influencer marketing

10 min. czytania | 27.09.2023 | Julia Surdziel

INFLUENCER MARKETING – przestarzały trend czy silna strategia marketingowa?

,,Kochani! Dzisiaj opowiem wam o produkcie, bez którego nie wyobrażam sobie życia” czyli wszystko o influencer marketingu.

Czy kiedykolwiek spotkałeś się z sytuacją gdy twórca internetowy, którego obserwujesz polecał ci swój ulubiony kosmetyk albo wychwalał usługi danego salonu fryzjerskiego prezentując kod rabatowy na pierwsze strzyżenie?

To właśnie jest influencer marketing.

Współczesne strategie marketingowe już dawno przeniosły się do świata cyfrowego pozostawiając daleko w tyle reklamy tradycyjne spotykane dawniej w prasie czy na bilbordach. Obecnie większość działań w zakresie marketingu ma miejsce w środowisku internetowym oraz w mediach społecznościowych. To właśnie social media stały się podłożem dla powstania wielu nowych strategii marketingowych m.in. dla influencer marketingu.

W innych artykułach przeczytasz więcej na temat marketingu internetowego czy social media marketingu.

Czym jest influencer marketing?

Czym tak właściwie jest influencer marketing? W dużym uproszczeniu jest to wykorzystywanie siły przebicia influencerów, grupy ich fanów oraz samych platform, na których działają (tj. Tiktok, Instagram czy Facebook) do promowania danych usług czy produktów.

Zadaniem influencera, jest tutaj zwiększenie zainteresowania, zaangażowania i świadomości potencjalnych klientów, zbudowanie mocnej relacji produkt-klient oraz wsparcie w kreowaniu wizerunku godnej zaufania marki.

Wg R. Wilusz influencer marketing to ,,poszukiwanie popularnych i wpływowych osób w danej dziedzinie i współpracę z nimi nad promocją marki bądź produktu dzięki wykorzystaniu społeczności zorganizowanej wokół tej persony”

Obecnie, społeczeństwo jest zmęczone przesytem typowych treści reklamowych, na które natyka się nie tylko w gazetach czy w telewizji ale również w Internecie. Ludzie widząc kolejną reklamę zakończoną frazą ,,Musisz to mieć’’ lub ,,Oferta specjalna’’ zwyczajnie pomijają daną treść nie chcąc być nakłanianymi do zakupu kolejnych perfum czy proszku do prania. Influencer marketing jest sposobem na dostarczenie odbiorcom treści reklamowej w sposób lekki, łatwy i przyjemny.

Wykorzystuje więź między twórcą internetowym a jego obserwatorami, oraz narzędzia takie jak content marketing czy storytelling. Influencerzy mają zdolność tworzenia autentycznych i przekonujących treści (contentu) dostosowanych do swojej grupy docelowej. Mogą opowiadać historie (storytelling) związane z marką i demonstrować usługi lub produkty w sposób, który zwyczajnie jest bardziej przekonujący niż reklama tradycyjna. Istotnym elementem influencer marketingu jest również dość mocna więź zbudowana między odbiorcami a twórcą. To rzetelność i autentyczność twórców internetowych sprawia, że mogą pomóc w budowaniu lojalnej grupy klientów.

czym jest influencer marketing

Zmiany w środowisku internetowym

Cechą charakterystyczną Internetu oraz mediów społecznościowych jest jednak ich zmienność i ciągły rozwój. Coś co było modne kilka lat temu obecnie prawdopodobnie odeszło już do lamusa. Jak zatem na tle zmian i rozwoju trendów internetowych prezentuje się influencer marketing, który szczyt popularności osiągnął już dobrych parę lat temu?

Początki influencer marketingu sięgają lat 2016-2017 kiedy to zwykli ludzie wyposażeni jedynie w pasję do tworzenia treści i wiedzę zaczęli przyciągać uwagę większej ilości obserwatorów w social mediach. To właśnie wtedy wspomniana wcześniej autentyczność stała się walutą, a sami influencerzy głosami, na które internauci zwracali szczególną uwagę.

Obecnie zostać influencerem nie jest zbyt trudno. Codzienne reelsy, viralowy taniec na tiktoku czy estetyczny kolaż zdjęć może w krótkim czasie zapewnić znaczny wzrost followersów. Wraz z szybko rosnącą liczną obserwatorów wzrastają też wymagania względem marki proponującej potencjalną współpracę. Nie trudno zauważyć, że relacje między influencerami, a firmami z którymi współpracują stały się o wiele bardziej komercyjne tracąc przy tym na autentyczności, która przecież jest jednym z kluczowych elementów influencer marketingu. Internetowi idole coraz częściej za reklamowanie danego produktu życzą sobie opłaty, niemal całkowicie odchodząc od popularnych wcześniej współprac barterowych. Konsekwencją tego typu tendencji w środowisku social mediów jest konieczność znacznego zwiększenia budżetu przeznaczanego na influencer marketig.

Czy zatem w 2023 roku warto  dalej inwestować w influencer marketing?

Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak.

Mimo że influencer marketing przeszedł wiele zmian i niekiedy wydawać się może, że influencerzy całkowicie zatracają swoją autentyczność, warto mieć na uwadze, że sama strategia nadal jest niezwykle silna i ma ogromy potencjał. Zgodnie z badaniami z Benchmark Report opublikowanymi przez Influencer Marketing Hub, przewiduje się że influencer marketing dalej będzie utrzymywał się w czołówce najbardziej wartościowych strategii marketingowych. Zakłada się że jego wartość może sięgać nawet 21.1 miliarda dolarów. Ponad 60% firm deklaruje, że chce współpracować z nie więcej niż 10 influencerami. Liczy się zatem jakość, nie ilość nawiązanych współprac. 67% badanych firm zadeklarowało zwiększenie swojego budżetu na influencer marketing. To dowód na to, że firmy nadal widzą potencjał w tej dziedzinie marketingu internetowego.

