roas

Czy da się zmierzyć opłacalność reklam na Facebooku? [CASE STUDY]

Wykorzystaj wskaźnik ROAS czyli zwrot z inwestycji w reklamę

Prowadzenie kampanii reklamowych w Social Media to zadanie dość złożone, wymagające dokładnego poznania nawyków zakupowych klientów, a także ciągłego udoskonalania i testowania nowych rozwiązań. Social Media dzięki płatnym reklamom m.in. FB Ads pozwalają dotrzeć do właściwej grupy docelowej, zaprezentować swoje usługi i produkty osobom, które z największym prawdopodobieństwem kupią coś od nas lub skorzystają z oferty.

Czy inwestycja w reklamy zawsze się zwraca?

Dobrze poprowadzone kampanie reklamowe mogą generować setki tysięcy przychodu dla firm przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Jednak te źle zaplanowane i skonfigurowane w nieodpowiedni sposób potrafią przepalić budżet. Osiągnięcie wysokich wyników sprzedażowych zależy od wielu czynników, a największe sukcesy osiąga się, gdy  marketing traktujemy w sposób holistyczny, a działania prowadzone są regularnie i przez dłuższy czas.

Nawet jeśli pośrednie cele komunikacji obejmują wzbudzenie zainteresowania marką, budowanie świadomości czy przekierowanie ruchu na stronę, efektem działań marketingowych prowadzonych przez firmy powinny być wymierne korzyści, czyli po prostu pozyskanie nowego klienta, sprzedaż i zwiększanie przychodów. 

ROAS – wskaźnik, który powie czy ta reklama się opłaca

W analizie sukcesu kampanii sprzedażowej na Facebooku bierzemy pod uwagę wiele różnych wskaźników. Sprawdzamy, jaka jest liczba zakupów, koszt zakupu, ile było kliknięć linków czy przejść do kasy. Jednym jednak z najważniejszych wskaźników efektywności reklamy i badania jej skuteczności jest wskaźnik ROAS (ang. return on ad spend), który informuje nas o  zwrocie z konkretnej kampanii reklamowej lub samej reklamy. ROAS liczy się według wzoru: 

ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy 

lub, jeśli chcemy określać w procentach

ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy *100 

W zależności od tego, jaki przyjmiemy sposób obliczania, ROAS może być prezentowany jako np. 1000% lub jako liczba 10. Aby pokazać to na konkretnym przykładzie, załóżmy, że na reklamę produktu wydałeś 100 zł, a otrzymany dochód z zakupów to 1000 zł. Widać od razu, że kampania osiągnęła sukces i zarobiłeś więcej, niż wydałeś. Ile w takim przykładzie wynosi ROAS? Jest to 1000% co oznacza że przychód z tej kampanii był dziesięciokrotnie wyższy od wydanego budżetu! Dla marketera ROAS to nie jest oczywiście jedyny wskaźnik, który warto monitorować i który świadczy o skuteczności działań, ale z pewnością jest jednym z najważniejszych!

roas

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Przykłady reklam dla naszych Klientów

    Dziś chcielibyśmy pokazać Wam przykład kampanii sprzedażowej dla klienta z branży e-commerce. Sklep w swojej ofercie posiada szeroki asortyment produktów z określonej jednej branży. Nie są to najtańsze produkty na rynku, decyzje zakupowe zdecydowanie nie są tak bardzo spontaniczne jak w przypadku asortymentu z niższej półki cenowej. Jako Agencja Social Media dla wsparcia sprzedaży naszego Klienta przygotowaliśmy m.in. poniższe rozwiązania. 

    Przykład 1. Dwudniowa kampania okolicznościowa 

    Z doświadczenia i analiz wiemy, że dni wolne od pracy to czas, gdy klienci chętniej dokonują zakupów w sklepach internetowych. Bez pośpiechu w domowym zaciszu mogą kupić produkty wypatrzone wcześniej na stronach. W związku z tym na czas przerwy od pracy związanym ze świętem 11 listopada przygotowaliśmy promocję, okazję do zakupu części produktów z rabatem. Jakkolwiek oczywiście święta państwowe same w sobie nie są powodem do organizowania promocji, tak nawyki zakupowe internautów jasno pokazują, że w takie dni, gdy mamy więcej wolnego czasu, chętniej sięgamy do naszych internetowych portfeli. Nasza kampania zaledwie w dwa dni przy niewielkim budżecie w kwocie 175,61 wygenerowała zakupy o wartości ponad 7000 zł w sklepie dając ROAS na poziomie 39,90.

