Co to content marketing?

Siła słów w nowym wydaniu

Planując rozwój i promocję firmy lub danego produktu, często można natknąć się na określenie content marketingu. Co to jest content marketing? Jest to, na ten moment, jedna z najbardziej popularnych i efektywnych form  tworzenia więzi między marką a jej odbiorcami. Służy ona także zbieraniu wokół marki większej grupy stałych klientów, należących do konkretnego targetu. Content marketing to podstawowe narzędzie służące budowaniu wizerunku produktu oraz bazy osób nim zainteresowanych.

Na czym polega content marketing?

Content marketing, mówiąc prościej, to strategia marketingowa polegająca na regularnym publikowaniu treści, które będą atrakcyjne, a zarazem wartościowe dla potencjalnych klientów. Dbając o wysoką atrakcyjność, marka zapewnia sobie stałych odbiorców wracających po nowe treści, co zwiększa prawdopodobieństwo skorzystania z oferowanych usług. Równie ważnym czynnikiem jest wartość intelektualna zamieszczonego contentu. Powinien on być merytoryczny i przydatny dla konsumenta, który dzięki zapoznaniu się z nim, nabędzie nową wiedzę na temat marki lub tematyki z nią powiązanej.

Content jest królem

Przykłady content marketingu

Content marketing może występować w wielu różnorodnych formach, oto najczęściej wykorzystywane narzędzia contentowe:

Artykuły blogowe

Wpisy blogowe mogą pojawiać się zarówno na oficjalnej stronie producenta, podstronie, jak i na niezależnych, osobnych blogach. Zazwyczaj poruszają tematykę powiązaną z działaniami marki lub innymi sprawami, które mogą przyciągnąć i zainteresować jej potencjalny target. Samo wspomnienie marki pojawia się jednak jedynie jako dodatek, nie jest ona w centrum uwagi. Przykładem może być firma zajmująca się produkcją i sprzedażą suplementów dla sportowców, która prowadzi na swojej podstronie bloga, na którym treści poruszają tematykę budowy masy mięsniowej, treningu siłowego, czy sposobów na odchudzanie.

Poradniki

Podobnie jak w poprzednim punkcie, poradniki to treści pisemne, pisane tak, by zachęcały do przeczytania osoby, które mogą następnie zostać klientami marki. Ludzie poszukujący w tego typu tutorialu odpowiedzi na nurtujące ich zagadnienie, mogą następnie być bardziej skłonni do skorzystania z oferty producenta, na którego stronie opublikowana została treść poradnika.

Memy

Memy to bardzo ciekawe zjawisko, ich znaczenie w sieci urosło tak bardzo, że są już tak na prawdę wszędzie. Memy to w tym momencie swego rodzaju język młodzieży, dlatego kierowane są w szczególności do młodszej grupy odbiorców. Dużą zaletą wykorzystania memów w marketingu jest ich natura, polegająca na powielaniu i rozprzestrzenianiu się. Memy są ciągle wysyłane, udostępniane i przerabiane, dlatego jeżeli mem związany z daną marką nawiązuje do trendu, który jest obecnie na czasie, zapewni jej bardzo duży rozgłos i zwiększenie społecznej świadomości na jej temat.

Recenzje i opinie

Prawie każdy człowiek, przed zakupieniem danego produktu, poszukuje w internecie opinii na jego temat. Mogą to być recenzje ekspertów w danej dziedzinie, którzy szczegółowo opisują jego zalety, wady oraz wszystkie ważne aspekty, jednak bardzo dobrze w tej roli sprawdzają się też opinie zwykłych użytkowników, którzy po prostu zakupili dany przedmiot i dzielą się swoimi subiektywnymi odczuciami na jego temat. Warto więc zbierać takie opinie i dzielić się nimi publicznie. Często stosowaną praktyką, szczególnie w branży elektronicznej, jest wysyłanie najnowszych produktów do znanych specjalistów w danej dziedzinie (na przykład youtuberów, czy blogerów), którzy następnie recenzują je, pozwalając marce dotrzeć ze swoim produktem do szerokiej grupy odbiorców.

Maile i newslettery

Newslettery, czy po prostu treści wysyłane regularnie na elektroniczną skrzynkę są świetnym narzędziem do utrzymania stałego kontaktu z klientami. Kluczowe jest jednak dbanie o wysoką jakość i przydatność tekstów, by nie zanudzić odbiorcy, a wręcz przeciwnie, zaciekawić go i sprawić, by z przyjemnością odbierał kolejne wiadomości.

Wywiady

Rozmowy z ekspertami w danej dziedzinie, założycielem firmy lub znanymi influencerami są bardzo skutecznym sposobem na przekazanie informacji na temat marki i produktu w przystępnej formie.

FAQ

Opublikowanie listy najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi do nich na oficjalnej stronie producenta jest świetnym pomysłem, ponieważ daje internautom zwięzłą odpowiedź na zagadnienia które mogą ich nurtować. Warto wspomnieć, że tego typu listy bardzo dobrze pozycjonują się w wyszukiwaniach google za sprawą funkcji quick answers, wyświetlającą odpowiedzi na często zadawane pytania na samej górze.

Infografiki

Infografiki, wykresy, czy tabelki potrafią w bardzo przystępny w odczycie sposób przedstawić skomplikowane dane i wyniki badań, co znacząco przekłada się na łatwość ich odbioru.

