co to jest content marketing

11 min. czytania | 15.02.2022 | Krzysztof Raźniak

Co to jest content marketing?

W czym mogą pomóc Ci treści?

Planując rozwój i promocję firmy lub danego produktu, często można natknąć się na określenie content marketingu. Co to jest content marketing? Jest to, na ten moment, jedna z najbardziej popularnych i efektywnych form  tworzenia więzi między marką a jej odbiorcami. Służy ona także zbieraniu wokół marki większej grupy stałych klientów, należących do konkretnego targetu. Content marketing to podstawowe narzędzie służące budowaniu wizerunku produktu oraz bazy osób nim zainteresowanych.

Na czym polega content marketing?

Content marketing, mówiąc prościej, to strategia marketingowa polegająca na regularnym publikowaniu treści, które będą atrakcyjne, a zarazem wartościowe dla potencjalnych klientów. Dbając o wysoką atrakcyjność, marka zapewnia sobie stałych odbiorców wracających po nowe treści, co zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferowanych usług.

Równie ważnym czynnikiem jest wartość intelektualna zamieszczonego contentu. Powinien on być merytoryczny i przydatny dla konsumenta, który dzięki zapoznaniu się z nim, nabędzie nową wiedzę na temat marki lub tematyki z nią powiązanej.

content marketing

Przykłady content marketingu

Content marketing może występować w wielu różnorodnych formach, na przykład:

Artykuły blogowe

Wpisy blogowe mogą pojawiać się zarówno na oficjalnej stronie, podstronie, jak i na niezależnych, osobnych blogach. Zazwyczaj poruszają tematykę powiązaną z działaniami marki lub innymi sprawami, które mogą przyciągnąć i zainteresować jej potencjalny target.

Samo wspomnienie marki pojawia się jednak jedynie jako dodatek, nie jest ona w centrum uwagi. Przykładem może być firma zajmująca się produkcją i sprzedażą suplementów dla sportowców, która prowadzi na swojej podstronie bloga, na którym treści poruszają tematykę budowy masy mięśniowej, treningu siłowego, czy sposobów na odchudzanie.

Artykuły blogowe odpowiadają za znaczny procent wszystkich działań content marketingowych większości marek z prostego powodu. Bardzo łatwo jest coś napisać w formie jednolitego tekstu.

Poradniki

Podobnie jak w poprzednim punkcie, poradniki to treści  pisane tak, by zachęcały do przeczytania osoby, które mogą następnie zostać klientami marki. Ludzie poszukujący w tego typu odpowiedzi na nurtujące ich zagadnienie, mogą następnie być bardziej skłonni do skorzystania z oferty producenta, na którego stronie opublikowana została treść poradnika.

Ebooki

Również często wykorzystywana forma content marketingowa, gdyż za ebookami często stoi jeszcze bardziej skonkretyzowany cel. Często ebooki są dystrybuowane w zamian za np. podanie maila lub dołączeniem do bazy subskrybentów.

Nie dość, że zaprezentujemy się w ebooku jako ekspert, wyedukujemy, odpowiemy na pytania i przybliżmy być może użytkownika do zostania klientem, to dodatkowo otrzymamy bezpośrednio maila, co niektórzy sklasyfikować mogą jako wstępny lead.

Webinary

Organizowanie spotkań na żywo w formie webinarów to świetny pomysł na content marketing jeśli mamy możliwości techniczne i predyspozycje do tego, aby prowadzić takie relacje. W trakcie webinarów często użytkownicy są aktywni, zadają pytania prowadzącemu, starają się znaleźć odpowiedzi na indywidualne problemy, a organizator webinaru jest w stanie nawiązać bliższą relację z odbiorcami, poznać ich problemy i oczekiwania.

Podcasty

Forma, która dla wielu wydaje się niedostępna z uwagi na skomplikowanie techniczne. Wszak warto mieć wysokiej klasy sprzęt nagraniowy, wyciszone studio, montażystę i wiele godzin czasu aby wszystko miało ręce i nogi.

Nie do końca jest to prawdą, podcasty można nagrywać z zupełnie mniej profesjonalnym przygotowaniem niż nam się wydaje, a forma ta jest świetnym pomysłem na content marketing, o ile mamy wystarczająco dużo pomysłów na regularne treści.

Recenzje i opinie

Prawie każdy człowiek, przed zakupieniem danego produktu, poszukuje w internecie opinii na jego temat. Mogą to być recenzje ekspertów w danej dziedzinie, którzy szczegółowo opisują jego zalety, wady oraz wszystkie ważne aspekty, jednak bardzo dobrze w tej roli sprawdzają się też opinie zwykłych użytkowników, którzy po prostu zakupili dany przedmiot i dzielą się swoimi subiektywnymi odczuciami na jego temat. Warto więc zbierać takie opinie i dzielić się nimi publicznie.

