reklama na facebooku

Reklama na Facebooku –  podstawowe kompendium wiedzy

Każdy o niej słyszał, ale nie każdy wie na czym polega

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu i nie ma w tym nic zaskakującego. To za sprawą promowania swoich usług i marki jesteśmy w stanie jak najlepiej dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, którzy rzeczywiście będą zainteresowani tym, co oferujemy. Wielu przedsiębiorców prowadzących firmy małe i duże zastanawia się nad tym, czy inwestowanie w reklamy na Facebooku sprawdzi się w przypadku ich biznesu. Wyjaśniamy, czym jest reklama na Facebooku, czy warto się ją wykorzystać w swoim biznesie i od czego zacząć.

Fanpage – czym tak naprawdę jest?

Reklama na Facebooku zaczyna się od atrakcyjnego fanpage’a, który stanowi wizytówkę dla naszej firmy. To nic innego jak profil marki, na którym publikowane są różnorodne treści, jakie mają przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów oraz tych odbiorców, którzy są sympatykami oferowanych usług i produktów.

Teoretycznie nie jest to w żaden sposób skomplikowane. Wystarczy wejść na Facebooka, założyć konto i gotowe. Jednak kluczem do sukcesu jest regularność oraz odpowiedni content, które wpływają na jakość strony i to, jak będzie postrzegana.

Profesjonalnie prowadzony fanpage jest odpowiednio przygotowany do tego, aby móc uruchomić Menedżera Reklam i promować posty. Dlatego warto skupić się na tym, jakie treści publikujemy na profilu oraz w jaki sposób. Przede wszystkim fanpage musi koncentrować się wokół jednego, określonego tematu.

Wybór należy do Ciebie – możesz sprzedawać auta, zachęcać do zajęć jogi, poświęcać uwagę pasji, jaką jest jeździectwo bądź reklamować markę kosmetyków naturalnych. Uruchamiając stronę, pamiętaj, aby dbać o spójność i koncentrację na jednym temacie. Łatwiejsza wówczas będzie również reklama na Facebooku.

Na jakość profilu nie wpływa wyłącznie to, co na nim publikujemy, a znacznie więcej. Chodzi o szereg działań, które budują wizerunek i wiarygodność. Jeśli wiesz już, wokół jakiego tematu będzie skupiony fanpage, zadbaj o regularne, merytoryczne i atrakcyjne treści, które będą na nim publikowane.

Prowadzenie fanpage – checklista

Ponadto pamiętaj o tym, aby wchodzić w interakcję z odbiorcami, zachęcać ich do udzielania głosu. Niezwykle ważne jest odpowiadanie na komentarze oraz wiadomości na skrzynce. Poniżej załączamy krótką checklistę, co należy robić, prowadząc fanpage.

  • zadbaj o regularne publikowanie postów zgodnie z ustalonym przez siebie harmonogramem
  • pilnuj spójności wizualnej wrzucanych grafik
  • kieruj się do grupy odbiorców i dopasuj styl postów do ich preferencji
  • reaguj na zmieniające się trendy i idź z duchem czasu
  • buduj społeczność i zachęcaj do zaangażowania się w komunikację
  • organizuj konkursy, twórz posty angażujące
  • uzupełnij wszystkie informacje na temat marki

Dbając o te elementy, zapewniasz swojej firmie doskonałą wizytówkę. Potencjalni klienci, wchodząc na twój profil, poczują się zachęceni, by zostać na dłużej. No właśnie, jednak co zrobić, by rzeczywiście pozyskać tych odbiorców? Tutaj przydadzą się nie tylko darmowe działania organiczne, ale także płatne w postaci reklam Facebook Ads.

Przeczytaj więcej na temat tego jak prowadzić fanpage?

reklama na facebooku

Kampanie reklamowe na Facebooku

Na Facebooku można wykonywać szereg aktywności, które nie pobiorą z naszego konta ani grosza. Także promowanie marki jest możliwe właśnie w sposób darmowy. Kluczem do sukcesu jest aktywnie prowadzony fanpage, konkursy, akcje czy angażowanie się na grupach oraz innych profilach.

Warto jednak zwrócić swoją szczególną uwagę na kampanie płatne, które bez dwóch zdań przyniosą spore efekty. Nie ma co do tego wątpliwości, że to owocny sposób na zbudowanie pozycji i pozyskanie nowych klientów.

Płatne kampanie mogą w znaczący sposób podnieść zasięgi organiczne, które Facebook ciągle ucina. Poza przemyślanymi kampaniami “dopalać” można po prostu każdy post, wychodząc poza zasięg naszego fanpage.

