Google Search Console – poradnik.
Narzędzie od Google’a co prawdę o Twojej stronie Ci powie.
Spis treści
Google proponuje szereg narzędzi i rozwiązań, które pomagają w wielu aspektach biznesowych. Od narzędzi dla webmasterów, „sprawdzaczy” stron internetowych pod kątem optymalizacji i prędkości ładowania, wizytówek w internecie po skomplikowane narzędzia analityczne czy przeogromny system reklamowy Ads.
Narzędzia te nie są zarezerwowane tylko dla zaawansowanych użytkowników, programistów czy speców od marketingu internetowego. Z powodzeniem można z nich korzystać nawet przy niewielkiej wiedzy (którą oczywiście warto ciągle poszerzać).
Google Search Console – dlaczego warto z niego korzystać?
Google oferuje szereg pomocnych narzędzi, które wspierają prace marketingowców oraz przedsiębiorców pragnących zwiększyć widoczność strony i pozytywnie wpłynąć na jej pozycjonowanie.
Jednym z nich jest Google Search Console dedykowane programistom i webmasterom. Darmowe narzędzie sprawi, że będziesz mieć kontrolę nad swoją witryną internetową i nad tym, czy jest wystarczająco widoczna dla użytkowników wyszukiwarki Google. Dowiedz się, czym jest GSC i jakie korzyści niesie.
Co to jest Google Search Console?
Google Search Console jest zestawem narzędzi, które służą monitorowaniu witryny i pomagają na bieżąco analizować efektywność prowadzonych działań pozycjonerskich. Dawne Google Webmasters Tools jest chętnie wykorzystywane przez specjalistów od marketingu internetowego.
Dla wielu osób to nadal enigmatyczne narzędzie Google’a, z którym warto się oswoić i poznać jego zalety. Dlaczego? Ponieważ, jeśli chcesz, aby prowadzona przez Ciebie strona internetowa uzyskiwała wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, a także pragniesz na bieżąco analizować i monitorować jej działania, GSC da Ci te dane w jednym miejscu.
Wiele osób samodzielnie prowadzi działania SEO na swojej witrynie, i o ile Google Analytics to jest często wałkowany temat, o tyle Seach Console już dużo rzadziej. Tak właściwie GSC to taki wewnętrzny Analytics dla działań pozycjonerskich – znajdziemy w nim masę informacji na temat tego, czy wszystko idzie w odpowiednim kierunku.
To wbrew pozorom proste narzędzie, jakie pokazuje, jak roboty Google indeksują publikowaną treść, czy pojawiają się błędy na witrynie albo jak wygląda linkowanie zewnętrzne oraz zewnętrzne. GSC to bieżące informowanie o stanie witryny, występujących awariach i możliwościach optymalizacji. Wszystkie te dane pomagają efektywniej pozycjonować stronę www.
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Dla kogo jest Search Console?
Z wyszukiwarki Google korzysta około 96% Polaków, co pokazuje że warto zapoznać się bliżej z narzędziem Google Search Console i w pełni skorzystać z możliwości, jakie oferuje. Powstało ono, aby pomóc nie tylko webmasterom, ale także samym przedsiębiorcom, którzy samodzielnie próbują pozycjonować prowadzoną stronę www.
GSC jest bardzo uniwersalnym narzędziem dedykowanym właśnie właścicielom firm, ponieważ umożliwia generowanie przejrzystych i merytorycznych raportów na temat skuteczności witryny internetowej. Bieżący wgląd w statystyki stanowi doskonałe źródło wiedzy. Bez dwóch zdań to narzędzie będące cenną bazą informacji dla specjalistów od SEO oraz SEM, którzy dokładają wszelkich starań, aby strona, którą pozycjonują i optymalizują zdobywała zadowalające wyniki.
Dodatkowo to spore wsparcie dla programistów – dzięki GSC mogą monitorować błędy w kodzie, kontrolują awarie, sprawdzają kompatybilność witryny z urządzeniami mobilnymi.
Nawet jeśli nie prowadzisz działań pozycjonerskich na swojej stronie to podstawowa znajomość Google Search Console może przydać się do sprawdzania efektów pracy agencji SEO, która odpowiada za pozycjonowanie Twojej witryny.
Co daje GSC?
Jak wspomniałem, Google Search Console jest doskonałym (i często niedocenianym) narzędziem, które pomaga zwiększyć widoczność strony i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Dosłownie każda osoba może swobodnie z niego korzystać po uprzednim zainstalowaniu narzędzia. Instalacja daje wgląd do danych takich jak:
- Ruch związany z wyszukiwaniami – poznaj, jakie frazy kluczowe są najczęściej wyszukiwane pod kątem Twojej strony www. Dodatkowo zdobądź informacje na temat najpopularniejszych podstronach, liczby wyświetleń witryny czy danych demograficznych odbiorców.
- Indeksowanie stron w Google Search Console – dowiedz się, czy roboty Google nie mają problemu ze znalezieniem oraz zaindeksowanej poszczególnej podstrony tworzącej Twoją witrynę. Jeśli występuje jakikolwiek błąd w indeksacji, możesz ręcznie wskazać ten problem i poprosić Google o jego rozwiązanie.
- Wykrywanie błędów z Google Search Console – zdarza się, że na stronie pojawiają się nagle błędy, których samodzielnie nie dostrzeglibyśmy gołym okiem. GSC wysyła alerty, jakie umożliwiają szybkie reagowanie i naprawianie błędów np. związanych z niewłaściwym wyświetlaniem się stron na urządzeniach mobilnych.
- Zbieranie informacji o linkach strony – uzyskaj podgląd do linkbuildingu na swojej stronie. GSC pokazuje, jakie podstrony są najczęściej linkowane zewnętrznie na innych witrynach internetowych oraz pokazuje strukturę linkowania wewnętrznego w obrębie witryny.
