Rodzaje wizytówek
Niepozorne, acz nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania bez nich.
Spis treści
Podstawowa i wręcz pierwotna forma reklamy – wizytówki. Czy można wyróżnić się w tym elemencie, czy skazani jesteśmy na przeciętność? Jakie rodzaje wizytówek możemy wykonać, aby zostać zapamiętanym?
Możliwości wyróżnienia wizytówki
Najprostszym i zarazem niezastąpionym elementem reklamowym każdej firmy są wizytówki. Od dużych firm, gdzie większość pracowników posiada własne, imienne małe kartoniki, po średnie i mikroprzedsiębiorstwa, aż do indywidualnych działalności, prawie wszyscy posiadają wizytówki.
Ciężko sobie wyobrazić sytuację, w której pytamy np. hydraulika, fryzjerkę, mechanika, czy przedstawiciela firmy sprzedającej kosmetyki o dane kontaktowe, a oni wyciągają skrawek papieru i zapisują na nim swój numer telefonu.
Dywagację na temat tego ile można wizerunkowo stracić przy takim scenariuszu można sobie odpuścić.
Skupmy się raczej na tym, że skoro wizytówki mają prawie wszyscy to czy jest sposób aby wyróżnić się również za pomocą tego niewielkiego elementu, który niekoniecznie ma dla nas sprzedawać, a raczej ułatwiać zapamiętanie?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – tak!
Papier i rozmiar wizytówek
Standardowe wizytówki drukowane są jedno lub dwustronnie na papierze kredowym o gramaturze 300-350 g w rozmiarze 90×50 mm i jest to najczęściej spotykany typ wizytówek. Są najtańsze i proste do zaprojektowania nawet samemu na niektórych stronach proponujących gotowe szablony.
Trzeba pamiętać, że z takich szablonów korzystać może każdy, tak więc często zdarza się wymienić z kontrahentem taką samą wizytówką.
Pragnąć nieco oryginalności możemy wybrać inny rozmiar, np. 85×55 mm (pomijam już kwestie zupełnie niestandardowych w różnych formach, o tym później), wciąż mieszczą się we wszystkie wizytowniki i nie przeszkadzają, a odmienny format trochę wyróżnia się na tle reszty.
Jeśli chodzi o papier to tutaj mamy wbrew pozorom dużo większe możliwości, wybrać możemy papier z teksturą: w kratkę, kropki, paski, linie, kwieciste wzory, imitujący płótno, papier metalizowany, transparentny, perłowy, złoty, srebrny, w stylizacji ekologicznej i inne, wszystko zależy od tego jaką firmę reprezentujemy i jaki efekt chcemy uzyskać.
Uszlachetnienia wizytówek
Wybrane rodzaje wizytówek możemy zamówić z dodatkowym uszlachetnieniem, takim jak np. foliowanie, dzięki czemu uzyskujemy większą trwałość i odporność farby. Nie będzie wyglądała na mocno zużytą po dłuższym czasie, a także nada całości nieco innego charakteru.
Folia soft touch jest aksamitna w dotyku, niejako „zmiękcza” wizytówkę, dobrze współgra z firmami np. odzieżowymi, meblarskimi czy z galanterią skórzaną, gdzie istotna jest percepcja dotykowa.
Użycie folii błyszczącej ożywi i nasyci kolory, doda nowoczesności, podkreśli pewne elementy, bardzo ciekawa dla żywych, energicznych wizytówek. Z kolei folia matowa przytłumi kolory, nada elegancji i bardziej poważnego tonu.
Kolejną opcją jest pokrycie wizytówki lakierem UV, tzw. lakierowanie wybiórcze, które stosuje się aby wyróżnić wybrane elementy.
Mimo, że jest rzadko stosowane to sprawia, że nasza wizytówka staje się niesamowicie oryginalna, szczególnie jeśli podkreśla się np. tylko logo, które jako jedyne błyszczy na tle matowej reszty druku.