Często stosowaną praktyką, szczególnie w branży elektronicznej, jest wysyłanie najnowszych produktów do znanych specjalistów w danej dziedzinie (na przykład youtuberów, czy blogerów), którzy następnie recenzują je, pozwalając marce dotrzeć ze swoim produktem do szerokiej grupy odbiorców.

Memy

To bardzo ciekawe zjawisko, a ich znaczenie w sieci urosło tak bardzo, że są już tak naprawdę wszędzie. Memy to w tym momencie swego rodzaju język internetowy, dlatego kierowane są w szczególności do młodszej grupy odbiorców. Dużą zaletą wykorzystania memów w marketingu jest ich natura, polegająca na powielaniu i rozprzestrzenianiu się.

Memy są ciągle wysyłane, udostępniane i przerabiane, dlatego jeżeli mem związany z daną marką nawiązuje do trendu, który jest obecnie na czasie, zapewni jej bardzo duży rozgłos i zwiększenie społecznej świadomości na jej temat.

Maile i newslettery

Newslettery, czy po prostu treści wysyłane regularnie na elektroniczną skrzynkę są świetnym narzędziem do utrzymania stałego kontaktu z klientami. Kluczowe jest jednak dbanie o wysoką jakość i przydatność tekstów, by nie zanudzić odbiorcy, a wręcz przeciwnie, zaciekawić go i sprawić, by z przyjemnością odbierał kolejne wiadomości.

Wywiady

Rozmowy z ekspertami w danej dziedzinie, założycielem firmy lub znanymi influencerami są bardzo skutecznym sposobem na przekazanie informacji na temat marki i produktu w przystępnej formie.

FAQ

Opublikowanie listy najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi do nich na oficjalnej stronie producenta jest świetnym pomysłem, ponieważ daje internautom zwięzłą odpowiedź na zagadnienia które mogą ich nurtować. Warto wspomnieć, że tego typu listy bardzo dobrze pozycjonują się w wyszukiwaniach google za sprawą funkcji quick answers, wyświetlającą odpowiedzi na często zadawane pytania na samej górze.

Infografiki

Infografiki, wykresy, czy tabelki potrafią w bardzo przystępny w odczycie sposób przedstawić skomplikowane dane i wyniki badań, co znacząco przekłada się na łatwość ich odbioru.

content marketing infografiki

Content marketingu a marketing wirusowy

Content marketing dosyć często łączy się z marketingiem wirusowym. Ten drugi, choć przez swoją nazwę może kojarzyć się negatywnie, jest bardzo pożądany przez każdą markę. Jego celem jest sprawienie, że odbiorcy sami polecają markę swoim znajomym, czy rodzinie.

Publikowanie atrakcyjnych treści i budowanie zaufania klientów (czyli to w czym content marketing sprawdza się doskonale) w znacznym stopniu zachęca odbiorców do poinformowania znajomych o marce. Z tego też powodu content marketing i social media świetnie ze sobą współgrają, ponieważ praktycznie wszystkie media społecznościowe posiadają funkcję „udostępnij”, która odgrywa dużą rolę w procesie promocji marki.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Content marketing a marketing tradycyjny

    Technika promocji jaką jest content marketing jest częścią inbound marketingu, czyli metody stawiającej na bycie znalezionym klienta, stając tym samym w opozycji do tradycyjnego outbound marketingu, w którym marka sama, aktywnie poszukuje swoich klientów. Zamiast więc posługiwać się nachalnymi reklamami, firma wykorzystująca content marketing przyciąga do siebie potencjalnych klientów, dostarczając im ciekawe treści, których poszukują.

    Zalety wykorzystania content marketingu

    Content marketing odznacza się bardzo wysoką efektywnością w pozyskiwaniu i budowaniu bazy odbiorców, wśród licznych zalet tej metody wyróżnić można między innymi:

    • zdobycie zaufania klientów,
    • budowanie relacji z odbiorcami,
    • możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej, zainteresowanej daną tematyką,
    • tworzenie pozytywnego wizerunku firmy,
    • zachęcenie klienta do podzielenia się treścią ze znajomymi,
    • dostarczenie odbiorcy informacji o produkcie (według ContentStream, przeciętny klient przed zakupem produktu szuka informacji o nim w 11 różnych źródłach),
    • okazja na interakcje z klientami i otrzymywanie cennego feedbacku.

    Jak połączyć content marketing i SEO?

