8 min. czytania | 11.12.2020 | Krzysztof Raźniak
TOP 5 kanałów Social Media do wykorzystania w swojej firmie
Co wybrać spośród tylu opcji?
O tym, że social media w obecnych czasach to podstawa komunikacji z odbiorcami nie trzeba nikogo przekonywać. Od kilku lat obserwujemy dynamiczny wzrost użytkowników różnych mediów społecznościowych, sami zresztą korzystamy z nich na co dzień prywatnie i biznesowo. O ile każdy mniej więcej zna Facebooka i wie, że warto z niego korzystać promując firmę, o tyle inne kanały social media stanowią już czasami problem w identyfikacji. Zatem z czego warto korzystać w swojej firmie?
Spis treści
Wspomniałem wyżej o Facebooku, że jest to jedno z najbardziej rozpoznawalnych mediów społecznościowych. Nie inaczej ma się sprawa jeśli chodzi o wykorzystanie go w celach biznesowych. Obecnie najwięcej firm na świecie w taki sposób właśnie wykorzystuje Facebooka, zostawiając tam ogromne pieniądze.
Z pewnością stwierdzisz, że o Facebooku wiesz dużo, a w internecie każdy w kółko pisze żeby używać, jak używać, co robić, itd. I generalnie wszystko już zostało powiedziane. Zgodzę się z Tobą w tym momencie, bo faktycznie na temat używania Facebooka w biznesie można w samym polskojęzycznym internecie znaleźć bardzo dużo.
Sami napisaliśmy kilka artykułów na ten temat, zatem jeśli jednak nie posiadasz większej wiedzy i chcesz dowiedzieć się więcej na temat wykorzystania Facebooka w swojej firmie to zachęcam do przeczytania:
Jak prowadzić samodzielnie fanpage?
Instagram, obok Facebooka, jest jednym z najchętniej wykorzystywanych mediów społecznościowych na świecie. Z pewnością znasz, być może prywatnie korzystasz, ale czy również w kontekście działań biznesowych?
Instagram poniekąd stanowi znakomite uzupełnienie Facebooka. Przede wszystkim cechuje się innym sposobem komunikacji i innymi treściami oraz ich konsumpcją przez użytkowników. W każdej branży będzie inna proporcja użytkowników tylko na Facebooku, tylko na Instagramie oraz takich, którzy są tu i tu. Oba te kanały social media świetnie potrafią się uzupełniać i przenikać.
Na pewno warto wiedzieć, że poprzez Instagram możemy skutecznie docierać do tych samych użytkowników, z którymi komunikujemy się np. na Facebooku, a także docierać do kogoś, kogo na Facebooku nie ma lub nas nie obserwuje. Dlatego właśnie jest to bardzo dobre uzupełnienie naszego „miksu” komunikacyjnego w mediach społecznościowych.
Nie będę tutaj pisał jak prowadzić Instagrama, do kogo, itd. Chcę Ci tylko przekazać, że Instagram, obok Facebooka, to tak już wszechobecna platforma, że koniecznie trzeba rozważyć jej używanie w swojej firmie. Może się okazać, że nie chcesz tam być, nie masz na to czasu lub możliwości tworzenia dopasowanych treści (np. video czy zdjęć). Ok, sami jako Agencja Social Media również nie korzystamy intensywnie z Instagrama właśnie z tego powodu – braku czasu i contentu.
Jeśli jednak masz takie możliwości, a Twój biznes idealnie wpasowuje się w charakter Instagrama to pomyśl jak go wdrożyć w swojej firmie.
Co do większych konkretów odnośnie tego kanału social media to zapraszam do innego artykułu:
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
LinkedIn
LinkedIn kojarzy się przede wszystkim z portalem mocno biznesowym, gdzie możemy poszukać pracy, spróbować rozwinąć karierę, komunikować się ze współpracownikami lub innymi profesjonalistami z branży. Wszystko się zgadza, poza tym że to również doskonałe miejsce do promowania swojej firmy, a w szczególności marki osobistej.
LinkedIn, w odróżnieniu od Facebooka, mocniej opiera się na sieci kontaktów biznesowych niż zwyczajnie społeczności znajomych i rodziny. Podobnie jak Instagram, poprzez ten portal możemy doskonale wykorzystać możliwości, których Facebook nie daje, tym samym uzupełniając komunikację swojej firmy. Wszystkie trzy kanały social media mogą być wykorzystane równocześnie, pamiętając jednak o innej specyfice każdego z nich.
W skrócie – na LinkedIn każdy jest bardziej profesjonalny niż w rzeczywistości. Tworzy się czasami pewien pozór, tak jak na Instagramie influencerzy kreują nową rzeczywistość odrealnionymi zdjęciami i relacjami. Być może dla niektórych będzie to krzywdzące, ale niestety tak jest, że świat na Instagramie jest ładny, cukierkowy i przede wszystkim klikalny.
Tak też jest na LinkedIn tylko w kontekście profesjonalizmu i kariery. Rozbudowane, efektowne nazwy stanowisk, pokaz umiejętności, zdjęcia w garniturach i koszulach (najlepiej czarno-białe!) i cała gama podobnych zagrywek.
