Audyt strony internetowej

Jak łatwo wykonać audyt SEO Twojej strony internetowej?

Jak On-Site może być Twoją siłą

Z pewnością nie raz słyszałeś o audycie SEO. Chciałabyś wykonać go samodzielnie, ale nie do końca wiesz, od czego zacząć? Jeśli tak, mamy dla Ciebie rozwiązanie. Pokażemy Ci, w jaki sposób przeprowadzić analizę danej witryny, a także zastanowimy się, czy istnieje darmowy audyt strony internetowej.

Audyt strony internetowej — czym jest?

Audyt strony to analiza witryny, dzięki której dowiesz się, czy dana strona potrzebuje ulepszeń pod kątem jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Jest to zaawansowana analiza stron internetowych oraz czynników, które wpływają na jej pozycję w wyszukiwarce. Po przeprowadzeniu audytu, właściciele stron otrzymują zalecenia, jakie powinni wdrożyć, aby ich witryna znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Audyt obejmuje elementy, które znajdują się poza daną stroną (off-site) oraz elementy, które znajdują się wewnątrz określonej strony (on-site). Analizę najczęściej przeprowadza zespół SEO, bądź ekspert SEO. Audyt pomoże dobrać właścicielom strony, takie działania, dzięki którym ich strona znajdzie się wysoko w wyszukiwarce.

Audyt SEO

Analiza SEO — dla kogo?

Z audytu SEO powinni skorzystać właściciele firm, którzy chcą, aby prowadzona przez nich strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Bez przeprowadzenia audytu, niemożliwe jest podjęcie dalszych działań. Z analizy SEO powinny również skorzystać osoby, którym zależy na tym, aby ich witryna wyróżniała się na tle konkurencji. Kolejnym powodem, dla którego właściciele stron powinni przeprowadzić audyt, jest zmiana, bądź rozbudowa ich witryny. Audyt strony internetowej online jest bardzo przydatny dla osób, które chcą ulepszyć funkcjonowanie swojej witryny.

Audyt SEO — przydatne narzędzia

Darmowy audyt SEO możesz przeprowadzić za pomocą następujących narzędzi:

  • GT Metrix — skorzystanie z tego narzędzia pozwoli Ci uzyskać dokładne raporty dotyczące wydajności strony internetowej. GT Metrix analizuje szybkość działania danej witryny, korzystając z wytycznych YSlow oraz Google Page Speed. Dobry wynik oznacza, że dana strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem renderowania przez wyszukiwarkę.
  • Google Page Speed — dzięki temu narzędziu sprawdzisz szybkość ładowania się strony na smartfonach i komputerach. Dowiesz się również, które kwestie wymagają poprawy, aby użytkownicy zostawali na stronie dłużej.
  • Google Search Console — narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, czy Twoja witryna została odpowiednio zaindeksowana, na jakiej pozycji znajduje się w przeglądarce, po wpisaniu jakich fraz wyświetla się Twoja strona oraz, wskaże linki przychodzące.
  • Screaming Frog SEO — darmowa wersja tego narzędzia pozwala na analizę 500 przypadkowych błędów, generowanie map witryn XML oraz wizualizacji poszczególnych domen.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Audyt strony internetowej przykład

    Poniżej przedstawimy, w jaki sposób przeprowadzić audyt SEO online. 

    Zaindeksowanie witryny.

    Indeksowanie strony jest niezbędne do tego, aby użytkownicy mogli ją znaleźć w wyszukiwarce. Narzędzie Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) posiada opcję Indeks, dzięki której poznasz prawidłowo oraz błędnie zaindeksowane adresy URL.

    Najczęściej pojawiającymi się błędami są:

    • strony 404,
    • strony 5xx oraz 4xx wskazujące na kłopoty z serwerem,
    • strony z atrybutem noindex, które znajdują się w mapie witryny,
    • błędy pojawiające przy wdrożeniu pliku robots.txt.

    Badanie widoczności strony internetowej. 

    Na samym początku zweryfikuj widoczność swojej strony w przeglądarce. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi dowiesz się, na jakiej pozycji znajduje się Twoja strona oraz, jakie frazy należy wpisać w wyszukiwarkę, aby ją znaleźć. Do tego zadania przyda Ci się Google Search Console. To darmowe narzędzi pokaże Ci, jak Twoja witryna radzi sobie w przeglądarce. Dowiesz się, na jakie słowa kluczowe reaguje Twoja strona oraz poznasz ilość przejść do witryny. Aby skorzystać z Google Serach Console, konieczne jest posiadanie konta Google oraz weryfikacja własności domeny.

