urchin tracking module

10 min. czytania | 11.10.2023 | Krzysztof Raźniak

UTM czyli Urchin Tracking Module

Co to jest UTM?

W miarę jak marketing internetowy staje się coraz bardziej skomplikowany, profesjonaliści ds. marketingu są zmuszeni do stosowania zaawansowanych narzędzi i strategii, aby śledzić skuteczność swoich kampanii online. Jednym z narzędzi, które odgrywa kluczową rolę w tym procesie, jest UTM (Urchin Tracking Module) – system oznaczania linków internetowych, który pozwala dokładnie monitorować, jak użytkownicy wchodzący na stronę przyszli tam z różnych źródeł.

Mierzenie wyników i UTM

Mierzenie skuteczności prowadzonych kampanii marketingowych jest niezwykle ważne, aby zyskać wiedzę i pewność, jakie rozwiązania sprawdzają się w danym przypadku, a jakie warto zmienić. W tym celu przydatne okazuje się tagowanie kampanii znacznikami UTM, dzięki którym będziemy mieć podgląd na to, jak rzeczywiście odbierana jest nasza kampania. To bezpłatny sposób na polepszenie wyników, o którym powinien pamiętać każdy marketer czy przedsiębiorca.

UTM – czym jest?

Wydaje Ci się, że jeśli zaplanowałeś doskonałą kampanię reklamową czy działania marketingowe, które w organiczny sposób mają promować produkt czy usługę, to w zasadzie wykonałeś już całą pracę i możesz tylko zbierać tego plony? Rzeczywistość jest nieco inna i niestety wiele osób pomija kolejny ważny krok, który powinien trwać przez cały czas od chwili wypuszczeniu kampanii. Mowa o mierzeniu i analizowaniu efektywności działań reklamowych. Wiele osób pomija ten krok, ponieważ nie potrafi odczytywać przedstawianych danych. Dla innych z kolei to zbędny proces będący stratą czasu. To zdecydowanie złe podejście, które należy zmienić. Dlaczego? Ponieważ możemy mierzyć efektywność kampanii w prosty, bezpłatny i jasny sposób. Wystarczy skorzystać z tagów UTM (Urchin Tracking Module).

UTM to nic innego jak specjalny kod, który jest doklejany do adresu URL. Dzięki niemu jesteśmy w stanie dokładnie śledzić przebieg i efektywność kampanii. Co za tym idzie – możemy wyciągać wnioski i dokonywać edycji, które pozwolą nam nie marnować budżetu na to, co nie zyskuje odbioru. To prosty sposób na zaoszczędzenie pieniędzy i zwiększenie skuteczności. Za pomocą kodu możemy w dokładny sposób badać przebieg kampanii, używając do tego Google Analytics.

czym jest utm

Jak zbudowany jest Urchin Tracking Module?

Każdy link, który chcemy otagować znacznikiem UTM, będzie posiadać kilka elementów, dzięki którym lepiej zidentyfikujemy pochodzenie kliknięć i wyświetleń. Wszystkie te komponenty pozwalają śledzić zupełnie inne rzeczy, dając kompletny obraz naszych efektów.

Każdy tak zbudowany jest z pięciu elementów:

  • source (czyli źródło): najważniejsza z części tagu UTM. To za jego pomocą ustalamy źródło pochodzenia ruchu na naszej stronie. Może być to newsletter, Facebook, Instagram czy konkretna strona internetowa.
  • medium: ten element mówi nam o tym, skąd tak naprawdę pojawił się ruch. O ile Google Analytics sam w sobie potrafi określić jego źródło, o tyle bez wsparcia znacznikiem UTM nie jest on w stanie określić dokładnego pochodzenia. Medium może być e-mail, banner, newsletter, blog czy ruch organiczny.
  • campaign: to tag, który pozwala nam rozróżnić kampanię, abyśmy dokładnie wiedzieli, jaką z nich analizujemy. To bardzo skuteczny sposób na utrzymanie porządku w przypadku prowadzenia kilku kampanii jednocześnie. Nazwij ją, aby w każdej sytuacji wiedzieć, z czym mamy do czynienia.
  • term: inaczej oznaczenie słów kluczowych. Jest to tak wykorzystywany w kampaniach Google Ads.
  • content: chodzi o tag, który identyfikuje konkretną kreację reklamową czy posta. Pozwala m.in. na sprawdzenie, czy pośród jednego zestawu reklam jakaś z nich cieszy się szczególnym zainteresowanie

Na potrzeby Facebooka będziesz wykorzystywać wszystkie tagi poza elementem “term”. Wyłącznie pierwszy z komponentów – “source” – jest obowiązkowy. Pozostałe są opcjonalne, więc nie jesteśmy zobligowani, by ich użyć

Na potrzeby Facebooka będziesz wykorzystywać wszystkie tagi poza elementem “Term”. Wyłącznie pierwszy z komponentów – “source” – jest obowiązkowy. Pozostałe są opcjonalne, więc nie jesteśmy zobligowani, by ich użyć.

W jaki sposób oznaczyć tagiem UTM?

Linki oznaczone tagiem UTM cechują się charakterystycznym wyglądem i niezwykle przerażającą długością. Jednak nie musisz się obawiać, że ich stworzenie jest skomplikowane. To niezwykle prosta czynność, która po jakimś czasie staje się rutyną. Na samo szczęście tagów nie musisz tworzyć ręcznie, a możesz skorzystać Campain UTM Builder z gotowych narzędzi, jakie ułatwią pracę, a właściwie wykonają jej znaczną część.