Influencer marketing może ewoluować i zmieniać się jednak jego mocna pozycja na rynku marketingowym wciąż pozostaje niezmienna. Współpraca z influencerami nadal pozostaje skutecznym narzędziem docierania do określonych grup docelowych.

Jak dobrać influencerów

Zamiast zastanawiać się nad tym czy w ogóle inwestować we współpracę z influencerami należy raczej zadać sobie pytanie JAKICH influencerów wybrać do reprezentowania naszej marki.

Badania zawarte w Benchmark Report na 2023 rok, mówią o tym, że obecnie firmy dużo chętniej podejmują współpracę z nano-influencerami( 1K-10K followers) lub mikro-influencerami (10K-100K). Prawdopodobnie odzwierciedla to rzeczywistość małego i średniego przedsiębiorstwa, których zwyczajnie nie stać na opłaty pobierane przez makro i mega-influencerów. Ponadto tych bardziej popularnych influencerów jest znacznie mniej, co ogranicza liczbę marek, z którymi mogą współpracować. Przedstawione badanie może również odzwierciedlać fakt, że nano i mikro-influencerzy mają znacznie wyższe wskaźniki zaangażowania niż ich twórcy z większą ilością obserwatorów i mogą mieć lepszy stosunek jakości do ceny dla marek, które chcą dotrzeć do określonej dedykowanej grupy odbiorców.

Oprócz ceny, kolejne czynniki na które powinniśmy zwrócić uwagę przy doborze influencera do podjęcia współpracy to: cel reklamy oraz grupa docelowa.

Popularny tiktoker być może nakłoni swoich obserwatorów do zakupu naszego aparatu ale nie zaszczepi w odbiorcach świadomości o marce tak dobrze jak pasjonat fotografii z mniejszym kanałem na youtubie. Współpraca z lifestylową gwiazdą Instagrama nie dotrze do grupy docelowej firmy produkującej karmę dla zwierząt w takim stopniu w jakim może to zrobić znacznie mniejszy profil miłośnika psów i kotów.

Czy w takim razie to kogo wybierzemy zależy wyłącznie od profilu danej działalności?

I tak i nie.

współpraca z influencerem

Zapisz się do newslettera, a otrzymasz w prezencie:

EBOOKA – „O co chodzi w marketingu?”

33 strony o tym jak wprowadzić proste i skuteczne zmiany w Twojej firmie.

    Cechy, na które warto zwrócić uwagę       

    Na większość pytań związanych z tym kogo wybrać do podjęcia współpracy możemy odpowiedzieć sobie dogłębnie analizując cele i zadania firmy. Istnieje jednak zespół cech, których powinniśmy szukać wybierając kandydata do rozpoczęcia współpracy marketingowej.

    Po pierwsze warto szukać osoby charyzmatycznej, która z łatwością angażuje followersów w tworzony content i wzbudza ich szczere zainteresowanie.

    Po drugie regularność – cykliczne publikacje i odpowiadanie na komentarze zwiększa zaufanie odbiorców oraz jest elementem budującym trwałą relację.

    Kolejny ważny element to autentyczność influencera i zgodność jego wartości z wartościami marki dzięki czemu promocja jest bardziej naturalna

    Wiarygodność – internauci chętniej zaufają osobie, która jest ekspertem w danej dziedzinie i która poza wysokimi zasięgami jest w stanie zapewnić merytoryczny i rzetelny przekaz.

    influencer marketing na co zwrócić uwagę

    Podsumowanie

    Mimo dynamicznych zmian i transformacji zachodzących w środowisku marketingowym, influencer marketing w dalszym ciągu przedstawia się jako silna strategia, w którą warto inwestować. Ewolucja social mediów to nowe wyzwania ale i nowe możliwości.

    Narzędzie jakim jest influencer marketing pozwala firmom precyzyjnie docierać do swojej grupy docelowej w naturalny i niewymuszony sposób. Influencerzy charakteryzują się zdolnością do budowania zaufania wśród odbiorców co również jest jednym z kluczowych elementów tworzenia i rozwoju marki.

    Aby jednak influencer marketing pozostawał efektywny niezbędne jest śledzenie trendów oraz zmian zachodzących w potrzebach i preferencjach klientów.

    Kolejny ważny element to odpowiedni dobór influencera. Obecnie nie wystarczy patrzeć na liczbę followersów. To na co należy zwrócić szczególną uwagę to autentyczność, wiarygodność, rzetelność i fanbase danego twórcy.

    Influencer marketing to nadal potężne narzędzie jeśli potrafi się z niego odpowiednio korzystać. Dobierając jednak tę strategię do promowania swojej marki należy zawsze pamiętać o researchu, elastyczności i dokładnośći w wyborze influencerów oraz obserwacji ciągłych zmian środowiska internetowego oraz media marketingu.

    Julia Surdziel
    Autor:
    Julia Surdziel – Junior Social Media & Content Specialist
    O co chodzi w marketingu?

    DARMOWY EBOOK

    Zapisz się do naszego Tekstulettera i pobierz darmowego EBOOKA na temat tego jak w końcu poukładać dobrze marketing w swojej firmie.

    Dla subskrybentów rabaty na szkolenia, kursy i inne atrakcje.