Tworzenie logo
Nie zawsze większe logo jest lepsze, a czasami mniej znaczy więcej.
Spis treści
Tworzenie logo firmy to dla wielu grafików ulubione wyzwanie. Przy projektowaniu graficznym mamy wymagania drukarskie, oczekiwania klienta odnośnie umieszczonych zdjęć, elementów graficznych czy ilości tekstu. Projektowanie logo natomiast to często niczym nieskrępowana swoboda działania.
Grafik, artysta, rzemieślnik
Ok, może są obostrzenia równie ważne co przy materiałach reklamowych oraz oczekiwania klienta potrafią dać się we znaki.
Jednak właśnie na polu projektowania logo grafik może się wykazać. Ma bowiem do przekazania myśl, wartość, symbol, coś wyróżniającego lub charakterystycznego w formie znaku graficznego.
Grafik projektujący w sposób artystyczny będzie niezmiernie uradowany możliwością wyrażenia siebie. Projektant-rzemieślnik (przepraszam za to określenie ) natomiast będzie miał możliwość wykorzystania całej palety wyuczonych schematów, narzędzi, możliwości programów graficznych i efektów.
Tworzenie logo to ważny krok na drodze każdego przedsiębiorstwa i marki. W jaki sposób to wygląda?
Proces projektowania logo
W pierwszym etapie projektowania logo należy poznać oczekiwania klienta oraz uzyskać nieco więcej informacji na temat firmy. Poza oczywistą sprawą jak branża dochodzi jeszcze wiele czynników, które mają wpływ na tworzenie logo.
Czym dokładnie zajmuje się firma, jakie są jej wartości, misja, tradycje. Czy firma dopiero powstaje czy mamy do czynienia z rebrandingiem.
Również ważny jest profil klienta. Inaczej projektuje się logo dla firmy z grupą docelową 18-sto latków, a inaczej dla seniorów.
Rynek detaliczny i konsumencki jest inny niż B2B, międzynarodowa firma, a niewielka, lokalna, itd. Ostatecznie mamy jeszcze personalne oczekiwania i animozje osób decyzyjnych.
Częstokroć zdarza się sytuacja, w której pewne elementy to tzw „must have” w logo, jak również są rzeczy absolutnie zakazane przez zlecającego. Nie można zapomnieć również o preferowanej kolorystyce, która czasami też jest z góry określona.
Projektowanie logo krok po kroku
Zbierając już wszystkie oczekiwania, marzenia i wymagania można przystąpić do projektowania logo.
Grafik nie jest jedynie od klikania myszką w photoshopie i na całe szczęście umie też w ołówek.
Na kartce materializują się wszystkie pomysły, koncepcje i wyobrażenia. Następuje przekucie idei w obraz – symbol.
Gdy już proces kreatywny zostanie zakończony i zwieńczony sukcesem przychodzi jeszcze czas na wykończenie „dzieła” typowo warsztatowe. Wersje na różne tła, wersja w negatywie, pole ochronne znaku, przetestowanie kilku wariantów ułożenia, itd.
Projektowanie logo – cena
Tworzenie logo firmy to proces składający się z kilku etapów. W zależności od otrzymanych informacji, wymagań i konceptu ustalanego wspólnie z klientem każde projektowanie logo jest unikalne i zajmuje mniej lub więcej czasu.
Zwykle jednak nie klasyfikuje się logo na te „proste” i „trudne”.
Przykład?
Projekt logo dla jednego z naszych klientów jest tylko jednym, prostym symbolem. Droga, jaka prowadziła do jego stworzenia była jednak bardzo długa. Od poznania historii, poprzez inspiracje, propozycje, rysunki, aż do końcowego efektu. Zajęło nam to szacunkowo ponad 20 godzin.
Z tego też powodu nie da się podzielić logo na tańsze i droższe. Proces kreatywny zawsze jest wymagający, a to czy zajmie grafikowi kilka godzin czy kilka minut to jest kwestia indywidualna dla każdego projektu.
Każda firma ma swój sposób wyceniania pracy grafika. Za profesjonalnie zaprojektowane logo zapłacić trzeba od 500 zł do nawet 2000 zł netto. Pomijam skrajne przypadki logo konkursowych, gdzie koszty idą czasami w tysiącach złotych.