co to jest copywriting

Co to jest copywriting?

Siła przyciągania słowa

Termin copywriting najczęściej związany jest z osobami piszącymi artykuły na strony internetowe, zapełniającymi kompleksowo treści ofertowe i edukacyjne na stronach oraz sklepach internetowych czy też zajmującymi się pisaniem dłuższych form, np. e-booków, poradników, itd. Copywriting otacza nas z każdej strony w postaci wszystkich tekstów, z którymi się spotykamy – na blogach, w gazetach, na plakatach lub opakowaniach produktów.

Copywriting to proces pisania perswazyjnych materiałów marketingowych i promocyjnych, które motywują ludzi do podjęcia jakiegoś działania, np. dokonania zakupu, kliknięcia łącza, przekazania darowizny lub umówienia się na konsultację.

Przez wiele lat copywriting polegał głównie na reklamie, czyli skłonieniu nas do zakupu czegoś. Teraz głównym celem nie jest już tylko sprzedaż, ale także tworzenie takich tekstów, które sprawią, że klikniemy jakiś link, czy też zapiszemy się do newslettera.

Czym zajmuje się copywriter?

Ciężko jest znaleźć polski odpowiednik słowa copywriter, a większości z nas może się ono kojarzyć z kopiowaniem lub pisaniem tekstów. Nie jest to jednak prawda. Copywriter kreuje teksty i slogany wykorzystywane w marketingu. Często zajmuje się tworzeniem scenariuszy reklamowych, ulotek, plakatów lub tekstów na stronach internetowych. To osoba, dzięki której to, co widzimy w sieci, reklamach, czy nawet produktach w sklepach, jest interesujące i przykuwające uwagę.

Copywriter konstruując tekst, ma jasno obrany cel, którego musi się trzymać np. skłonić czytelnika do zapisania się na kurs. To do jego zadań należy stworzenie takich treści, które przemówią do odbiorcy. Częścią pracy copywritera jest także research, gdyż zdarza się, że musi on wypowiadać się na bardzo różne tematy, a przy tym pamiętać, by praca była atrakcyjna oraz ciekawa. Nie jest to łatwe zadanie, lecz na pewno satysfakcjonujące i przyjemne dla tych, którzy pasjonują się pisaniem.

Copywriterzy, ogólnie rzecz biorąc, robią po trochu wszystkiego, a zawiera się w tym:

  • pisanie treści, których celem jest informowanie, edukowanie lub inspirowanie odbiorców.
  • pisanie tekstów, które mają skłonić czytelników do działania
  • wyszukiwanie informacji, statystyk, słów kluczowych, tematów i informacji o marce.
  • redagowanie i korekta w celu udoskonalenia gramatyki, stylu, czytelności, dokładności, głosu, tonu i interpunkcji
  • praca w charakterze kierownika projektu, która obejmuje wymyślanie tematów, współpracę z innymi twórcami, pisanie, edytowanie, poprawianie i publikowanie.

Jest to wymagająca rola, która wymaga wysokiego poziomu umiejętności twardych i miękkich.

co to jest copywriting

SEO copywriting

W branży marketingowej rozróżniamy także SEO copywriterów. Praca ta polega na pisaniu tekstów w taki sposób, by zyskały zainteresowanie użytkowników oraz były jak najlepiej widoczne w wyszukiwarce, co jest istotne w kontekście pozycjonowania stron.

Wymaga to stosowania fraz kluczowych, dzięki którym publikacja zyska na wartości. SEO copywriter musi znać zasady pozycjonowania, a także układać tekst w taki sposób, aby poruszał on najważniejsze kwestie i odpowiadał na zadawane przez ludzi pytania w danej dziedzinie.

Poniżej znajduje się kilka ważnych wskazówek, którymi warto kierować się przy tworzeniu treści SEO:

1. Umiejętne dobranie słów kluczowych

Słowa kluczowe jak sama nazwa wskazuje, są kluczem do sukcesu. Są to takie wyrażenia, po których najczęściej szukamy interesującej nas rzeczy w wyszukiwarce. Ich umiejętne dobranie pozwoli na wysokie pozycjonowanie strony, dzięki czemu tekst dotrze do większej grupy odbiorców.

Ważne jest, żeby nie przesadzić z ilością fraz kluczowych, a także, aby używać ich sensownie. Nie ma sensu wpychanie słów na siłę tam, gdzie nie pasują, byleby tylko podnieść widoczność strony.

2. Dopasowanie treści

Sprawdź, czy tekst jest merytorycznie poprawny. Unikaj błędów, powtórzeń czy kopiowania z innych stron. Zaciekaw czytelnika, by został z tobą jak najdłużej. Przystosuj go do wygodnego użytkowania – podziel na akapity, dodaj podtytuły. To wszystko sprawi, że treści, które przekazujesz, będą przyjemniejsze w odbiorze.

3. Długość tekstu ma znaczenie

Dłuższe nie zawsze znaczy lepsze. Kieruj się tą zasadą przy pisaniu. Rozdzielaj prace na kategorie – innej długości będzie opis produktu, a innej profesjonalny wpis na blogu. Ważne jest to, aby tekst przekazywał najważniejsze informacje. Unikaj niepotrzebnego “lania wody”.

4. Oryginalność i świeżość

Zadbaj o to, by tekst był oryginalny. Niech wniesie coś nowego, o czym ciężko gdziekolwiek znaleźć wzmiankę. W Internecie jest mnóstwo takich samych lub podobnych treści – zastanów się, co możesz zrobić, by twój tekst był jedyny w swoim rodzaju.