Jeśli zatem możemy tę otoczkę wykorzystać w naszym biznesie to zróbmy to. Budujmy swój profesjonalny profil, twórzmy społeczność profesjonalistów i bądźmy aktywni, a być może uda się realizować nasze biznesowe cele.
Więcej na temat tego kanału social media poniżej:
Quora
I tu pewnie pierwszy raz masz myśl – co? :-)
Quora jest w Polsce stosunkowo młodym serwisem społecznościowym, a raczej contentowym. Możemy zarówno zadawać pytania, szukając odpowiedź, np. poprzez oznaczanie różnych osób. Możemy również być odpowiadającym na te pytania, „wspinając” się co raz wyżej w hierarchii osób sugerowanych do odpowiadania na pytania. Tworzymy tym samym obraz siebie, jako eksperta w danej dziedzinie.
Serwis wykorzystuje mechanizm social Q&A, czyli jedni pytają, drudzy odpowiadają.
Od razu chce zaznaczyć, że serwis dopiero zyskuje popularność w Polsce i być może nie będzie jeszcze odpowiedni do wykorzystania w Twoim biznesie. Nie zmienia to jednak faktu, że warto go sprawdzić, bo być może akurat tworzenie treści i odpowiadanie tam na pytania będą idealnie pasowały.
Quora sprzyja tworzeniu marki osobistej, bo jesteśmy tam po prostu z imienia i nazwiska. Możemy stworzyć krótkie BIO o sobie, napisać czym się zajmujemy osobiście lub nasza firma, dodatkowo serwis nie usuwa linków, więc możemy w tym miejscu wrzucić swoją stronę internetową.
Przy odpowiadaniu na pytania warto jednak kierować się pewnym kluczem – tzn. odpowiadać na te tematy, na których się znamy zawodowo lub hobbystycznie. Lepiej nie tworzyć sztucznych i jałowych wpisów po jednym zdaniu tylko żeby nabijać sobie wyświetlenia.
Również nie polecam masowego linkowania w każdej odpowiedzi do naszej strony czy bloga. Wrzucenie tematycznie powiązanego linka w dłuższej wypowiedzi na pytanie jest w porządku (np. poszerzasz temat o kolejne rzeczy), ale zdawkowa odpowiedź tylko aby wkleić linka zostanie wychwycone przez serwis i zablokowane.
Tik Tok
Tik Toka albo się kocha albo nienawidzi. Niektóry co miesiąc wieszczą rychły koniec, który nie następuje. Inny przewidują, że już za moment Tik Tok zdetronizuje Facebooka i Instagrama, co również się nie dzieje.
Tak czy inaczej potencjał Tik Toka jest ogromny i tylko prawdziwa katastrofa lub pojawienie się czegoś lepszego może to zmienić. Zatem, podobnie jak przy Quorze, zastanów się czy jest pole do działania dla Twojej marki.
Przede wszystkim jest to dobre źródło dotarcia do młodszych grup docelowych, pokolenia internetu i memów. Szczególnie wykorzystanie lokalnie może tutaj być niesamowicie skuteczne, dlatego że raczej nikt nie spodziewa się np. po lokalnej burgerowni że będą nagrywać coś na Tik Toka.
Z drugiej strony istnieją sprawdzone możliwości (przykład Michała Sadowskiego z Brand24) zbudowania społeczności trochę starszej, bardziej „poważnej”, dopasowanej do nieco stonowanego przekazu.
Zatem jeśli utożsamiasz Tik Toka tylko z wygłupami małolatów to jesteś w błędzie. W tym kanale społecznościowym funkcjonują również marki o innym profilu odbiorców i radzą sobie świetnie.
Które kanały social media wybrać?
Nie są to wszystkie dostępne możliwości w mediach społecznościowych – wszak mamy jeszcze Snapchat, Twitter, Pinterest, czy wciąż żywy nk.pl. Niektórzy do social media zaliczają też Youtube czy Messenger, jednak na potrzeby tego zestawienia przyjąłem inne podejście.
Jak zatem wybrać odpowiednie kanały social media dla naszego biznesu? Myślę, że nie sposób obecnie nie wykorzystywać Facebooka – niezależnie od tego jaką firmę i w jakiej branży prowadzimy. Z własnego, agencyjnego doświadczenia wiemy, że, odpowiednio wykorzystany, sprawdzi się prawie wszędzie i zawsze.
Do tego Instagram jako uzupełnienie – pod warunkiem że mamy czas, chęci, treści i budżet aby działać również tam. Jeśli nie to lepiej nie zaczynać, bo brak regularności jest gorszy niż zupełnie brak działań.
W dalszej kolejności, przy produktach mocno biznesowych – LinkedIn oraz Quora (wsparcie poprzez budowę marki osobistej). Tik Tok jeśli mamy produkt skierowany do klientów indywidualnych, w którego identyfikacje wpisują się nieco luźniejsze działania.
Ważne jest oszacowanie naszych możliwości i budżetu. Jeśli nie mamy tego zbyt wiele to wtedy postawmy konkretnie na Facebooka, a resztę miejmy na uwadze w przyszłości.
Więcej dowiesz się z naszego szkolenia Facebook & Instagram