Możesz skorzystać z np. narzędzia Campain UTM Builder czy dedykowanej do tego wtyczki od Google Chrome. To bardzo skuteczna pomoc, która pozwala na prawidłowe oznaczenie wszystkich komponentów. Gotowe linki z UTM wyglądają mało estetycznie, zatem warto skorzystać z narzędzi do skracania, aby gotowy link był jak najkrótszy i przyjazny odbiorcom.

Generowanie linków:

Generowanie linków UTM może być procesem zarówno manualnym, jak i zautomatyzowanym, istnieją również różne narzędzia, które znacząco ułatwiają ten proces. Jednym z przykładów tego typu rozwiązań jest dostępne w Google Analytics narzędzie do tworzenia linków UTM. Pozwala ono na dostosowanie i dopasowanie do siebie wszystkich parametrów UTM, takich jak źródło, medium, kampania, słowa kluczowe i treść, w intuicyjny sposób. Po dokładnym skonfigurowaniu tych parametrów narzędzie generuje gotowy link, który można wykorzystać w ramach kampanii marketingowej

Jedną z głównych zalet korzystania z takich metod jest eliminacja błędów w tworzeniu linków UTM, co zabezpiecza przed fałszywymi wynikami analizy danych. Ponadto, takie systemy zazwyczaj oferują interfejsy użytkownika, które są łatwe w obsłudze, nawet dla osób bez zaawansowanej wiedzy technicznej.

Zapisz się do newslettera, a otrzymasz w prezencie:

EBOOKA – „O co chodzi w marketingu?”

33 strony o tym jak wprowadzić proste i skuteczne zmiany w Twojej firmie.

    Mierzenie wyników kampanii i działań – dlaczego warto?

    Zastanawia Cię, czy rzeczywiście warto trwonić cenny czas na oznaczanie znacznikami UTM linków i mierzenie efektów kampanii? Bez dwóch zdań warto. Dzięki temu będziesz w stanie na bieżąco śledzić wyniki i dowiadywać się, skąd pochodzi ruch. Możesz badać poszczególne reklamy i ich kreacje czy kampanie w ogóle, dzięki czemu będziesz w stanie skutecznie je optymalizować, dbając tym samym o rozsądne wykorzystanie budżetu. Bez zastosowania tagów UTM nie otrzymasz konkretnych i szczegółowych informacji na temat pochodzenia ruchu.

    utm w mierzeniu wyników kampanii

    UTM w testach A/B:

    UTM może być używane w testach A/B, gdzie można tworzyć różne warianty linków z różnymi parametrami UTM i porównywać ich wydajność. Dzięki temu możesz odkryć, który rodzaj linków przyciąga większą liczbę leadów lub konwersji.

    Dzięki połączeniu testów A/B z UTM, masz bardziej szczegółowy wgląd w to, jak różne elementy strony i różne źródła ruchu wpływają na zachowanie użytkowników. To pozwala na bardziej efektywną optymalizację strony internetowej i strategii marketingowej.

    UTM dostarcza danych i informacji, które pomagają w podejmowaniu przemyślanych decyzji. To jak posiadanie mapy pokazującej, który szlak prowadzi do osiągnięcia Twojego celu biznesowego.

    Oznaczanie – o tym pamiętaj

    Warto zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad, które są kluczowe przy tagowaniu naszych linków.

    • Konsekwentne oznaczanie linków – zadbaj o to, aby struktura tagowania była ujednolicona. Nie zmieniaj jej po chwili, a postaraj się konsekwentnie przestrzegać raz narzuconego przez siebie
    • Zapomnij o spacji – przy tagowaniu nie wykorzystuj spacji, a wyłącznie myślniki oraz podkreślniki.
    • Nie używaj dużych liter i polskich znaków – podobnie jak w przypadku adresów e-mail, pamiętaj, aby nie używać rozróżnienia na małe i wielkie litery, a także nie stosować znaków specjalnych za wyjątkiem kropki.
    • Taguj UTM wyłącznie prowadzone przez siebie kampanie zewnętrzne.

    Podsumowanie

    UTM (Urchin Tracking Module) jest niezastąpionym narzędziem dla profesjonalistów ds. marketingu online, które pomaga w śledzeniu efektywności kampanii, podejmowaniu informowanych decyzji i optymalizacji działań marketingowych. Dzięki UTM można precyzyjnie analizować źródła ruchu, dowiadywać się, które kampanie przynoszą najlepsze wyniki, a także personalizować treści na stronie internetowej. Jest to kluczowy element skutecznego marketingu online, który pozwala na ciągłe doskonalenie strategii i maksymalizację zwrotu z inwestycji. Dlatego warto poznać i wdrożyć UTM w swojej działalności, aby osiągnąć sukces w dzisiejszym konkurencyjnym świecie marketingu online.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – Head of Digital
    KURS MARKETING W 1 DZIEŃ

    Jak poukładać marketing żeby miało to sens?

    KURS FACEBOOK I INSTAGRAM AKTUALNIE

    Sprawdź kurs video z Tomkiem Kapuścińskim

    O co chodzi w marketingu?

    DARMOWY EBOOK

    Zapisz się do naszego newslettera O! Marketing i pobierz darmowego EBOOKA na temat tego o co w tym marketingu tak właściwie chodzi.

    Dla subskrybentów rabaty na szkolenia, kursy i inne atrakcje.