błędy w social media

6 najczęściej popełnianych błędów w Social Media

Nie da się idealnie prowadzić profili, ale można starać się robić to coraz lepiej

Media społecznościowe odgrywają w dzisiejszych czasach ogromną rolę i są nieodłącznym elementem codzienności większości z nas – niezależnie od wieku, płci czy wykształcenia. Obecność firm na kanałach społecznościowych jest integralną częścią marketingu internetowego. Pozwala na zwiększenie ruchu, widoczności oraz zaufania pośród potencjalnych klientów. Na drodze do sukcesu bardzo często stają powielane przez wiele osób złe praktyki. Dowiedz się jakie są główne błędy w social media, które często obserwujemy w internecie.

Brak określonej strategii prowadzenia Social Media

Jednym z najczęściej popełnianych błędów zarówno przez właścicieli mniejszych, jak i większych przedsiębiorstw jest brak jakiejkolwiek określonej strategii, planu oraz wyznaczonych celów.

Pojawienie się pomysłu, aby założyć profil na kanałach społecznościowych zawsze jest dobrą decyzją, jednak trzeba wiedzieć, jak ją odpowiednio poprowadzić, by osiągnąć to, co sobie założyliśmy. Zdarza się, że właściciele marek nie wiedzą, po co tak naprawdę chcą prowadzić dane kanały.

Obserwując konkurencję, uznają, że profil na Facebooku czy Instagramie jest konieczny i w prosty sposób można go poprowadzić samodzielnie. Na początku jednak trzeba sobie jasno określić – co chcemy publikować, w jakiej formie i dla kogo, a także jakie mierzalne cele chcemy osiągnąć.

Najczęściej widujemy profile firmowe, które są po prostu z przypadku prowadzone – siadamy na chwilę, wrzucamy co nam przyjdzie do głowy i zapominamy. Nie da się na podstawie tego zbudować wartości w mediach społecznościowych i przyciągnąć nowych klientów.

 

Przeczytaj więcej na temat tego czym jest reklama na Facebooku

Niedopasowana grupa docelowa

Każdy przedsiębiorca albo marketingowiec prowadzący konta w mediach społecznościowych chce, aby jego praca nie szła na marne. Duże grono odbiorców jest dla wielu z nich wyznacznikiem sukcesu. Jednak to nie zebrane polubienia powinny świadczyć o powodzeniu firmy, a zaangażowanie użytkowników pod publikowanymi materiałami.

Dlatego zawsze należy pamiętać o tym, aby nie iść na ilość, lecz zdecydowanie na jakość. Określ swój target i to do niego kieruj swoje posty. Prowadząc kanał sklepu z ubraniami dla małych dzieci, naturalnie lepiej skupić się na mamach, które interesują się kategorią “dzieci”, aniżeli na panach oglądających w sieci atrakcyjne oferty samochodów.

Jednak i w takiej kategorii należy dalej rozpatrywać kto jest naszym klientem. Mama kilkumiesięcznego malucha, szukająca jakości w ubraniach to zupełnie inny target niż mama kilkuletniego chłopca, któremu kupuje tanie rzeczy (bo i tak są zaraz porwane) i zależy jej głównie na sprawnej i szybkiej wysyłce.

Nie jest to tylko przypadłość Social Media, ale często podejścia ogólnego do marketingu w wielu firmach. Zakładamy, że nasz produkt jest świetny dla każdego, a nigdy nie jest to prawdą. Nie da się sprzedawać wszystkim.

Zawsze staraj się odpowiednio dopasować grupę docelową i to jej dedykować publikowane materiały. Tylko wtedy zagwarantujemy sobie skuteczność.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Niedopasowany język komunikacji

    Wiesz już, do kogo chcesz publikować materiały na swoim profilu. Jest to połowa sukcesu. Na drodze pojawia się jednak kolejne utrudnienie, a jest nim dostosowanie języka do grupy odbiorców.

    Przedsiębiorcy bardzo często sztywno trzymają się dość oficjalnego tonu, jaki odbiega od naturalnej komunikacji i stwarza pewien dystans między odbiorcami. Zbyt sztywny sposób komunikowania się nie pomaga w budowaniu więzi oraz bliskości z potencjalnymi klientami.

    Oczywiście styl języka zawsze zależy od charakteru marki i powinien mu odpowiadać. Często internauci w sieci poszukują rzetelnej, konkretnej wiedzy. Dlatego niedbały sposób prowadzenia mediów społecznościowych negatywnie wpływa na wizerunek firmy.

    Czasami warto użyć mniej oficjalnego języka, zabawić się nieco słowem i sprawdzić, jak zareagują nasi odbiorcy.