    Audyt słów kluczowych.

    Dzięki analizie widoczności wiesz po wpisaniu jakich słów kluczowych, użytkownicy mogą zobaczyć Twoją stronę. Bardzo ważne jest znalezienie wszystkich fraz, za pomocą których Klienci znajdą Twoją witrynę. Przyjmijmy, że prowadzisz firmę deweloperską. Użytkownicy nie będą szukać Twojej strony tylko za pomocą frazy: nieruchomości na sprzedaż. Jest to oczywiście bardzo ważne słowo kluczowe, ale nie jedyne.

    Klienci mogą szukać Twojej firmy pod następującymi hasłami:

    • deweloper (+ nazwa miasta np. Kraków)
    • mieszkanie na sprzedaż,
    • jakie mieszkanie kupić?
    • dom na sprzedaż,
    • czy warto skorzystać z usług dewelopera?

    To tylko niektóre frazy, za pomocą których Klienci będą szukać Twojej firmy. Przejdź do następnych kroków, które pomogą Ci dobrać odpowiednie słowa kluczowe.

    Widoczność słów kluczowych.

    Google Serach Console, bądź Senuto pozwolą Ci przejrzeć frazy związane z Twoją działalnością oraz usunąć te niepotrzebne. Oba narzędzia posiadają funkcję eksportowania do plików CSV, dzięki czemu zaimportujesz je do Excela. Zostaw tylko te słowa kluczowe, po których użytkownicy będą mogli znaleźć Twoją firmę.

    Analiza słów kluczowych u konkurencji.

    Znajdź kilka stron, które konkurują z Twoją witryną w Google. Następnie w narzędziu Senuto kliknij „Słowa kluczowe konkurencji”, podaj swoją domenę, a także maksymalnie trzy konkurujące witryny. Zobaczysz frazy, dzięki którym pojawia się konkurencyjna domena. Aby przeprowadzić dokładniejszą analizę, które z nich warto umieścić na swojej witrynie, warto je wyeksportować do Excela.

    On Site SEO

    Grupowanie słów kluczowych.

    Każda firma powinna posiadać od kilkuset do nawet kilku tysięcy słów kluczowych. Sklepy, które posiadają duży wybór asortymentu, mogą posiadać takich fraz nawet dziesiątki tysięcy. Tak duża liczba może być nieco przytłaczająca. Warto więc w takiej sytuacji pogrupować dane słowa kluczowe. Wróćmy do przykładu prowadzenia firmy deweloperskiej. Użytkownik chce poznać cenę mieszkania.

    Sprawdź naszą ofertę szkoleń SEO.

    Wpisze więc następujące frazy:

    • mieszkanie Kraków koszt,
    • mieszkanie Kraków cena,
    • cena mieszkania w Krakowie,
    • koszt mieszkanie w Krakowie,
    • Ile kosztuje mieszkanie w Krakowie?
    • Ile kosztuje mieszkanie od dewelopera?

    Jak widzisz, nie ma znaczenia, jaką frazę wpisze dany użytkownik. Interesuje go po prostu cena mieszkania. Taką grupę możesz nazwać „koszt”. W zależności od ilości słów kluczowych na Twojej stronie grup może być od kilkuset do nawet kilku tysięcy.

    Badanie struktury strony

    Struktura witryny jest jednym z ważniejszych elementów SEO. Struktura to tak naprawdę ilość podstron, jaką użytkownik może odwiedzić, klikając w odpowiednie linki. Właściciele stron niekiedy zastanawiają się, w jaki sposób mają dodać podstrony do struktury. Wcale nie muszą się tym przejmować, ponieważ wcześniejsze pogrupowanie słów kluczowych, już utworzyło listę podstron.

    Każda grupa fraz, jaką wcześniej stworzyłeś, odpowiada prawie zawsze jednej podstronie. Użytkownik, wpisując słowo kluczowe: mieszkanie Kraków cena, zostanie od razu przeniesiony do podstrony z cennikiem Twojej firmy, ponieważ wcześniej dodałeś tę frazę do grupy „koszt”.

    Optymalizacja SEO

    Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie informacji znajdujących się w kodzie strony. Część z nich jest ważna dla użytkowników (np. tytuł strony, nagłówki), a część dla robotów Google, które poprawiają indeksowanie witryny. Sprawdź więc, czy Twoja strona zawiera meta description (opis SEO) oraz meta title (tytuł SEO).