    Przykład 2. Remarketing z reklamą karuzelową

    Na pewnym etapie działań reklamy, które sprawdzały się do tej pory, przestały przynosić skutki i nawet oferty z rabatami i zniżkami nie zachęcały użytkowników do powrotu do sklepu i sfinalizowania transakcji. Po przetestowaniu kilku sposobów zdecydowaliśmy się na odświeżenie materiału reklamowego i przygotowanie reklamy w formie karuzeli zdjęć, aby zaprezentować najciekawsze z produktów na stronie.

    Nowa kreacja okazała się strzałem w dziesiątkę, a reklama pokazująca wybór kilku produktów skutecznie zachęcała klientów do ponownego wejścia na stronę i dokonania zakupów. W tej kampanii wydając nieco ponad 4500 złotych, wygenerowaliśmy zakupy w sklepie o wartości ponad 88 000 zł.

    roas

    Ustalanie wskaźnika ROAS

    W jaki sposób ustalić jaki wskaźnik ROAS będzie dla Twojej firmy odpowiedni? Najłatwiej wyliczyć go korzystając po prostu z obliczenia opłacalności względem sprzedawanych produktów. Dla jednej firmy ROAS na poziomie 3 będzie wystarczający, dla innej dopiero od 5, a jeszcze dla innej np. 8.

    Jeśli sprzedając produkty bez żadnej reklamy za 1000 zł “czystego” zysku mamy w kwocie 500 zł to ROAS na poziomie 2 jest naszym progiem opłacalności – nie zarobiliśmy, ale nie dołożyliśmy (zysku mamy 500, ale i wydaliśmy 500). Teoretycznie wszystko powyżej tego progu to dla nas tylko zysk.

    Należy pamiętać, że wskaźnik ROAS możemy mierzyć w odniesieniu do konkretnych kampanii, kreacji, ale również w dłuższym czasie w perspektywie wszystkich działań na danej platformie lub wszystkich kanałów zbiorczo. To, że jedna kampania będzie miałą ROAS na poziomie 40 nie oznacza, że wszystkie działania w każdym miejscu taki wynik osiągną. Sugerujemy oszacowanie zadowalającego wskaźnika i dążenie do osiągnięcia go w ujęciu średnim dla dłuższego okresu dla wszystkich kampanii. Pozwoli to na sprawdzanie opłacalności, eliminowanie nieopłacalnych kampanii i efektywne skalowanie biznesu za pomocą reklam na Facebooku lub w innych źródłach.

    To jak z tą opłacalnością?

    Jak widać w przedstawionych powyżej przykładach, optymalizacja reklam wymaga ciągłej uwagi, testowania nowych rozwiązań i wykorzystywania okazji do ciekawszego zaprezentowania swoich produktów Klientom. Dbając o promocję i planują  akcje rabatowe, warto spojrzeć na temat szerzej i oprócz przygotowania promocji pod konkretne święta takie jak np. dzień dziecka, zastanowić się, jakie inne okazje i sytuacje skłaniają naszych Klientów do zaglądania do sklepu i dokonywania zakupów.

    Warto kierować się wskaźnikiem ROAS i dążyć do opłacalności wszystkich reklam w dłuższym okresie, bo to oznaczać będzie że nasz biznes się rozwija, a reklama jest efektywna. I warto też nie martwić się pojedynczymi niepowodzeniami w osiągnięciu konkretnego wskaźnika – poza “twardą” sprzedażą każda reklama spełnia też inne cele, jak chociażby wzrost liczby fanów, wzrost zaangażowania, budowa świadomości marki czy rozpoczęcie procesu sprzedaży na górze lejka sprzedażowego.  

    Jeśli chciałbyś także wykorzystać możliwości reklamy FB Ads w swoim biznesie, ale nie masz pomysłu, wiedzy lub czasu, aby robić to samodzielnie, odezwij się do nas. Pomożemy Twojej marce skutecznie promować się w sieci!

    KONTAKT
    Autor:
    Matylda Ryś – Social Media Specialist
    Niby ryś, a jednak lew Social Media
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  🙂