Dodatkowym rodzajem uszlachetnienia jest hot stamping, czyli inaczej termodruk, przez który wybrane elementy na papierze są wklęsłe lub wypukłe, nadaje to wizytówce ekskluzywnego wyglądu.
Warto czasem pokusić się o uszlachetnienie wizytówki, aby nadać jej zupełnie innego oblicza. Różnica w cenie między standardową wizytówką, a nieco „upgrade’owaną” będzie relatywnie niewielka w porównaniu do uzyskanego efektu.
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Kreatywne wizytówki
Mnogość pomysłów i różnorodność stosowanych materiałów, technik druku, formatów jest tak duża, że nie sposób je wszystkie wymienić.
Dla przykładu mamy wizytówki składane na pół, składane w różne formaty (podstawka z wizerunkiem osoby, krzesło, sztanga, dach, wiatrak), podwójne wysuwane, itd.
Są również w ciekawych kształtach (pędzla, nożyczek fryzjerskich, ostrza do piły, obiektywu), przezroczyste, na: metalu, spinaczu do prania, herbatnikach, czekoladzie, drewnie, szkle, skórze, płótnie; perforowane z możliwością oderwania części, z nadrukiem widocznym po nagrzaniu, np. przez potarcie, z nadrukiem widoczny jedynie pod światłem, z doklejanym elementem, z kolorowymi narożnikami i wiele innych.
Nie do każdej branży i nie dla każdego stanowiska pasują takie niestandardowe wizytówki, jednakże tam gdzie mogą występować z pewnością dają dużą przewagę. Kreatywność, innowacyjność, unikatowość, wyróżnianie się, zaskakiwanie – bardzo łatwo utożsamić te cechy z wizją i misją lub z aspiracjami niektórych przedsiębiorstw,.
Zamawiając wizytówki w agencji reklamowej lub drukarni warto zapytać o ciekawe pomysły, które może akurat będą dla naszej firmy strzałem w dziesiątkę.
Wizytówka internetowa
Gdy już wybraliśmy naszą idealną wizytówkę drukowaną nie można zapomnieć o wizytówce w internecie. Jest to równie ważna sprawa, aby dane naszej firmy funkcjonowały w sieci. Wizytówki internetowe wyświetlają się poniekąd niezależnie od nas.
Możemy mieć stronę internetową swojej firmy, która z różnych względów nie wyświetla się w wyszukiwarce Google po wpisaniu nazwy firmy.
Czasami jest to problem, dlatego że częściej użytkownicy po prostu wpisują nazwę niż pełną domenę. Jeśli nasz serwis jest dosyć młody, być może nie zdążył się jeszcze zaindeksować. W związku z tym nie będzie w wynikach wyszukiwania w ogóle.
Dlatego warto posiadać wizytówki internetowe. Są to różnego rodzaju serwisy agregujące dane wszystkich firm, serwisy z mapami, danymi kontaktowymi itp. Potocznie tego typu wpisy nazywa się wizytówką NAP.
Do tego typu wizytówek zakwalifikować można również wizytówkę Google Maps, jednak jest to nieco inny, bardziej rozszerzony rodzaj wizytówki internetowej.
Wizytówki w służbie firmy
Wizytówki nie ograniczają się tylko do prostego, zadrukowanego z jednej strony naszym numerem telefonu i adresem email niewielkiego kartonika. Istnieje dużo sposobów na lepsze zagospodarowanie tej małej, ale jakże ważnej przestrzeni.
Wybór treści, kolorystyki, papieru, uszlachetnienia, formatu i innych dodatków zależy od charakteru naszej działalności, branży w której działamy, produktów/usług i obsługiwanych klientów.
Dla prawie każdego przedsiębiorstwa można zaprojektować dobrze wyglądającą wizytówkę, wszak lepsze zapamiętanie tego elementu i naszej firmy to pierwszy krok do zdobycia nowych klientów.