEO warto jest rozważyć na etapie początkowym, czyli jeszcze przed podjęciem konkretnych kroków w celu optymalizacji witryny internetowej.
Zachowanie właśnie takiej kolejności jest bardzo istotne, ponieważ skrupulatnie wykonany audyt strony internetowej stanowi niejako weryfikację jej aktualnego stanu pod kątem przygotowania do dalszych działań obejmujących pozycjonowanie SEO. Co zatem jest sprawdzane podczas procedury przeprowadzania audytu SEO?
Przede wszystkim cała struktura strony internetowej, jakość publikowanych treści, tagów, metatagów, wszystkie linki wraz z ich pochodzeniem, adresy URL, kod źródłowy, a ponadto szybkość uruchamiania strony, jej ogólna funkcjonalność, jak również aktualna pozycja w wyszukiwarkach internetowych. Wymienione dane są gromadzone przy wykorzystaniu innowacyjnych narzędzi analitycznych, które obsługiwane są przez zespoły wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów z branży.
Po zakończonym audycie wychodzą na jaw wszelkie niedociągnięcia, które należy zniwelować w kolejnym etapie, dobierając według potrzeb działania, które powinny zostać wdrożone dla usprawnienia funkcjonowania strony. Audyt to procedura, która jest ceniona przede wszystkim za kompleksowość w podejściu do tematu, pozwalającą dotrzeć do różnego rodzaju problemów wpływających na obniżenie jakości witryn internetowych, a także ich niską popularność wśród użytkowników sieci
Optymalizacja stron internetowych pod względem SEO
Przede wszystkim należy wiedzieć, że optymalizacja strony internetowej pod względem SEO, czyli dostosowanie jej do wyszukiwarki internetowej, dzieli się na kilka etapów. Celem dobrze przeprowadzonej optymalizacji SEO jest zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce (najbardziej pożądanym wynikiem jest oczywiście pierwsza strona).
Szereg działań podejmowanych w ramach podniesienia pozycji danej strony w wyszukiwarce internetowej obejmuje głównie posługiwanie się frazami kluczowymi, które charakteryzują się największą liczbą odsłon i są najczęściej wyszukiwanymi hasłami w Internecie. Żeby optymalizacja witryny za pomocą słów kluczowych miała sens i mogła w przyszłości przynieść zakładane efekty, musi jednak przebiegać przy zachowaniu spójności tematycznej haseł z koncepcją danej strony.
Content marketing (copywriting)
Najprościej rzecz ujmując, ideą content marketingu jest zainteresowanie odbiorcy, czyli w tym konkretnym przypadku przeciętnego użytkownika Internetu, tematem, którym zajmuje się określona strona. Content marketing polega więc na przygotowywaniu ciekawych, wartościowych i wnoszących nową wiedzę oraz przydatne informacje treści, przez co strona będzie w stanie przykuć uwagę osób poruszających się w obrębie danego zagadnienia.
Efektem, który powinien zostać osiągnięty w wyniku prawidłowo poprowadzonego content marketingu, jest wyróżnienie witryny na tle setek już istniejących stron odnoszących się do podobnej problematyki. Bardzo duża część osób korzysta w takiej sytuacji z pomocy copywriterów, którzy zajmują się przygotowywaniem treści na strony internetowe według wytycznych otrzymanych od zleceniodawcy.
Link building
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, jak duże znaczenie może mieć utworzenie sieci linków, które będą odsyłały potencjalnych użytkowników do danej strony internetowej. Właśnie tym zajmuje się link building, czyli strategia rozmieszczania w różnych miejscach w sieci linków, bezpośrednio powiązanych z naszą główną witryną.
Dzięki takiemu zabiegowi można zdecydowanie zwiększyć prawdopodobieństwo, że użytkownicy odkryją naszą stronę, a licznik odwiedzin przy odrobinie szczęścia poszybuje w górę. Linki prowadzące do stron zewnętrznych można umieszczać np, w artykułach przygotowywanych docelowo pod content marketing, opisywany szerzej w poprzednim akapicie, ale również na blogach, różnego rodzaju forach internetowych, w komentarzach pod postami na innych stronach, a także w social mediach.
Social media
Ciężko nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że social media to obecnie absolutna dźwignia marketingowa, bez której bardzo trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek akcję promocyjną nakierowaną na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Media społecznościowe mają ogromną moc, dlatego też agencje SEO często oferują klientom dodatkową możliwość powierzenia im opieki nad tzw. socjalami firmy.
Wbrew pozorom, działalność w social mediach wymaga dużego wyczucia oraz kompleksowej znajomości procesów zachodzących w wirtualnej przestrzeni. Zatrudnienie w tym celu fachowców odznaczających się dużą kreatywnością pozwoli wykorzystać potencjał tego potężnego narzędzia w stu procentach.
Agencja SEO zajmuje się kompleksową opieką nad witryną aby zwiększać widoczność strony w wyszukiwarce i realizować cele biznesowe firmy. Inwestycja w pozycjonowanie jest zupełnie innym typem działań marketingowych, bo efekty przychodzą dopiero po czasie, a zdobycie zadowalającego ruchu organicznego wymaga pracy.
Z drugiej strony brak „darmowego” ruchu na stronie i bazowanie tylko na płatnych przejściach z różnych kanałów nie jest do końca dobrą strategią marketingową. Warto zadbać o pozycjonowanie, dlatego też jeśli nie wiemy jak robić to samo to warto zgłosić się do wyspecjalizowanej Agencji, np. naszej :)
Jeśli chcemy samodzielnie prowadzić działania SEO, to warto rozważyć poszerzenie swojej wiedzy na szkoleniu. Sprawdź jak to u nas wygląda!