reklama w wyszukiwarce Google

10 min. czytania | Aktualizacja 01.07.2022 | Krzysztof Raźniak i Agnieszka Grzybowska

Reklama w wyszukiwarce Google

Zdecyduj się na promocję w największym systemie reklamowym na świecie

Szukasz skutecznego sposobu na promocję swojej marki oraz usług, ale zupełnie nie wiesz, na co się zdecydować? Jedną ze znakomitych opcji dotarcia do nowych użytkowników i potencjalnych klientów jest reklama w wyszukiwarce Google. Zdecyduj się na płatną platformę Google Ads, która dziś jest jednym z kluczowych narzędzi w marketingu internetowym.

To system reklamowy, jaki jest oferowany przez prawdziwego giganta na całym świecie. Świadczy to o słuszności wyboru, jakim jest kampania reklamowa. Zdecyduj się na najpopularniejszy i najchętniej wybierany wariant – reklamę na wyszukiwarkę i pozwól biznesowi zaistnieć w sieci.

Wyszukiwarka Google jest prawdziwym liderem na rynku na całym świecie. Z jej usług korzystają miliardy osób, które każdego dnia poszukują różnorodnych informacji na każdy możliwy temat. To narzędzie codziennego użytku, które doskonale sprawdza się także w przypadku przedsiębiorców, chcących wypromować swoje usługi. Wszystko za sprawą Google Ads (niegdyś Google Adwords).

To nic innego jak system reklamowy, który łączy wszystkie usługi Google i udostępnia możliwość reklamowania się w wybranym kanale. Umożliwia on wyświetlanie reklam tekstowych oraz produktowych w wyszukiwarce, a także reklam banerowych w sieci reklamowej, reklam wideo na portalu YouTube, reklam Gmail, itp. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, w ilu miejscach każdego dnia widzimy reklamy wypuszczane właśnie przez system Google Ads.

Za pomocą odpowiednio przygotowanych treści reklamowych, słów kluczowych czy grafik, jesteśmy w stanie dotrzeć do potencjalnych odbiorców w pożądanym przez nas czasie, miejscu, a także za określony budżet. Publikacja planowanych reklam nie posiada żadnych ukrytych kosztów – płacimy wyłącznie za kliknięcia w nasz link przez potencjalnych klientów. To niezwykle wygodny i skuteczny sposób na szybkie wypromowanie produktów lub marki w ogóle.

Dodatkowo reklamy zaczynają się wyświetlać od razu po uruchomieniu kampanii.  Efekty Google Ads widać w bardzo krótkim czasie, co sprawia, że wielu marketerów decyduje się na wspieranie działań marketingowych firm właśnie kampaniami reklamowymi Google.

Więcej o reklamie banerowej:

Google Display Network – reklama banerowa od Google

reklama w wyszukiwarce google

Na czym polega reklama w wyszukiwarce Google?

Najbardziej podstawowym formatem reklam od Google jest reklama w wyszukiwarce. Jest to niezwykle atrakcyjne rozwiązanie, na które może skusić się każdy przedsiębiorca. Dlaczego? Ponieważ ten właśnie wariant doskonale odpowiada na zapotrzebowanie każdej działalności – niezależnie od tego, czy prowadzisz komis aut, salon fryzjerski, pizzerię, czy dużą, międzynarodową firmę.

Reklama w wyszukiwarce składa się z:

  • maksymalnie 3 wyświetlanych nagłówków
  • maksymalnie 2 wyświetlanych dłuższych wierszy tekstowych
  • adresu strony docelowej

Za sprawą tych elementów jesteś w stanie wygenerować kampanię reklamową, która będzie zawierała w sobie wszystkie niezbędne informacje, wskaże korzyści i wezwie do działania za pomocą wyrazistego CTA. Wystarczy dobrze zaplanować swoje działania i do każdej z reklam podejść indywidualnie.

Google daje nam wiele możliwości przy ustawianiu nagłówków i opisów, możemy ustawić do 15 unikalnych wersji nagłówka i do 4 wersji opisu, a system sam będzie dobierał najlepsze według niego układ, aby osiągać nasze cele.

To nie koniec możliwości, jakie niesie za sobą reklama w wyszukiwarce Google. Prócz tych 3 podstawowych elementów, możesz skorzystać również z dodatkowych rozszerzeń (do czego zachęcamy, ponieważ zwiększają one skuteczność działań). Mowa o rozszerzeniach połączeń, lokalizacji, cen czy linkach do podstron.