    Pozycjonowanie to wiele różnych działań, a w tym również odpowiednia optymalizacja treści. Content marketing sprawdza się w tym celu idealnie, ponieważ treści tekstowe, tworzone w ramach strategii contentowej, bardzo często są atrakcyjne z perspektywy algorytmu Google. Aby treść pojawiała się wysoko w wyszukiwarce, należy zadbać o aspekty takie jak:

    • Słowa kluczowe – treść artykułu czy wpisu musi zawierać odpowiednie słowa lub frazy kluczowe, powiązane z pytaniami, które potencjalny odbiorca wpisze w wyszukiwarkę.
    • Wartość merytoryczna – teksty pisane pod SEO powinny nieść za sobą rzetelne informacje, dlatego odchodzi się już od tzw. artykułów preclowych (artykułów napisanych byle jak, bez większej wartości, które w zamian za to nasycone są słowami kluczowymi).
    • Długość – treści content marketingowe cechują się próbą odpowiedzi na pytania, edukacji, rozwiązania problemu klienta, itd, co oznacza, że są relatywnie mocno rozwinięte, a to bardzo duży plus przy SEO.
    • Przejrzystość – podstawy przejrzystego tekstu to podział na akapity, wykorzystanie wypunktowań, pogrubień, nagłówków, aby ułatwić czytanie, co również ma wpływ na SEO jeśli użytkownicy faktycznie dłużej skupiają uwagę na treściach.

    SEO i Content Marketing są niemal nierozłączne, dlatego że aby skutecznie pozycjonować witrynę obecnie jest niemal niemożliwe bez odpowiednich treści. Jeśli robimy SEO to z dużym prawdopodobieństwem robimy też trochę content marketingu i odwrotnie. Jeśli w naszej strategii contentowej jest miejsce na treści pisane, to poniekąd robimy SEO.

    Dowiedz się więcej w trakcie szkolenia SEO lub szkolenia Content Marketing.

    SEO content marketing

    Wybór kanału dystrybucyjnego

    Tworzenie dobrego contentu, ciekawych, wartościowych treści jest oczywiście bardzo ważnym elementem strategii marketingowej, jednak samo to nie wystarczy. Równie istotnym elementem jest dobranie odpowiedniego kanału dla dystrybucji swoich treści.

    Aby zrobić to poprawnie, należy najpierw zastanowić się, do jakiej grupy odbiorców chce się trafić i z jaką formą treści. Możemy mieć zdefiniowaną grupę dużo wcześniej, w końcu nasza firma komuś coś oferuje i raczej wiemy komu. Jeśli chodzi o content marketing warto to zrobić jeszcze raz, zastanawiając się tym razem kto jakich treści może szukać i w jakiej formie je przyswoić.

    Gdy to zostanie już ustalone, trzeba wybrać medium z którego korzystają członkowie grupy docelowej i zacząć zamieszczać tam treści. Chcąc dotrzeć ze swoimi produktami do osób młodych, najlepiej skorzystać oczywiście z mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, YouTube, czy TikTok.

    Świetnym pomysłem może się także okazać zawarcie współpracy z influerencami, dobranymi odpowiednio pod potencjalnych odbiorców marki.

    Jeżeli jednak produkt przeznaczony jest dla osób starszych, warto mieć na uwadze portale informacyjne, gazety, czy strony z wiadomościami ze świata, lub te o tematyce politycznej. Połączenie spersonalizowanej treści i odpowiednio dobranego kanału dystrybucji to klucz do sukcesu w content marketingu.

    Dlaczego warto korzystać z content marketingu?

    Odbiorcy, którzy decydują się na zakup danego produktu, niekoniecznie musieli mieć od samego początku intencję zakupową. Natknęli się jednak na ofertę poprzez powiązane z nią artykuły lub inne treści marketingowe. Content marketing pozwala znaleźć dużą grupę stałych klientów, tworząc jednocześnie więź między nimi a marką. Buduje zaufanie i tworzy pozytywny wizerunek firmy.

    Dodatkowo, jest on, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod reklamowych, odporny na Adblocka i inne programy blokujące natrętne reklamy i wyskakujące okienka. Treści zwykle nie mają charakteru sprzedażowego, więc nic nikomu nie sprzedajemy, ale tak właściwie trochę tak, tylko że na poziomie podświadomym. Content marketing to nowoczesna taktyka, zapewniająca zupełnie inne podejście do marketingu.

    Jednocześnie content marketing czasami jest trudny do zdefiniowania w danej sytuacji i można odnieść wrażenie, że niepotrzebny. W końcu w ramach działań w social media czy seo również tworzymy treści. Dokładnie z tego powodu warto pochylić się nad tematem content marketingu, aby wszystkie nasze działania osiągały między sobą synergię.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco z nowymi treściami. Na start NIEZŁY rabat na dowolne szkolenie online.

    Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi :)