otwarcie działalności gospodarczej

Generowanie leadów – przykład sukcesu i porażki w dwóch podobnych kampaniach w Google Ads

Sukces kampanii nie zawsze zależy od samych reklam.

Decydując się na kampanie reklamowe z wykorzystaniem np. Social Media czy Google Ads należy zastanowić się nad miejscem docelowym, do którego kierujemy ruch i gdzie chcemy osiągnąć nasz cel. Należy sprawdzić, czy nasza strona główna, podstrona czy inne miejsce w obrębie serwisu faktycznie są w stanie wygenerować konwersje. Często jednak firmy starają się uruchomić jak najwięcej reklam w różnych kanałach, zupełnie nie patrząc gdzie finalnie ląduje użytkownik.

Generowanie leadów

Czyli tak zwany lead generation – w skrócie polega na pozyskiwaniu danych kontaktowych do potencjalnych klientów. Generowanie leadów to proces, który może być przez nas szczegółowo zaplanowany i wdrożony w ramach jednej czasowej kampanii – przy wykorzystaniu kampanii w social mediach, reklam Google Ads, Youtube Ads, mailingu, influencer marketingu itd. – lub być stałą częścią naszego marketingu – np. SEO, content marketing, stała aktywność na profilach social mediowych, itp.

Temat rzeka, który zostanie przez nas rozwinięty w zupełnie innym artykule. Na tę chwilę nie ma potrzeby większego rozwijania.

analiza konkurencji

Własna strona www

Jeśli planujemy działania związane z generowaniem leadów, to na początku należy zastanowić się gdzie będziemy kierować użytkowników. Jeśli ma być to nasza strona internetowa to warto zastanowić się:

  • Czy strona ładuje się dostatecznie szybko – zarówno desktop jak i w wersji mobilnej.
  • Czy wersja mobilna jest dobrze zrobiona, responsywna, czy nic się nie rozjeżdża i czy można przejść każdy krok naszego procesu (zakup, zapis na newsletter, zapis na wydarzenie/szkolenie, pozostawienie danych kontaktowych).
  • Czy UX strony jest przynajmniej na przyzwoitym poziomie – nie chodzi o skomplikowane rzeczy, bardziej o ogólne wrażenie użytkowe, ale nie własne tylko zweryfikowane z chociaż kilkoma osobami z grupy docelowej – czy przyciski są widoczne i w dobrym miejscu, czy da się wszystko kliknąć, czy kieruje tam gdzie trzeba, czy wszystkie ważne informacje są w odpowiednim miejscu, itd.
  • Czy strona wizualnie i merytorycznie pasuje do grupy docelowej – w branży budowlanej czy przemysłowej nie potrzebujemy wysublimowanych zdjęć i wizualizacji, a z kolei w branży kreatywnej czy artystycznej nie możemy wykorzystać standardowych stocków jak na każdej innej stronie (a najgorzej to w ogóle ze znakiem wodnym) i „siermiężnych” zdjęć wykonanych przysłowiowym kalkulatorem.
  • Czy mamy dobrze skonfigurowaną analitykę i wszystkie dane, po uruchomieniu kampanii, będą się dobrze zbierać i oddawać faktyczny stan.

Landing page

Jeśli nasza strona woła o pomstę do nieba, większość z wyżej wymienionych czynników leży, to zawsze jest opcja stworzenia dedykowanego landing page’a. W zależności od naszych możliwości programistycznych czy budżetu landing na potrzeby danej kampanii stworzyć możemy na tzw. blankowej stronie u nas w obrębie witryny lub na zewnętrznym serwisie.

Nie będę tutaj rozpisywał się na tworzenia oddzielnego landing page’a bo możliwości jest sporo. Warto jedynie wiedzieć, że taka opcja istnieje i w razie potrzeby zachęcam do zainteresowania się tematem.

Zewnętrzne formularze

Istnieje jeszcze inna opcja gdy nasza strona jest bardzo słaba albo jej w ogóle nie ma. Są to zewnętrzne formularze, takie jak np. istnieją w obrębie Facebooka, ewentualnie można wykorzystać jakieś rozwiązanie online. To również jest temat na inny raz, w pierwszej kolejności najlepiej postarać się o poprawę własnej witryny tak, aby mogła realizować nasze cele, a my nie będziemy musieli być zależni od zewnętrznych rozwiązań.

Nazywają nas Rzeźnikami Marketingu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Generowanie leadów w branży szkoleniowej przez Google Ads – sukces [CASE]

    Dla jednego z naszych klientów przeprowadziliśmy dosyć krótką kampanię, mającą na celu pozyskanie zainteresowanych firm udziałem w szkoleniach dla grup pracowników. Założenia kampanii były takie, aby w budżecie około 2500 zł pozyskać przynajmniej 10 leadów, a grupa docelowa została dosyć wąsko ograniczona ze względu na wiele różnych czynników, po to aby uzyskać możliwie najbardziej gorące leady.

    Ruch został skierowany do strony internetowej do formularza kontaktowego. Wcześniejsza analiza witryny wykazała, że nie ma potrzeby wprowadzania żadnych zmian na siłę, wszystko jest klikalne, UX stoi na przyzwoitym poziomie, użytkownik od wejścia do zapisu przebywa bardzo krótką drogę i ma wszystkie ważne informacje. Strona jest gotowa do realizacji celu (w wersji desktop jak i mobilnej)

    generowanie leadów

    Finalnie za około 2400 zł udało się uzyskać 18 jakościowych leadów, a więc przebiliśmy minimalny cel prawie 2 razy w zakładanym budżecie.

    Generowanie leadów w branży przemysłowej przez Google Ads – porażka [CASE]

    Z kolei dla innego klienta mieliśmy również przeprowadzić kampanie generującą leady poprzez Google Ads. Głównym problemem jednak była strona internetowa, która zupełnie nie pasowała do branży, została zrobiona na szybko przez kogoś niedoświadczonego i nie znającego specyfiki branży.

    Na pierwszy rzut oka wiadomo było, że użytkownicy, nawet jak dotrą na stronę z reklamy, to nic nie jest w stanie ich zachęcić do zostawienia swoich danych kontaktowych. Ostrzegaliśmy, że kampania prawdopodobnie nie przyniesie żadnych rezultatów. Klient był tego świadomy i z pełną odpowiedzialnością zdecydował się jednak uruchomić kampanie. W efekcie osiągnęliśmy rezultat zgodny z hipotezą:

    lead generation

    Kampania nie wygenerowała żadnego leada, mimo sporego ruchu na stronie. Budżet został jednym słowem z przepalony, co przewidzieliśmy.

    Z drugiej strony generowanie leadów równocześnie odbywało się na Facebooku, z tym że użytkownik nie był przekierowywany na stronę, a wewnątrz Facebooka w formularzu zostawiał swoje dane. Kampania w podobnym budżecie dla podobnej grupy docelowej, ale bez przenoszenia na złą witrynę, wygenerowała ponad 25 leadów.

    Podsumowanie

    Generowanie leadów można wykonać na wiele sposobów, jednak warto wiedzieć jakie jeszcze są kluczowe czynniki sukcesu poza świetną kreacją i przyciągającym copy. Warto wejść czasami w buty klienta i to akurat potrafimy nieźle ; )

    Możesz chcesz wygenerować jakieś leady z nami?

    JASNE!
    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    Ubieram firmy w treści, wspieram dobrym słowem, strategią i analizą
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  :)