Jak wyglądają reklamy w wyszukiwarce i czy rzeczywiście warto z nich skorzystać? Bez dwóch zdań tak, ponieważ jest to nienachalna forma marketingu, która nie rzuca się w oczy, a jest skuteczna. Dlaczego? Ponieważ reklamy tekstowe swoją strukturą i wyglądem bardzo upodabniają się do organicznych wyników wyszukiwań w Google.

Poszukujesz informacji na dany temat, wpisujesz hasło w wyszukiwarkę i w efekcie otrzymujesz stronę pełną propozycji od Google. Część z nich jest płatna, część darmowa. Jak je rozróżnić? Pierwsze oraz ostatnie wyniki oznaczone są napisem “Reklama”. Nie jest to w żaden sposób męczące dla odbiorcy i nie działa zniechęcająco.

Według statystyk prezentowanych przez Google aż 40% użytkowników nie rozróżnia wyników płatnych (czyli reklam) od wyników organicznych, co dla nas, reklamodawców, jest świetną informacją!

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Jak przygotować kampanie reklamową w wyszukiwarce?

    Aby kampania Google Ads w wyszukiwarce przyniosła oczekiwane przez nas efekty, należy odpowiednio się do niej przygotować i zadbać o opracowanie skutecznej strategii. Przede wszystkim musisz sprecyzować swój cel, by wiedzieć, w jaki sposób go osiągnąć. Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem, to pomoże ci w tym dobór odpowiedniego typu kampanii.  Do reklam w wyszukiwarce do wyboru masz:

    • Sprzedaż – za pomocą tego celu masz możliwość zwiększyć sprzedaż lub konwersje online, a także nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami.
    • Potencjalni klienci – dzięki temu można zachęcić odbiorców do dzielenia się opinią czy subskrybowania newslettera
    • Ruch w witrynie – cel ten pomaga w zachęceniu odbiorców do odwiedzenia witryny internetowej

    Są to cele, które możemy opcjonalnie wybrać. Bardziej zaawansowani użytkownicy mogą pokusić się o brak z góry założonego celu i wybranie kampanii, w której sami wszystko ustawiamy w 100%. Natomiast na początek pewne sugestie Google mogą być pomocne, póki nie zgłębisz wszystkich tajników.

    Następnym krokiem jest stworzenie kampanii tekstowej, jaka będzie odpowiadała założonej przez nas strategii. Ostatnią czynnością, rozłożoną w czasie, jest optymalizacja po to, by uzyskiwać jak najlepsze wyniki przy jednoczesnym jak najniższym koszcie.

    reklama w wyszukiwarce

    Targetowanie reklam w wyszukiwarce

    Targetowanie w Google Ads pozwala na zwiększenie skuteczności swoich działań reklamowych poprzez próbę „trafienia” w odpowiednich dla nas użytkownków. To za sprawą targetowania reklamy trafiają do odbiorców, którzy rzeczywiście są zainteresowani oferowanymi produktami i chętnie klikają w nie, pozostając z marką na dłużej, Jest kilka sposobów targetowania reklam w wyszukiwarce Google:

    • Słowa kluczowe – to podstawowe rozwiązanie, z jakiego można korzystać w przypadku reklam tekstowych. Reklamodawca definiuje na jakie zapytania zadane przez internautów w wyszukiwarce ma się wyświetlić dana reklama. W tym miejscu masz możliwość określić stopień dopasowania – czy należy wpisać dokładnie tę frazę, jaką definiujesz, czy możliwe są inne warianty. To najbardziej skuteczny w reklamach tekstowych sposób, aby trafić do osób, jakie rzeczywiście mogą zainteresować się twoją ofertą, bo wykazują zainteresowanie czymś, co oferujesz. Zbudowanie odpowiedniej listy słów kluczowych to początek rozważań na temat reklamy w wyszukiwarce, bo pokazuje to jakie mamy możliwości i potencjał reklamowy.
    • Targetowanie geograficzne – przed tobą możliwość kierowania reklam do osób przebywającym lub pytającym o konkretny obszar. Możesz zdecydować się na określenie kraju, województwa, miasta, czy nawet dzielnicy (w większym mieście). Zwiększa to skuteczność docierania do lokalnych społeczności