Więcej o tym temacie dowiesz się na naszym kursie SEO.

pisanie tekstów

Copywriting a content marketing

Wiesz już, czym jest copywriting. Jednakże, z czym wiąże się content marketing? Mówiąc najprościej, to tworzenie treści w taki sposób, by były atrakcyjne i przydatne, a także pozwoliły nawiązać głębsze relacje z odbiorcą. Wbrew pozorom nie jest to łatwe i wymaga sporej wiedzy, lecz są to kompetencje, które otworzą nam drzwi do sukcesu na rynku marketingowym. Po więcej informacji o content marketingu zapraszamy do lektury artykułu co to content marketing?

Chcesz poszerzyć swoje horyzonty w tym zakresie? Kurs content marketingu będzie dla ciebie idealny.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Copywriting a link building

    Kolejnym ważnym elementem świata marketingu jest link building, który łączy się z pojęciami takimi jak: copywriting, SEO czy też content marketing. To linkowanie stron (z obcych domen do naszej), które również pomaga pojawić się nam wyżej w wyszukiwarce. Jeśli zainteresował cię temat link buildingu, przeczytaj również artykuł co to jest linkbuilding?

    Copywriting – edukacja

    Pewnie zastanawia cię, jak można zdobyć wykształcenie w dziedzinie copywritingu, która jeszcze do niedawna była w naszym kraju pojęciem zupełnie obcym.

    Zacznijmy od tego, że aby zajmować się copywritingiem, nie trzeba ukończyć studiów na danym kierunku. Najważniejsza jest tutaj praktyka oraz umiejętność sprawnego posługiwania się językiem i posiadanie tzw. “lekkiego pióra”. Jeśli jednak chcesz poczuć się pewniej, ułatwieniem będzie wykształcenie lub odbycie kursu.

    Interesujesz się zdobyciem nowej wiedzy? Kurs copywritingu ci w tym pomoże.

    Ile zarabia copywriter?

    W dużej mierze zależy to od firmy, z którą podpiszesz umowę o pracę. Jej wielkość, renoma czy też ilość zleceń będzie odgrywało tu ważną rolę. Zarobki w takim systemie kształtują się pomiędzy 2836 zł netto a 4043 zł netto. Średnie miesięczne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi 3174 zł netto (w oparciu o stronę www.wynagrodzenia.pl). Oczywiście zdarza się tak, że są to kwoty wyższe lub niższe, ale jest to zależne od takich czynników, jak np. doświadczenie, staż, województwo, a także wcześniej wspomniana wielkość firmy.

    Copywriter może również pracować w oparciu o umowę o dzieło. W takim wypadku stawki są zupełnie inne, gdyż wynagrodzenie wypłacane jest w zależności od ilości i długości napisanych tekstów. Wahają się one od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za jedną pracę.

    copywriting

    Cechy dobrego copywritera

    Dobry copywriter musi przede wszystkim nienagannie posługiwać się językiem, doskonale znać zasady ortograficzne, interpunkcyjnymi oraz składniowymi. Może wydawać się to oczywiste, jednak nasz język składa się z wielu niuansów, które osoba na takim stanowisku musi znać, by uchronić się przed porażką.

    Kreatywność i oryginalność

    To bardzo ważne cechy u copywritera. W czasach, w których żyjemy – gdzie z każdej strony zalewa nas ogrom artykułów na podobne tematy, czy reklam takich samych produktów – nie jest łatwo stworzyć coś nowego. Powiew świeżości zawsze przynosi pozytywne skutki, ale czasami trzeba się ciężko napracować, by taki powiew wprowadzić do swojej pracy.

    Lekkie pióro

    Przeszukując oferty pracy, pewnie często napotykasz się na stwierdzenie “lekkie pióro”. O co w tym chodzi? Najprościej mówiąc, jest to łatwość w przelewaniu myśli na papier. Pisanie tekstów w taki sposób, by były przystępne oraz atrakcyjne i ciekawe dla odbiorów. Jeśli to potrafisz, a przy tym przygotowywanie materiałów nie wpędza cię w stres, masz tzw. “lekkie pióro

    Znajomość rynku i grupy docelowej.

    Całkiem proste, prawda? Jeśli nie masz rozeznania w rynku, na który wypuszczasz publikację, będzie ci ciężko osiągnąć sukces. Również znajomość grupy docelowej jest ważna, zupełnie inaczej napiszesz tekst, który ma trafić do grupy nastolatków, niż ten do osób 40+. To podstawa w dziedzinie copywritingu, ponieważ bez tego nic nie zbudujesz, a ewentualne próby będą fiaskiem, gdyż nie trafią do odpowiedniego odbiorcy.

    Umiejętność zrozumienia potrzeb klienta

    Ostatnie, choć nie najmniej ważne: umiejętność zrozumienia potrzeb klienta. Musisz pamiętać, żeby pozbyć się subiektywizmu i całkowicie skupić na tym, czego oczekuje od ciebie zleceniodawca. Twoja praca ma pomóc osiągnąć mu dany cel, więc zrozumienie wizji klienta jest niezwykle istotne.

    Jeśli zainteresował cię temat copywritingu i chciałbyś dowiedzieć się o nim więcej, przydatne mogą się okazać wszelkiego rodzaju szkolenia, które znajdziesz na stronie naszej agencji. 

    Po więcej informacji zajrzyj do zakładki: szkolenia marketingowe.

    Autor:
    Milena Świątek – Junior Content Specialist
     
     
     
     
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  :)