koszt strony internetowej

Koszt strony internetowej

Czynniki, które wpływają na cenę i czemu niektórzy robią to taniej, a inni drożej

Co wpływa na koszt strony internetowej? Dlaczego niektórzy robią strony za kilkaset złotych, inni za kilka tysięcy? Co z serwisami, gdzie kupujemy stronę w abonamencie miesięcznym za kilkadziesiąt złotych?

Specjaliści od stron www

Agencje, freelancerzy i specjaliści w dziedzinie tworzenia stron www rzadko kiedy podają w swojej ofercie dokładny koszt strony internetowej. Z czego to wynika?

Tworzenie strony internetowej to jest proces, na który składa się wiele czynników. Mimo, że istnieje kilka parametrów stałych to jednak dla każdej firmy “produkt końcowy” wygląda zawsze inaczej. Sprawdź jakie kwestie mają wpływ na koszt strony internetowej i dlaczego jedni robią to taniej, drudzy drożej.

Budowa strony internetowej

Jeden z podstawowych parametrów wpływających na koszt strony internetowej. Z uwagi na to, że zlecając wykonanie strony internetowej nie zawsze do końca wiemy ile podstron ostatecznie będzie mamy do dyspozycji warianty cenowe odpowiednie dla różnych przedziałów, np. do 5, do 10, do 20 itd.

Nie zawsze jest też tak, że trzeba sztywno trzymać się pewnej granicy i przy wycenie do 5 podstron dodanie dodatkowej szóstej w końcowym etapie tworzenia strony internetowej zwiększy jej koszt o 30%. My preferujemy elastyczne podejście do tematu i dajemy taką możliwość w cenie – oczywiście w granicach rozsądku.

Liczba podstron

Czemu liczba podstron ma duży wpływ na koszt strony internetowej? Bo stworzenie każdej nowej podstrony to dodatkowy czas i praca wykonana przez grafika oraz programistę.

Podstrony różnią się też funkcjami, budową, układem, zawartością, linkowaniem wewnętrznym. Do każdej trzeba podejść indywidualnie, tak aby dla użytkownika każde miejsce na stronie internetowej było jasne, przejrzyste i funkcjonalne.

Od budowy witryny zaczyna się planowanie pracy. A od planu zależy to jaki będzie ostateczny koszt. Istnieje duża różnica w rozbudowanych serwisach, na które trzeba poświęcić dziesiątki godzin, a prostą stroną internetową do zrobienia w kilka godzin.

Strona wielojęzyczna

Kolejny ważny czynnik kosztotwórczy. Każda dodatkowa wersja językowa to niemalże nowa strona. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia architektury linków oraz optymalizacja SEO w nowym języku. Przy kilku wersjach językowych należy spodziewać się, że koszt strony może wzrosnąć nawet o 100%.

Decydując się na stronę internetową wielojęzyczną raczej każdy jest świadomy potrzeby zainwestowania nieco większych środków, aby “wyruszyć” na rynku zagraniczne ze swoją ofertą.

Wpływ na cenę również będzie miała ilość podstron do nowych języków, jeśli mówimy o stronie www z 20-stoma podstronami, którą trzeba zrobić w 3 językach to koszt całości przekroczy 6000-7000 zł netto.

To ile kosztuje strona internetowa zależy nie tylko od budowy samej struktury, ale również wersji językowych. W skrócie – im więcej języków tym będzie drożej.

 

koszt strony internetowej

 

Funkcje na stronie internetowej

Koszt strony internetowej to w dużej mierze również funkcje, jakie chcemy udostępnić użytkownikom. Przed rozpoczęciem planowania tworzenia strony www należy zastanowić się jaki jest będzie jej cel. Dobrze przeanalizować sobie naszą grupę docelową i różne scenariusze ruchu użytkownika w witrynie, tak aby wiedzieć kto i po co wchodzi na naszą stronę internetową.

Czy ma być to jedynie wizytówka firmy, informująca o ofercie i o danych kontaktowych?

Czy może prezentujemy tam pełen opis wszystkich produktów/usług w wielu wariantach, galerię zdjęć, system rezerwacji, kilka różnych formularzy kontaktowych, system opinii, newsletter połączony z programem obsługującym, pliki do pobrania, blog, chat oraz integracje z social media.

Strona internetowa to wizytówka naszej firmy, dlatego warto przeprowadzić taką analizę i dobrać odpowiednie narzędzia do osiągnięcia naszego celu.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Content na stronie

    Treść, grafiki i zdjęcia – to co wypełnia stronę i stanowi jej podstawę. Bez odpowiednich treści nasza strona będzie po prostu zbiorem przypadkowych informacji. Warto poświęcić trochę czasu na napisanie odpowiednich rzeczy i zebranie lub zrobienie zdjęć.

    Nie zawsze jest to możliwe z punktu widzenia zlecającego stronę, dlatego jeśli nie mamy na to czasu to lepiej zostawić to wykonawcy, który zajmie się tym w sposób pomagający osiągać cel strony.

    Z przyczyn oczywistych stworzenie contentu zwiększy koszt strony internetowej, jednakże mamy wtedy pewność, że treść jest odpowiednia użytkowo zarówno dla klienta jak i dla wyszukiwarki Google, dzięki czemu strona będzie w stanie uzyskać samoistnie nieco lepsze pozycje.

    koszt strony internetowej

     

    Marketing internetowy

    Stworzenie strony internetowej to tylko początek drogi w celu skutecznego pozyskiwania klientów. W ofercie wielu agencji marketingowych (takiej jak nasza) i firm jest również obsługa social media, pozycjonowanie, Content Marketing, reklamy Google Ads, marketing szeptany, posty sponsorowane, influencer marketing, reklamy display i wiele więcej.

    Przy zamawianiu strony internetowej oczywiście wszystkie te rzeczy są dowolne, jednak warto zastanowić się nad wykorzystaniem marketingu internetowego aby kierować ruch na naszą nową witrynę. Koszt w zależności od wybranych kanałów i narzędzie może wynieść od kilkuset złotych do kilku tysięcy miesięcznie.

    Strony internetowe w abonamencie

    Na pewno spotkałeś się z ofertami stworzenia strony internetowej w abonamencie lub na darmowym szablonie. Płacisz “operatorowi” ustaloną miesięczną sumę, która wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych i w tym masz teoretycznie wszystko zapewnione.

    Nie jestem zwolennikiem tego rozwiązania. Zwykle jest tak, że to firma jest wciąż właścicielem Twojej witryny, niekiedy dorzuca do niej swoje reklamy lub nazwę w domenie. Jeśli zdecydujesz, że dłużej nie chcesz płacić abonamentu to po prostu tracisz stronę.

    W dłuższej perspektywie nie wyobrażam sobie inwestowania w działania SEO czy contentowe, działania w social media lub na Googlach, które będą kierowały do witryny, której nie jestem właścicielem. Firma zewnętrzna upada, zmieniają się warunki finansowe albo następują inne nieoczekiwane wydarzenia i zostajesz z niczym.

    Za projekt strony internetowej w agencji płacisz raz i potem ewentualnie opłacasz domenę i hosting. Jesteś właścicielem i nie masz problemu z migracją strony, robieniem zmian czy co tam jeszcze sobie zaplanujesz.

    Strona za 100 zł

    Na rynku istnieją osoby, które zajmują się, delikatnie ujmując, hurtowym tworzeniem stron na gotowym szablonie. Strona taka jest po prostu wcześniej przygotowana i jedynie dostosowywana do branży.

    Nie uświadczysz tam indywidualnego podejścia, tworzenia specjalnie dla Ciebie grafik, treści, planowania architektury serwisu czy nawet podstawowej optymalizacji SEO (wykraczającej poza gotowy szablon) i wielu innych kluczowych rzeczy.

    Oczywiście nie chce wieszać psów na takich ofertach, każdy ma wolną rękę w projektowaniu i są klienci chętni kupić za kilkaset złotych taki gotowy twór. Tak jak można kupić przygotowane z szablonu logo za 100 zł.

    Ja wychodzę z założenia, że jeśli ktoś traktuje poważnie swój biznes i wie, że strona internetowa jest najważniejszym, centralnym punktem działań firmy w internecie to nie pójdzie na skróty. Bo otrzyma twór zupełnie przypadkowy, który może wyrządzić więcej szkód niż pożytku.

    Koszt strony internetowej – podsumowanie

    Reasumując – nie da się jasno powiedzieć jaki ogólnie jest koszt strony internetowej. Zależy on od wielu czynników, dlatego wstępnie można określić pewne ramy kosztowe, w których dany przypadek może się znaleźć.

    Prosta strona wizytówkowa w jednym języku do kilku podstron to koszt 2000-3000 zł netto, większy serwis z kilkoma funkcjami to koszt np. 5000-6000 zł netto, a rozbudowana witryna z mnóstwem funkcji, podstron, kilkoma wersjami językowymi, itd. może już sięgać 8000-10000 zł netto albo i więcej.

    Oczywiście wszystko zależy od poziomu umiejętności wykonawcy i proponowanej metody wykonania oraz efektu końcowego.

    Myślę, że każda firma znajdzie odpowiednie dla siebie rozwiązanie, tak aby zmieścić się w zakładanym budżecie oraz stworzyć stronę internetową dopasowaną do potrzeb. A jak już stworzymy stronę, to możemy ruszyć machinę marketingu internetowego i zacząć zarabiać.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    Ubieram firmy w treści i wspieram dobrym słowem.
    Sprawdź naszą ofertę marketingu internetowego

    agencja content marketingu

    SEO
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  🙂