10 min. czytania | 28.09.2023 | Krzysztof Raźniak
Zasady projektowania graficznego
Tajniki projektowania graficznego
Nie można zaprzeczyć, że komunikacja wizualna stała się nieodłącznym elementem życia każdego z nas. Lwią częścią tego sposobu przekazywania informacji jest projektowanie graficzne, o którym dowiesz się więcej czytając ten artykuł. Zwykłe reklamy na ulicach, strony internetowe, opakowania produktów czy publikacje drukowane – projekty graficzne otaczają nas niemal z każdej strony. Aby jednak stworzyć projekt, który będzie funkcjonalny, i atrakcyjny, należy przestrzegać kilku podstawowych reguł. W tym artykule omówimy zasady projektowania graficznego i pokażemy, jak w prosty sposób można je zastosować w praktyce.
Zaczynając od najważniejszego, czyli czym jest grafika komputerowa. Jest to dziedzina, której proces tworzenia daje efekty w formie cyfrowej. Digital design stanowi podstawę dla wielu dziedzin, takich jak animacje, gry komputerowe, projektowanie graficzne, pozwalając na precyzyjną kontrolę nad wizualnymi treściami i efektami. Samo projektowanie graficzne jest zatem niczym innym jak aranżowaniem elementów wizualnych, takich jak grafiki, zdjęcia i tekst w projektach drukowanych czy cyfrowych.
Przygotowując się do tworzenia do pierwszego projektu warto zaopatrzyć się w przeznaczone do tego programy. Oto kilka z nich, które z pewnością pomogą Ci w rozpoczęciu przygody z projektowaniem graficznym
- Adobe Photoshop – program do grafiki rastrowej, przeznaczony między innymi do przeróbki, obróbki zdjęć. Bardziej zaawansowane oprogramowanie do edycji grafiki wykorzystywane przez profesjonalnych grafików, fotografów czy twórców treści internetowych
- Adobe Illustrator – program do grafiki wektorowej.
- Canva – darmowy program do tworzenia prostych grafik z wykorzystaniem gotowych elementów i szablonów
- Figma – narzędzie wykorzystywane głównie do tworzenia interfejsów użytkownika (UI) i projektów aplikacji internetowych
Pamiętaj, to że dany program jest darmowy lub wydaje się prosty w obsłudze wcale nie oznacza, że jest gorszy, a prace w nim wykonane będą miej profesjonalne. W grafice skierowanej na marketing często mniej znaczy lepiej a klarowny i prosty przekaz informacji daje lepsze efekty niż skomplikowane kompozycje z natłokiem treści, kolorów i efektów. Dobierz program do własnych skillów.
Przed przystąpieniem do jakiegokolwiek projektu najważniejsze jest zrozumienie jego celu oraz określenie grupy docelowej. Aby lepiej pojąć ideę swojego projektu przed przystąpieniem do jego realizacji należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Kto jest docelową grupą odbiorców?
- Jaki jest główny przekaz projektu?
- Jakie cele biznesowe przyświecają przy tworzeniu?
Odpowiedzi na te pytania pomogą określić kierunek projektu i jego główne założenia. Dzięki takiej analizie mamy większą pewność, że wykorzystanie zaprojektowanej przez nas grafiki osiągnie zamierzone cele.
W przypadku projektów graficznych ważną kwestią jest prostota. Skomplikowane kompozycje mogą utrudnić przekazanie wiadomości i zdezorientować odbiorców nadmiarem niepotrzebnej treści.
Istotne jest ograniczenie liczby elementów na grafice, użycie czytelnych fontów (znaki oraz litery w prezentowanym tekście) oraz zachowywanie widocznej i przejrzystej hierarchii informacji. Pamiętaj, że projektowanie graficzne ma na celu przekazywanie informacji w sposób skuteczny i atrakcyjny. To nie miejsce na spełnianie wszystkich fantazji artystycznych. Zachowanie czytelności i prostoty ułatwia odbiorcom zrozumienie przekazu i skupia ich uwagę się na tym co istotne.
- Wykorzystanie Gridu
Grid, w kontekście projektowania graficznego, to narzędzie lub układ siatki, który pomaga projektantom w precyzyjnym rozmieszczeniu elementów na stronie, wizualnym materiale reklamowym lub innym projekcie graficznym. Siatka jest wykorzystywana do zachowania równowagi, harmonii i spójności w projekcie, czego efektem jest połączenie estetyki i czytelności treści.
Zapisz się do newslettera, a otrzymasz w prezencie:
EBOOKA – „O co chodzi w marketingu?”
33 strony o tym jak wprowadzić proste i skuteczne zmiany w Twojej firmie.
Aby dobrze wykonać projekt, istotne jest użycie właściwych fontów i odpowiednie ich rozmieszczenie, tak aby były czytelne dla odbiorcy i pasowały do ogółu pracy. Dla czytelności tekstu, znaczenie mają odległości znaków od innych elementów grafiki, interlinia, odstępy między literami czy po prostu sam ich kolor i rozmiar.