    Oprócz używanych słów, zawsze warto mieć także na uwadze stosowane emotikony. Niekiedy wyrażają one bardzo wiele, jednak zdarza się, że nie są odpowiednie dla oferowanych przez nas usług.

    Nieatrakcyjne materiały graficzne

    Obrazki posiadają ogromną moc, ponieważ potrafią przykuć uwagę i zatrzymać odbiorców na dłużej. Bez dwóch zdań to właśnie materiały graficzne stanowią motywację dla potencjalnych klientów, aby zapoznać się z treścią postów i tym, jakie usługi oferuje dana firma.

    Żaden wpis czy publikowany link nie zainteresuje tak, jak chwytliwy obrazek czy ciekawe wideo. Dlatego tak ważne jest dbanie o spójność pośród publikowanych grafik, a także o ich estetykę. Powinny być one atrakcyjne wizualnie, dopracowane pod względem jakości. Nie mogą być one przypadkowe – wprost przeciwnie, grafiki czy filmiki zawsze muszą mieć ścisłe połączenie z opublikowaną treścią.

    Niepokojąca cisza, czyli brak komunikacji

    Media społecznościowe cieszą się dużą popularnością dzięki możliwości bycia w nieustannym kontakcie z odbiorcami. Niezależnie od tego, czy mówimy o Twitterze, gdzie krótkie tweety angażują do dyskusji czy repostowania, czy o Facebooku, na którym klienci mogą reagować, udostępniać, pisać wiadomości prywatne.

    Dlatego prowadząc social media, trzeba zawsze pamiętać o tym, że komunikacja nie może być jednostronna. Musi być ona prowadzona po to, by utrzymać zaufanie klientów i ich uwagę naszą marką. Kiedy publikują oni jakieś komentarze pod postami, nigdy nie pozostawiaj ich bez odpowiedzi. To samo w przypadku wiadomości trafiających na skrzynkę odbiorczą. Odbiorców swoich profili traktuj z szacunkiem, a odwdzięczą się oni przywiązaniem do marki.

    Błędy w social media zaczynają się od braku strategii (punkt pierwszy), a brak stałej komunikacji jest właśnie tego efektem. Nie sprecyzowaliśmy sobie sami kiedy i jak będziemy prowadzić nasze media społecznościowe.

    Nieznajomość umiaru

    Brak umiaru i znajomości potrzeb odbiorców ma również ścisły związek ze strategią prowadzenia mediów społecznościowych.

    Nie ma reguły co do tego, ile postów tygodniowo powinno się publikować albo jaka pora jest najlepsza. Wszystko zależy od branży oraz potencjalnych klientów. Jednak zawsze trzeba pamiętać o tym, aby nie popadać w skrajności – nie publikować ani za rzadko, ani zbyt często.

    Oczywiście określenie “optymalnie” nie przynosi żadnej konkretnej informacji, jednak wystarczy na samym początku stworzyć harmonogram swoich działań i rzetelnie się go trzymać, aby dostarczać odbiorcom regularnie publikowane treści.

    Codzienny spam różnymi rzeczami z profilu marki nie ma sensu. Po pierwsze i tak duża część zasięgu może zostać obcięta, przez co nie dotrzemy do wszystkich. Po drugie może to być na tyle męczące, że odbiorcy przestaną obserwować posty lub zupełnie porzucą fanpage.

     

    Na sam koniec pamiętajmy o jednej podstawowej zasadzie – wszystkie działania prowadzone w sieci zawsze dobrze mierzyć i analizować. Media społecznościowe są interesującym tworem, który daje dużo możliwości, jednak nieustannie się zmienia.

    Prowadząc profile, nie można przywiązywać się do raz ustalanych zasad, a dostosowywać do zmieniających warunków. Mierzenie wyników pozwala osiągać efekty i cieszyć się zadowoleniem swoim oraz klientów. Błędy w social media zdarzają się nawet najlepszym, a próba ich eliminacji i trzymania się pewnych zasad to początek do tworzenia efektywnej przestrzeni do pozyskiwania klientów.

    agencja social media
    Autorka:
    Agnieszka Grzybowska – Content Specialist
    Odpowiadam i opowiadam głównie o Social Mediach oraz Google Ads. 
     Sprawdź naszą ofertę obsługi social media

    agencja social media

    Obsługa Social Media
    Jeśli masz czas na czytanie to może zainteresuje Cię:
    Instagram firmowy – czy warto założyć?
    Ile kosztuje zlecenie prowadzenia fanpage?
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  🙂