W tym miejscu sprawdzi się system reklamowy stworzony przez Facebooka, czyli Facebook Ads. To reklama internetowa, jaka wyświetlana jest na portalu oraz aplikacjach z nim związanych. W praktyce oznacza to, że przygotowane kreacje mogą się wyświetlać w takich miejscach jak Audience Network, Instagram, Marketplace czy Messenger.

Każdego dnia jesteśmy odbiorcami wielu reklam, jakie powstają właśnie dzięki Facebook Ads. To dzięki nim można w skuteczny i efektywny sposób przebić się ponad konkurencję. Do tworzenia kampanii wykorzystuje się zakładkę Menedżer Reklam (a nie promuj post!), w jakiej znajdują się niezbędne narzędzia. Starannie przygotowana kampania wymaga strategii – działając w mediach społecznościowych, możesz kierować się spontanicznością, jednak nigdy nie przyniesie ona żadnych dobrych wyników.

Sprawdź ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Reklama na Facebooku – cel

    Plan działania jest kluczową kwestią podczas tworzenia kampanii reklamowej Facebook Ads.

    Dlaczego?

    Ponieważ na samym początku jej planowania należy określić cel, wokół którego będą skoncentrowane wszystkie działania. Musi on być odpowiedzią na pytanie, co chcesz osiągnąć i na czym Ci najbardziej zależy w kontekście działań reklamowych marki. Na szczęście Facebook jest nie tylko intuicyjny, ale także pomocny, dzięki czemu każdy cel jest pokrótce wyjaśniony.

    Do swojej dyspozycji masz trzy grupy celów: Świadomość, Działania, Konwersja.

    • Świadomość – dopiero wchodzisz na rynek i szukasz sposobu na zbudowanie świadomości swojej marki? To doskonałe rozwiązanie właśnie dla Ciebie. Ten cel pozwala zaplanować kampanie zasięgowe, w których będziesz płacić za wyświetlenia lub której reklamy skierowane będą do konkretnej, ustalonej liczby odbiorców.
      • Rozpoznawalność marki – jeśli chcesz dotrzeć do odbiorców i podtrzymać zainteresowanie marką
      • Zasięg – jeśli zależy ci na dotarciu do dużej grupy odbiorców
    • Działania – to cel kampanii, który zachęca odbiorców reklam do interakcji. Należą do nich polubienia strony, kierowanie do witryny www, zbieranie kontaktów czy promocja konkretnych postów.
      • Ruch – gdy chcemy, aby odbiorcy weszli na naszą stronę internetową
      • Aktywność – dla osób, które chcą promować konkretny content na stronie
      • Instalacja aplikacji – jeśli dążymy do promocji oferowanej aplikacji
      • Wyświetlenia filmu – dla osób szukających sposobu na promocję materiałów wizualnych
      • Pozyskiwanie kontaktów – gdy promujesz subskrypcję np. newslettera
      • Wiadomości – zachęta do bezpośredniego nawiązania kontaktu
    • Konwersja – dzięki temu celowi możemy sprzedać produkt, zachęcić do dodania czegoś do koszyka, zarejestrowania się w witrynie czy wypełnienia formularza.
      • Konwersja – dla osób, którym zależy na podjęciu konkretnej akcji przez odbiorców (np. dodanie produktu do koszyka zakupów)
      • Sprzedaż z katalogu – zaawansowane reklamy, jakich głównym celem jest zintensyfikowanie sprzedaży oferowanych produktów bądź usług
      • Ruch w firmie – promocja lokalizacji firmy, jeśli występuje ich kilka

    Formaty reklamy na Facebooku

    Reklama na Facebooku to szeroki wachlarz możliwości pod względem umiejscowienia oraz formatów. Portal daje ci pełną swobodę co do wyboru takiej kreacji, jaka najbardziej przypadnie ci do gustu i przypasuje do profilu marki.

    • Pojedynczy obraz – jest to najbardziej podstawowy wariant, jaki oferuje Ci Facebook. Jest on wykorzystywany do promowania zarówno marek, jak i sprzedawanych produktów. Jest oparty na przygotowanej samodzielnie grafice, jaka uzupełniona jest odpowiednim tekstem. Taka reklama musi być zaprojektowana tak, by jak najbardziej przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.
    • Materiał filmowy – oczywiście nie chodzi o długie produkcje filmowe, ale o krótkie wideo, jakie przykuje wzrok za sprawą swojej atrakcyjności. Kluczowe jest, by przyciągnąć odbiorcę już w pierwszych sekundach. Działamy mechanicznie, scrollując feed Facebooka, więc sztuką jest zatrzymać się na dłużej i zapoznać z ofertą danej marki.
    • Pokaz slajdów – to nic innego jak szansa na zaprezentowanie sprzedawanych produktów lub usług przy wykorzystaniu maksymalnie 10 zdjęć. Jeśli chcesz przedstawić odbiorcom szeroki asortyment, to jest to opcja właśnie dla ciebie.
    • Karuzela – format podobny do pokazu slajdów, ponieważ umożliwia umieszczenie maksymalnie 10 obrazów lub filmów. Jednak do każdego z nich może być przypisany inny link. Ten wariant reklamowy pozwala na dużą kreatywność oraz zabawę treścią oraz obrazem.
    reklama na facebooku