- Dodawanie mapy strony – w celu łatwiejszego „czytania” witryny przez robota Google
- Dodawanie różnych wersji domeny (z www i bez, z HTTPS i bez)
Jak założyć i wdrożyć Google Search Console do swojej witryny?
Rozpoczynamy od przejścia do strony Google Search Console, klikamy rozpocznij i logujemy się, korzystając z adresu gmail i hasła.
Najlepiej, jeśli korzystasz z jednego konta do wszystkich usług od Google – nie zgubisz się potem w kolejnych adresach email i hasłach.
Następnie wybieramy, czy chcemy użyć tylko do konkretnego prefiksu adresu czy całej domeny. Do niedawna w Google Search Console należało dodać domenę bez i z www, a do tego, przy używaniu certyfikatu SSL, z http i https. Nie jest to trudne, jednak trochę żmudne aby dla każdej domeny dodawać to 4 razy. Teraz można wszystko zrobić za jednym razem.
Są jednak dwa haczyki: jeśli dodamy domenę, to dane obejmować będą również wszystkie subdomeny. Jeśli mamy np. landing page, subdomeny testowe czy inne rzeczy w ramach jednej domeny to będzie wszystko w jednym panelu i nie zobaczymy skąd jakie dane pochodzą. Drugi problem jest z weryfikacją domeny – potrzebne będzie wprowadzenie dodatkowego rekordu DNS, np. w panelu administracyjnym naszego serwera.
Jeśli nie mamy takiej możliwości to możemy wybrać klasyczne dodawanie domeny jako prefiks adresu URL i wprowadzić to dla każdej wersji (www/bez, http/https).
W drugiej opcji weryfikacja domeny przebiega poprzez plik HTML, tag HTML wgrany w sekcji <head> strony, Google Analytics, Google Tag Manager oraz również przez rekord DNS.
Używanie GSC
Gdy już przejdziemy pomyślną weryfikacje możemy zacząć działań. Na początek trzeba…poczekać :)
Narzędzie dopiero zacznie zbierać dane, więc w tym momencie nie sprawdzimy nic interesującego. Na sam początek możemy jednak dodać mapę witryny. Opcję znajdziemy w lewym muenu ->Indeks -> Mapy witryn. Podajemy adres URL pod którym znajduje się nasza mapa, zwykle jest to domena.com/sitemap_index.xml. Może to być inny adres/format, zależnie od tego w jaki sposób wygenerowaliśmy (i czy w ogóle) nasz sitemap.
Co do generowania map strony to jest to temat na oddzielny wpis. Zapisz się do newslettera na dole strony i bądź na bieżąco gdy takowy się pojawi.
Gdy już zbierzemy trochę danych to możemy:
- Sprawdzić skuteczność witryny czyli liczbę kliknięć, wyświetleń i średnią pozycję w wyszukiwarce – SKUTECZNOŚĆ.
- Zobaczyć zaindeksowanie wszystkich URL witryny i czy nie powstały jakieś błędy oraz ręcznie poprosić o dodanie nowego adresu (np. nowej podstrony czy wpisu na blogu) – SPRAWDZANIE ADRESU URL.
- Sprawdzić globalny stan witryny i czy robot Google napotkał jakiekolwiek błędy podczas „czytania” – np. nieistniejące adresy, tagi noindex, nofollow, błędy w pliku robots.txt, itp – STAN.
- Przejrzeć wyniki pagespeed insights i sugestie Google co do prędkości i optymalizacji – PODSTAWOWE WSKAŹNIKI INTERNETOWE.
- Sprawdzić linki: zewnętrzne – najczęściej linkowanie postrony, ilość linków z witryn i anchor text; wewnętrzne – najczęściej linkowane strony w obrębie witryny – LINKI.
Zalety wykorzystywania Google Search Console
Dla wielu osób, które stawiają pierwsze kroki w marketingu internetowym, korzystanie w pełni z darmowego narzędzie Google Search Console wydaje się czymś bardzo trudnym. Na szczęście wystarczy praktyka, aby zrozumieć jego działanie i czerpać wiedzę z raportów, którą następnie można wdrażać, usprawniając działanie strony.
Warto nauczyć się GSC, ponieważ niesie to mnóstwo korzyści. Poprzez narzędzie możesz przesłać mapę witryny, co ułatwia robotom Google’a indeksowanie każdej poszczególnej podstrony. Jednocześnie pozwala na ocenę, która z nich jest najchętniej odwiedzana i cieszy się największą popularnością. Ponadto dowiadujesz się, na jakie frazy kluczowe wyszukiwana jest Twoja strona.
Google Search Console umożliwia lepsze poznanie odbiorców Twojej marki. Otrzymujesz informację na temat tego, skąd pochodzą użytkownicy, a także z jakich urządzeń najczęściej korzystają. To istotny fakt, który pozwala Ci lepiej dopasować publikowane na treści strony, dostosowując je pod komputery, tablety czy telefony.
Urządzenia mobilne są dziś wykorzystywane przez większość osób, a GSC pomaga sprawdzić, jak Twoja witryna jest na nich wyświetlana. Dowiedz się, jakie strony linkują do Ciebie, wpływając na lepsze pozycjonowanie, a także czy wszystkie linki wewnętrzne na witrynie działają odpowiednio.
GSC jest narzędziem pierwszej pomocy, które szybko reaguje i informuje o zaistniałych błędach. Pozwala lepiej zrozumieć czy działania SEO przynoszą skutek lub czemu nie.
Oczywiście, jak zawsze, zachęcamy do kontaktu jeśli masz problem z Google Search Console lub chciałbyś zacząć pozycjonować swoją witrynę :)