Wizytówka NAP – co to jest, jak je tworzyć i wpierać SEO?
Ułatw swoim klientom kontakt do Twojej firmy i przy okazji pozycjonuj stronę.
Spis treści
Wizytówki NAP to inaczej internetowa wizytówka firmy. Nazwa pochodzi od angielskich słów Name, Address, Phone Number. W skrócie oznacza to po prostu nazwę firmy, adres i numer telefonu, czyli podstawowe dane kontaktowe do firmy.
Co to jest wizytówka NAP?
Na początku artykułu w skrócie wyjaśniłem co to jest NAP. Jest to nazwa firmy, adres i numer telefonu.
Oczywiście są to również inne dane firmowe, takie jak adres email, adres strony www, godziny otwarcia, itp. Jednak przyjęło się używać nazewnictwa związanego z trzema podstawowymi informacjami firmowymi.
Po co nam tak właściwie NAP? Z punktu widzenia użytkownika – potencjalnego klienta myślę, że taka wizytówka w internecie (albo kilka) mocno uwiarygadnia firmę.
Jeśli po wpisaniu nazwy firmy w wyszukiwarkę Google pokaże jedynie stronę firmową i kilka zaindeksowanych podstron, a nigdzie indziej nie będzie informacji na temat naszej firmy to jest to mocno podejrzane.
Jeśli natomiast Google po wpisaniu nazwy firmy pokaże dodatkowo np. 5 różnych wizytówek internetowych z różnych mniej lub bardziej wiarygodnych portali, to z pewnością w oczach użytkownika będzie to podświadomy plus, że firma faktycznie istnieje.
Po co wizytówka w internecie?
Podstawowe dane, identyfikujące firmę powinny być ogólnodostępne w internecie. Nie możemy wyłącznie polegać na własnej stronie internetowej. Czasami są pewne przypadku, w których dostęp do strony jest ograniczony.
Jeśli nasz serwis jest nowy, to istnieje ryzyko że jeszcze nie został zaindeksowany przez Google. Wówczas po wpisaniu nazwy naszej firmy wyszukiwarka nie pokaże żadnego wyniku.
Z pomocą przychodzą właśnie wizytówki NAP, które nie dość że zwiększają „pulę” naszych danych firmowych w internecie, to jeszcze wspierają SEO.
Lista wizytówek NAP
Wiemy już czym są tego rodzaju wizytówki i dlaczego warto je umieszczać. Naturalnym pytaniem jest to gdzie je umieszczać, o jakich serwisach mówimy?
Są to wszelkiego rodzaju agregatory danych firmowych, internetowe mapy, itp. Poniżej lista przykładowych wizytówek NAP
- googlemaps
- zumi.pl
- targeo.pl
- panoramafirm.pl
- yellowpages.pl
- odi.pl
- misterwhat.pl
- msp.money.pl/baza-firm
- baza-firm.com.pl
- cylex.pl
Do wizytówek NAP zaliczyć można różnego rodzaju katalogi firm, branżowe bazy firm (np. restauracje, hotele, turystyka, stomatolodzy, itd.), oficjalne strony miast, gmin i powiatów, a także profile w serwisach społecznościowych i na stronach z ofertami pracy.
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Pozycjonowanie lokalne z NAP
Wizytówki NAP mają bardzo ważny wpływ na pozycjonowanie. W niektórych opcjach można dodawać adres strony www, co istotnie przekłada się na SEO lokalnie.
Jeśli myślimy o tym, aby podbić nasz serwis na frazy związane z miastem lub regionem, to od wizytówek NAP powinniśmy zacząć linkowanie do naszej strony www.
Ważne jest tutaj oczywiście szukanie takich wizytówek internetowych, aby możliwe było dodanie linku, najlepiej w opcji dofollow. Możesz spotkać się z sytuacją, w której dodanie linku będzie odpłatne i tutaj proponuję nie odrzucać tego od razu.
Czasami parametry domeny są na tyle atrakcyjne, że warto nawet kupić ten link za kilka-kilkadziesiąt złotych.
Co w przypadku firmy działającej na terenie całego kraju? Wizytówki NAP również będą miały znaczenie, jednak już nie tak istotne jak w przypadku pozycjonowania lokalnego. Warto różnicować profil linków prowadzących do strony, dlatego nawet jeśli działamy szeroko to gdzieś tam w naszej strategii linkowania dobrze dorzucić kilka wizytówek NAP.
Wizytówki NAP – o czym warto pamiętać?
Najważniejsza kwestia jeśli chodzi o wizytówki NAP i ich dodawanie – zapisuj sobie listę miejsc, gdzie dodałeś informacje o firmie. Jeśli wymagało to logowania to również login i hasło.
Nigdy nie wiesz kiedy zmienią się dane kontaktowe do firmy, numer telefonu czy adres. Z każdą zmianą niestety należy aktualizować dane wszędzie.
Pamiętaj, że czasami klienci nawet przypadkiem trafią na Twoją firmę z takiej wizytówki. Jeśli dodałeś ją kilka lat temu, a od tego czasu zmieniłeś profil działalności, adres i numer to taki klient nie będzie tego świadomy. Zadzwoni lub napisze maila na stary adres i będzie czekał na odpowiedź. Jak jej nie dostanie to zwykle po prostu zrezygnuje i znajdzie kogoś innego.