    Targetowanie reklam

    Reklama na Facebooku ma ogromny atut w postaci swobodnego targetowania wszystkich kampanii, aby jak najlepiej trafić do pożądanego grona odbiorców. Taka precyzja pozwala zwiększyć skuteczność działań, sprawia, że płacimy za to, co rzeczywiście jest dla nas korzystne.

    Skieruj swoje reklamy do osób, jakie będą rzeczywiście nią zainteresowane i skorzystaj z możliwości dedykowania ich do konkretnych grup docelowych. Panel Facebook Ads umożliwia kierowanie reklam pod względem geolokalizacji, demografii, a nawet zachowań i zainteresowań.

    • Lokalizacja – system Facebook Ads umożliwia każdej osobie wybranie dokładnego obszaru, w którym będzie wyświetlała się dana reklama. Możesz zdefiniować kontynent, kraj, miasto, a nawet dzielnicę! Ponadto masz możliwość określić, czy chcesz, aby reklamy dotarły do osób mieszkających na tym obszarze, czy wyłącznie odwiedzających go, np. jako turyści podczas wakacji. Warto przyjrzeć się dokładnie tej opcji i nie bagatelizować jej, by nie przepalać budżetu na nieprzemyślane działania.
    • Targetowanie demograficzne – jeśli już wiemy, na jaki obszar chcemy kierować swoją kampanię, warto wiedzieć, kto ma być naszym odbiorcom. To klucz do sukcesu i najważniejszy etap planowania. Możesz określić płeć, wiek, używany język, stan cywilny danej osoby.
    • Szczegółowe opcje targetowania – prowadząc np. salon sukien ślubnych, kierowanie reklamy wyłącznie do kobiet z województwa pomorskiego stanowi wyłącznie kroplę w morzu. W tym przypadku przydatne są jeszcze większe zawężenia grona odbiorców.
      • Cechy demograficzne – możesz określić poziom wykształcenia, branżę, w której pracuje Twój odbiorca czy ważne wydarzenia z życia – np. niedawne zaręczyny.
      • Cechy behawioralne – w niektórych przypadkach istotne jest kierowanie reklam do osób posiadających konkretne sprzęty czy wykazujących się powtarzalnymi zachowaniami, np. codziennym podróżowaniem do miejsca pracy. Te możliwości wyboru znajdziesz w tym właśnie miejscu.
      • Zainteresowania – tutaj nie potrzeba zbyt wielkiego komentarza. Możesz zdefiniować, czym powinien interesować się twój odbiorca, by był rzeczywiście zainteresowany publikowaną reklamą. Facebook stara się jak najlepiej zrozumieć Twoje potrzeby, dlatego niemalże przy każdym hobby masz dodatkowe opcje uszczegółowienia. Sport jest niewystarczający? Zaznacz jazdę figurową na lodzie i ciesz się, że oferta twojego sklepu z łyżwami będzie wyświetlać się osobom, które chciałyby je faktycznie kupić.

    Jak widać targetowanie to nic innego jak proces, który opiera się na precyzyjnej selekcji grupy odbiorców, jacy wyświetlą naszą reklamę. Facebook wykorzystuje wszystkie dostępne informacje zbierane na temat użytkowników, by określić, że dany użytkownik może być potencjalnym klientem oferowanych przez nas usług. Dodatkowo udostępnia podgląd, który zawiera szacunkowy zasięg kampanii czy liczbę kliknięć. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, np. czy planowana grupa odbiorców nie będzie zbyt wąska.

    Tekst reklamy na Facebooku i CTA

    Reklama na Facebooku pozwalają puścić nam wodze wyobraźni, dzięki tworzeniu atrakcyjnego opisu dla każdej z nich. Jednak warto pamiętać o tym, że co format reklamowy oferowany przez Facebooka, to inna dozwolona liczba znaków. Miej to na uwadze, ponieważ posty na newsfeedzie mogą być bardziej opisowe aniżeli te publikowane w prawej kolumnie.