    Przyjrzyj się również występujących nagłówkom — najważniejszy jest H1 (będący najczęściej tytułem artykułu). Nieco mniej ważne są nagłówki H2 oraz H3 (można je porównać do rozdziałów i podrozdziałów). Wcześniej wspomniane elementy możesz sprawdzić w kodzie HTML, klikając klawisze CTRL + U. Następnie dzięki klawiszom CTRL + F, możesz znaleźć interesujące Cię linijki kodu.

    Analiza linków przychodzących

    Narzędzie Google Search Controle w widoku ,,Linki do Twojej witryny”, pozwoli Ci sprawdzić, czy Twoja strona posiada odnośniki. Dowiesz się, ile linków prowadzi do Twojej strony, jak wyglądają, skąd pochodzą, a także jakie treści pokazują. Jeśli nie posiadasz żadnych linków przychodzących, konieczne jest ich pozyskanie. Pomogą Ci w tym m.in. Surfer oraz Majestic SEO. W tym zakresie kreowana jest strategia linkbuildingu.

    Analiza linków wewnętrznych

    Dzięki linkom wewnętrznym, roboty Google wiedzą, które treści na stronie są najważniejsze. Ułatwiają także indeksowanie treści znajdujących się w witrynie. Do tego zadania również przyda Ci się Google Serach Controle. Linki wewnętrzne znajdują się np. w menu, bądź w treści.

    Audyt opisów i tagów tytułowych

    To właśnie dzięki opisom stron, dany użytkownik decyduje się, czy wejść w daną witrynę. W opisach można zawrzeć treści marketingowe, bądź opis działalności firmy. Przy tworzeniu opisów bardzo ważna jest unikalność. Nie możesz powielić treści, która znajduje się na konkurencyjnej stronie.

    Tagi tytułowe to tytuły stron, dzięki którym użytkownik dowie się o, czym jest dana witryna. Każda z nich powinna mieć unikalny tytuł, nieprzekraczający 75 znaków, ponieważ właśnie taka ilość wyświetli się w przeglądarce. Google Serach Controle pozwoli Ci sprawdzić, czy tytuł Twojej stronie nie powiela się z innym tytułem, a także ile stron zostało poświęconych danej tematyce.

    Kanoniczna wersja strony

    Twoja strona powinna mieć jeden adres. Często dla robotów Google, wersja desktopowa oraz mobilna mogą stanowić duplikację zawartości. W konsekwencji Twoja strona posiada dwa adresy stron — jeden na komputery i jeden na telefony. Aby tego uniknąć, powinieneś ustalić jeden, kanoniczny adres strony. Pozostałe adresy Twojej witryny, w kodzie HTLM, w sekcji head, powinny posiadać linki kanoniczne, dzięki którym roboty Google będą wiedzieć, który adres jest właściwy. Do tego zadania, możesz użyć Google Search Controle.

    Widoczność na hasła brandowe

    Wpisz w przeglądarkę nazwę swojej firmy. Jeśli Twoja strona została dobrze wypozycjonowana, najprawdopodobniej znajdzie się na pierwszym miejscu. Jeśli znajduje się niżej, oznacza to, że Twoja firma nie spełnia oczekiwań użytkowników, bądź jej nazwa nie jest wystarczająco unikalna. Aby witryna znalazła się jak najwyżej, należy wdrożyć pozycjonowanie na frazy brandowe oraz zwiększyć działania SEO (pozyskiwanie linków, tworzenie treści). 

    Ruch organiczny

    Aby przeprowadzić analizę ruchu organicznego, możesz skorzystać z darmowego narzędzie — Google Analytics. Narzędzie jest proste w obsłudze oraz intuicyjne. Dane o ruchu, otworzysz za pomocą następujących sekcji:

    • Pozyskiwanie
    • Cały ruch
    • Kanały
    • Organic Search.

    Uzyskasz dane dotyczące liczby użytkowników, którzy odwiedzają Twoją stronę, ilości sesji, a także liczby stron na sesję.

    Jak widzisz, analiza stron www, wcale nie należy do najtrudniejszych zadań. Dzięki skorzystaniu z naszych wskazówek, z pewnością przeprowadzisz prawidłową analizę swojej witryny. Życzymy powodzenia :)

    Autor:
    Jacek Białas– Specjalista SEO
    Wyjdź z ciemności egipskich Internetu
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  :)