Infografika

Rola content marketingu w marketingu wirusowym

Content marketing bardzo często łączy się z marketingiem wirusowym. Ten drugi, choć przez swoją nazwę może kojarzyć się negatywnie, jest bardzo pożądany przez każdą markę. Jego celem jest sprawienie, że odbiorcy produktu sami polecają go swoim znajomym, czy rodzinie. Aby to osiągnąć, trzeba sprawić, by klient był maksymalnie zadowolony z zakupu, wtedy będzie wysoce prawdopodobne, że będzie chciał zachęcić innych, by również go nabyli. Publikowanie atrakcyjnych treści i budowanie zaufania klientów (czyli to w czym content marketing sprawdza się doskonale) w znacznym stopniu zachęca odbiorców do poinformowania znajomych o marce. Z tego też powodu content marceting i social media świetnie ze sobą współgrają, ponieważ praktycznie wszystkie media społecznościowe posiadają funkcję „udostępnij”, która odgrywa dużą rolę w procesie promocji marki.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Content marketing a marketing tradycyjny

    Technika promocji jaką jest content marketing jest częścią inbound marketingu, czyli metody stawiającej na bycie znalezionym klienta, stając tym samym w opozycji do tradycyjnego outbound marketingu, w którym marka sama, aktywnie poszukuje swoich klientów. Zamiast więc posługiwać się nachalnymi reklamami, firma wykorzystująca content marketing przyciąga do siebie potencjalnych klientów, dostarczając im ciekawe treści, których poszukują.

    Zalety wykorzystania content marketingu

    Content marketing odznacza się bardzo wysoką efektywnością w pozyskiwaniu i budowaniu bazy odbiorców, wśród licznych zalet tej metody wyróżnić można między innymi:

    • zdobycie zaufania klientów,
    • budowanie relacji z odbiorcami,
    • możliwość dotarcia do konkretnej grupy, docelowej, zainteresowanej daną tematyką,
    • tworzenie pozytywnego wizerunku firmy,
    • zachęcenie klienta do podzielenia się produktem ze znajomymi,
    • dostarczenie odbiorcy informacji o produkcie (według ContentStream, przeciętny klient przed zakupem produktu szuka informacji o nim w 11 różnych źródłach),
    • okazja na interakcje z klientami i otrzymywanie cennego feedbacku.

    Jak połączyć content marketing i SEO?

    SEO (search engine optimalization) to odpowiednia optymalizacja treści, by pozycjonowały się wyżej w wyszukiwarkach internetowych. Content marketing sprawdza się w tym celu idealnie, ponieważ treści wykorzystywane w tej metodzie bardzo często są atrakcyjne z perspektywy algorytmu google. Aby treść pojawiała się na samej górze w wyszukiwarce, należy zadbać o aspekty takie jak:

    • Słowa kluczowe – treść artykułu czy wpisu musi zawierać odpowiednie słowa lub frazy kluczowe, powiązane z pytaniami, które potencjalny odbiorca wpisze w wyszukiwarkę,
    • wartość merytoryczna – teksty pisane pod SEO powinny nieść za sobą rzetelne informacje, dlatego coraz częściej odchodzi się już od artykułów preclowych (artykułów napisanych byle jak, bez większej wartości, które w zamian za to nasycone są słowami kluczowymi).
    • Poprawność – kluczowa jest poprawność stylistyczna, brak błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i literówek.
    • Przejrzystość – podstawy przejrzystego tekstu to podział na akapity, wykorzystanie wypunktowań, pogrubień, nagłówków.

    Aby zadbać o profesjonalność promocji, warto skorzystać z usług copywritera lub agencji content marketingowej. Poczytaj więcej o SEO!

    SEO content marketing

    Wybór kanału dystrybucyjnego

    Tworzenie dobrego contentu, ciekawych, wartościowych treści jest oczywiście bardzo ważnym elementem strategii marketingowej, jednak samo to nie wystarczy. Bardzo ważnym, a może nawet równie ważnym elementem jest dobranie odpowiedniego kanału dla dystrybucji swoich treści. Aby zrobić to poprawnie, należy najpierw zastanowić się, do jakiej grupy odbiorców chce się trafić. Gdy to zostanie już ustalone, trzeba wybrać medium z którego korzystają członkowie grupy docelowej i zacząć zamieszczać tam treści. Chcąc dotrzeć ze swoimi produktami do osób młodych, najlepiej skorzystać oczywiście z mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, YouTube, czy najbardziej trendujący w ostatnim czasie TikTok. Świetnym pomysłem może się także okazać zawarcie współpracy z influerencami, dobranymi odpowiednio pod potencjalnych odbiorców marki. Jeżeli jednak produkt przeznaczony jest dla osób starszych, warto mieć na uwadze portale informacyjne, gazety, czy strony z wiadomościami ze świata, lub te o tematyce politycznej. Połączenie spersonalizowanej treści i odpowiednio dobranego kanału dystrybucji to klucz do sukcesu w content marketingu.

    Dlaczego warto korzystać z content marketingu?

    Bardzo często, ludzie którzy decydują się na zakup danego produktu, nie mieli na początku intencji kupowania czegokolwiek. Natknęli się jednak na ofertę poprzez powiązane z nią artykuły lub inne treści marketingowe. Content marketing pozwala znaleźć dużą grupę stałych klientów, tworząc jednocześnie więź między nimi a marką. Buduje zaufanie i tworzy pozytywny wizerunek firmy. Dodatkowo, jest on, w przeciwieństwie do tradycyjnych metod reklamowych, odporny na Adblocka i inne programy blokujące natrętne reklamy i wyskakujące okienka. Content marketing to nowoczesna taktyka, zapewniająca bardzo wysoką efektywność promocji i sprzedaży.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    Ubieram firmy w treści, wspieram dobrym słowem, strategią i analizą
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  :)