    Ciekawym rozwiązaniem jest tworzenie kilku różnych reklam, z czego każda będzie odwoływała się do innej korzyści, z jaką łączy się oferowany przez nas produkt lub usługa. Postaraj się wejść w rolę odbiorcy i dla jednego skonstruuj taki tekst, który będzie wskazywać na argumenty logiczne, a inny na te emocjonalne.

    Pamiętaj, aby tworzona przez ciebie reklama nie była wyłącznie suchym opisem, a posiadała także CTA (call to action), czyli konkretne nawołanie do działania. Takie wyraźne wezwanie do działania ma realny wpływ na to, jak dalej potoczą się losy reklamy. Odbiorcy bywają bardzo podatni na CTA i chętnie reagują na przycisk np. zarejestruj się. Ty jako przedsiębiorca nic na tym nie tracisz, a możesz wyłącznie zyskać.

    reklama na facebooku

    Grafiki na Facebooka

    Reklamy nie przyciągają naszej uwagi ze względu na atrakcyjny tekst, który rzuca się jako pierwszy w oczy, ale za sprawą grafik. Dlatego też zawsze dbajmy o to, by projektowane przez nas kreacje skupiły uwagę potencjalnych klientów i zatrzymały ich z nami na dłużej. O ile tekst i Call to Action są niezwykle ważne, bo działają perswazyjnie, o tyle sam materiał graficzny jest pierwszym elementem, z jakim się spotykamy, trafiając na kampanię.

    • korzystaj wyłącznie z legalnych źródeł, jakimi są banki zdjęć
    • dbaj o spójność grafik z identyfikacją wizualną twojej marki
    • jeśli nakładasz tekst na grafikę, to dbaj, by nie pokrywał on obszaru większego niż 20% obrazka
    • testuj różnorodne motywy, usytuowanie tekstu, jego wielkość
    • skorzystaj z psychologii reklamy, wybierając stylistykę reklam
    • wykorzystaj dostępne w internecie narzędzia typu Canva (a nie Paint)

    Przeczytaj więcej na temat tego jak samodzielnie projektować grafiki do social media?

    Dark Post – co to takiego?

    Już wiesz, czym jest kampania reklamowa, oswajasz się z nazwą Facebook Ads, wiesz, że należy targetować i dbać o strategię działań. Pora dołożyć kolejne hasło do słownika, który wiąże się z działaniami reklamowymi na portalu. Mowa o dark post (niektórzy nazywają blink post czy unpublished post). Czym to tak naprawdę jest?

    To rodzaj wpisu, który wyświetlany jest w ramach prowadzonej kampanii, jednak taki którego pod żadnym pozorem nie znajdziemy na osi czasu danego profilu. Tego rodzaju posty są projektowane wyłącznie pod działania promocyjne. Ich zasięgi nie powstają dzięki działaniom organicznym, a poprzez płatną reklamę.

    Dark post jest w stanie generować nie tylko wyświetlenia, ale także reakcje czy komentarze, na które marka może odpowiadać, by budować komunikację oraz pozytywny wizerunek. Takie wpisy świetnie nadają się do branży e-commerce czy podczas kampani remarketingowych.

    Dark post generalnie jest publikowany nawet tak często jak wpisy na fanpage lub dużo częściej i znajduje szerokie zastosowanie w działaniach reklamowych. Można powiedzieć, że reklama na Facebooku nie istnieje bez dark postów.

    Po co w ogóle używać dark postów? Głównie po to, aby nie “zaśmiecać” naszego fanpage generując reklamy. Wyobraź sobie, że chcesz ustawić 3 różne rabaty, promować 2 artykuły na blogu firmowym, odpalić jedną reklamę w kilku różnych wersjach, aby przetestować format i to wszystko w ciągu jednego dnia! Nasz fanpage zamieni się w mielonkę wszystkich tych różnych rzeczy, co przyniesie zupełnie odwrotny skutek.

    Jakie są korzyści z reklam na Facebooku?