W projektowaniu graficznym kolor ma ogromne znaczenie. Odpowiednio dobrana paleta kolorystyczna, może wzmocnić przekaz projektu, wywołać określone emocje i przyciągnąć uwagę odbiorców. Ważne jest jednak to aby nie przesadzić z ilością czy też różnorodnością użytych barw, i zachować ich harmonię kompozycji.
W celu przyciągnięcia uwagi odbiorców i wyszczególnienia ważnych informacji, dobrym posunięciem jest zastosowanie kontrastu pomiędzy różnymi elementami projektu. Przykładem na to jest użycie kontrastowych kolorów między tekstem a tłem. Przez taki zabieg tekst będzie czytelny nawet z dużej odległości i wybije się na tle całości projektu.
Zdjęcia i grafiki mogą znacząco wpłynąć na atrakcyjność projektu. Starajmy się używać wysokiej jakości materiałów wizualnych, które pasują do tematu projektu. Ponadto, pamiętajmy o prawach autorskich i zezwoleniach na używanie obrazów!
Zachowanie spójności wizualnej to kluczowy elementem w przypadku gdy projekt tworzony jest dla firmy lub marki. Oznacza to stosowanie takiej samej palety kolorystycznej, tych samych fontów i elementów graficznych we wszystkich materiałach promocyjnych. Ma to na celu budowanie rozpoznawalności marki.
W branży graficznej feedback, mimo iż jest jednym z końcowych elementów tworzenia, jest równie ważny a co samo projektowanie. Wsłuchiwanie się w opinię i potrzeby klienta oraz gotowość na wprowadzenie poprawek pomaga w zbudowaniu trwałej i opartej na zaufaniu relacji klient-grafik. Chęć wzajemnej współpracy z osobą dla której tworzymy dany projekt pomaga w dokładniejszej realizacji wizji klienta.
Nie zostawaj w tyle
Komunikowanie wizualne to branża artystyczna. Nie należy jednak bazować w niej jedynie na własnej kreatywności i wyuczonych wcześniej umiejętnościach. Internet zmienia się bardzo szybko i jeśli chcemy podejmować w nim skuteczne działania i docierać do różnych odbiorców, chcąc nie chcąc musimy być na bieżąco. Działając profesjonalnie w grafice musimy być elastyczni, gotowi na naukę i dostosowywanie się do zmian. Inwestowanie w nieprzerwane doskonalenie się i rozwijanie umiejętności jest kluczem do sukcesu w tej ciągle zmieniającej się branży.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja to dynamiczne pole badawcze, które ciągle ewoluuje, wprowadzając coraz bardziej zaawansowane i innowacyjne rozwiązania. AI odgrywa kluczową rolę w dziedzinie grafiki komputerowej. Jej algorytmy pozwalają na automatyczne analizowanie, interpretowanie i manipulowanie grafiką, co ma ogromne znaczenie w wielu aspektach projektowania graficznego i znacząco przyśpiesza cały proces twórczy.
Warto również wspomnieć o zastosowaniach SI w grafice generatywnej (GANs), która pozwala na tworzenie zupełnie nowych, twórczych dzieł sztuki. Te algorytmy są zdolne do generowania obrazów, które nie istnieją w rzeczywistości, ale są niesamowicie realistyczne. Dla artystów i projektantów graficznych stanowią one źródło inspiracji i narzędzie do eksperymentów z nowymi formami i stylami.
Twoja pasja do projektowania graficznego może przerodzić się w coś więcej!
Dla tych, którzy chcą pogłębić swoją wiedzę i umiejętności, istnieją programy studiów na uczelniach i szkołach artystycznych, które oferują specjalizacje związane z grafiką komputerową. Możesz wybierać między kierunkami takimi jak projektowanie graficzne, animacja, projektowanie interfejsów użytkownika (UI/UX), grafika 3D czy sztuczna inteligencja w grafice.
Kiedy już zdobędziesz potrzebne kwalifikacje, możesz rozważać różne ścieżki kariery. Graficy komputerowi mają szerokie pole do popisu i pracują w wielu branżach, w tym reklamie, przemyśle filmowym, grach komputerowych, projektowaniu stron internetowych, medycynie, architekturze i wielu innych. Mogą pracować jako niezależni freelancerzy, zatrudnieni w agencjach reklamowych lub firmach technologicznych, a także rozwijać swoje własne projekty i tworzyć portfolio.
Kariera w grafice komputerowej to nie tylko możliwość tworzenia pięknych i innowacyjnych projektów, ale także bycie zaangażowanym w dynamiczny obszar, który stale się rozwija.
Podsumowanie
Projektowanie graficzne to sztuka i nauka łączenia estetyki, funkcjonalności i komunikacji wizualnej w celu przekazania przekazu lub informacji w atrakcyjny sposób. Niezależnie jednak od tego, czy jesteś doświadczonym projektantem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z projektowaniem graficznym, warto pamiętać o kilku niezmiennych zasadach zapewniających skuteczność naszego projektu