    Wiele osób zastanawia się nad tym, czy promowanie marki za pomocą Facebook Ads przynosi rzeczywiste profity i jest opłacalne dla każdej firmy, niezależnie od jej charakteru? W dobie dzisiejszych czasów niezaprzeczalnie media społecznościowe odgrywają kluczową rolę i to one najlepiej trafiają do potencjalnych klientów. Dlatego jeśli zależy Ci na bezpośrednim kontakcie z odbiorcami, wybierz reklamę Facebook Ads. To szereg korzyści, pośród których wymienić można:

    • Zyskujesz dostęp do ogromnej grupy docelowej odbiorców – wszystko dzięki możliwości targetowania podczas tworzenia kampanii. Wykorzystujesz dane demograficzne oraz społeczne, a nawet psychograficzne. Dzięki nim możesz określić w największych szczegółach, kim będzie Twój potencjalny klient. Bez dwóch zdań, im precyzyjniej nakreślony rysopis odbiorców, tym zwiększa się szansa, że reklama odniesie sukces, a Ty poniesiesz małe koszty. Określ płeć, miejsce zamieszkania, wiek, światopogląd czy zainteresowania, a zobaczysz, że reklama może być skrojona na miarę potrzeb.
    • Dopasowanie budżetu do własnych możliwości – nie da się ukryć, że fundusze odgrywają sporą rolę podczas planowania kampanii. Boimy się ukrytych kosztów albo tego, że stracimy kontrolę nad tym, ile pieniędzy wydajemy na daną kampanię. Jednak Facebook Ads umożliwia indywidualny dobór budżetu i jego bieżące kontrolowanie. To ty decydujesz, ile pieniędzy chcesz wydać na reklamy – dziennie lub całościowo. Możesz wyznaczyć limit, by jeszcze lepiej kontrolować wydatki. Wszystko po to, by czuć się komfortowo i bezpiecznie.
    • Szeroki wybór oferowanych usług – dlaczego podkreślamy, jak ważny jest zadbany, regularnie prowadzony i atrakcyjny wizualnie fanpage? Ponieważ to właśnie na niego częściej wchodzą potencjalni klienci, aniżeli na stronę internetową. Dlatego warto dodawać atrakcyjne treści i także je wykorzystywać w kampaniach. Możliwości jest całe mnóstwo. Możesz zachęcać do odwiedzenia profilu, wejścia na stronę, dokonania zakupu. To także okazja do wypromowania produktów za pomocą atrakcyjnych zdjęć czy wideo.
    • Atrakcyjna forma marketingu – zdarza się, że mamy dość atakujących nas z każdej strony reklam. To, co czyni Facebook Ads korzystnym, to nienachalność. Reklama na Facebooku będzie miała taki wygląd i kolorystykę, jaką samodzielnie jej nadasz. Jeśli będziesz dbać o spójność wizualną, reklamy nie będą irytowały czy drażniły odbiorców, a stanowiły wyłącznie atrakcyjne wyeksponowanie produktów lub usługi. Dodatkowo dzięki możliwości targetowania mamy pewność, że promowanie postów trafi do osób rzeczywiście nimi zainteresowanych.
    • Większy ruch na stronie internetowej – niezaprzeczalnie dzięki kampaniom Facebook Ads zwiększa się liczba odwiedzin na profilu firmowym. Tym samym rośnie szansa, że te same osoby wejdą na witrynę internetową, by zapoznać się z oferowanymi usługami i z nich skorzystać. Facebook to prawdziwa potęga, która może stać się machiną dla Twojego sukcesu.

    Od czego zacząć reklamowanie przez Facebooka?

    Mam nadzieję, że udało Ci się przebrnąć przez ten długi tekst i nie trzeba było soli trzeźwiących 🙂 Być może masz teraz w głowie myśl – no wszystko jasne, ale od czego zacząć?

    Jako Agencja Social Media powinniśmy powiedzieć Ci, żeby zacząć od odezwania się do nas, a my zajmiemy się reklamą na Facebooku 🙂 Ale tak nie napisze (jeszcze).

    Na początku zastanów się czy masz czas i chęci, aby samodzielnie zacząć i konsekwentnie działań? Czy masz czas na sprawdzanie, testowanie, optymalizowanie, tworzenie wielu wariantów, doskonalenie kampanii? Czy masz chęć stale podnosić swoje kompetencje w temacie reklamy na Facebooku? Z doświadczenia podpowiem tylko tyle, że nauczyć się może tego każdy – to nie jest tajemna wiedza.

    Najważniejsze jest jednak aby być konsekwentnym w swoich działaniach i nie zrażać się po początkowych niepowodzeniach. Powoli, spokojnie dotrzesz do celu.

    Jeśli jednak myślisz, że nie masz na to czasu no to tutaj jest ten moment, gdzie zachęcę Cię do odezwania się do nas 🙂 Poza obsługą reklamy na Facebooku zajmujemy się również szkoleniami, konsultacjami a już niedługo przygotujemy kurs online.

     

    KONTAKT
    Autor:
    Tomasz Kapuściński – Head of Social & Design
    (Re)socializuje marki w mediach społecznościowych.
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  🙂