    Pozostałe metody w przypadku reklam tekstowych są raczej rzadko używane, niemniej jednak warto wiedzieć jakie mamy możliwości:

    • Targetowanie demograficzne – zdarza się, że produkty bądź usługi dedykowane są osobom, które znajdują się w konkretnym przedziale wiekowym lub o reklamodawca pożąda, by płeć odbiorcy także była sprecyzowana. Dzięki temu twoja reklama może wyświetlać się wyłącznie paniom po 40-stym roku życia (np. zabieg usuwania zmarszczek) czy młodym mężczyznom do 25-ego roku życia (np. promocja w barber shopie dla studentów).
    • Targetowanie na konkretne urządzenia – zdarza się, że analizując przebieg kampanii i jej efektywność wychodzi, że nasza grupa docelowa najchętniej korzysta z określonych urządzeń. Jeśli chcesz kontynuować daną kampanię i nie przepalać budżetu, możesz śmiało skonfigurować ją tak, by reklamy wyświetlały się wyłącznie na telefonie, tablecie czy komputerze. Warto pamiętać, że bardzo często zdarza się, że pierwszy kontakt z reklamą mamy na telefonie, jednak do zakupu przechodzimy już z poziomu komputera.
    • Targetowanie na konkretne grupy odbiorców – tutaj możemy wykorzystać podpowiedzi Google i wyświetlać reklamy w wyszukiwarce tylko określonym po zainteresowaniach czy zwyczajach grupom odbiorców lub w formie remarketingu tym, którzy u nas na stronie już byli.

    Reklama w wyszukiwarce Google to jedno z nielicznych miejsc reklamowych na świecie, gdzie znamy mniej więcej intencje użytkownika (bo wpisuje ją w wyszukiwarce) więc jest to świetne miejsce do promowania tego, czego dokładnie szuka potencjalny klient.

    lead scoring

    Harmonogram reklam Google

    W niektórych przypadkach niezwykle ważne jest, aby udzielać natychmiastowych reakcji na zgłoszenia odbiorców. Można wtedy pomyśleć nad zaplanowaniem publikacji reklam w konkretne dni i o sprecyzowanych godzinach – np. w czasie pracy firmy, jeśli mowa o restauracji, która oferuje dowóz do domu i reklamuje się także na frazy związane z dostawami.

    Stosując harmonogram, kontrolujesz to, w jakich godzinach wyświetlają się przygotowane przez ciebie reklamy. Jednocześnie masz szansę, aby decydować o stawkach za poszczególne przedziały godzinowe. Harmonogram reklam tekstowych Google ma także zastosowanie w przypadku, gdy reklamodawca posiada ograniczony budżet. Wtedy też ma szansę publikować reklamy wyłącznie o tych porach, kiedy grupa docelowa rzeczywiście jest aktywna.

    Ile kosztuje reklama w wyszukiwarce Google? Strategie stawek

    Google proponuje każdemu reklamodawcy kilka rodzajów strategii ustalania stawek. Konfigurowane są one w ten sposób, aby, w teorii, jak najlepiej osiągnąć wybrany przez siebie cel. Strategia ustalania stawek jest zależna od tego, czy chcesz skupić się konkretnie na kliknięciach, konwersjach, wyświetleniach lub wyłącznie na określonej kwocie. W zależności od preferencji, ustawiasz najlepszą dla siebie opcję.

    • samodzielnie ustawiane CPC – jest to niewątpliwie najpopularniejszy model rozliczania w kampanii. Koszt za kliknięcie to nic innego jak opłacanie każdego pojedynczego kliknięcia w reklamę. W panelu, w którym planujesz swoją kampanię, musisz ustawić maksymalny koszt kliknięcia dla danej grupy reklam. Samo wyświetlenie reklamy jest darmowe.
    • ulepszone CPC – to strategia, w której algorytmy samodzielnie decydują o tym, jaka powinna być górna granica stawki za pojedyncze kliknięcie. Strategia ta korzysta zarówno z algorytmów Google, jak i indywidualnych ustawień kampanii aby maksymalizować liczbę lub wartość konwersji.
    • CPA – to strategia, która ustala, że reklamodawca ponosi koszt wyłącznie wykonania akcji, czyli konwersji. To inteligentna strategia, ponieważ określa się maksymalny koszt, jaki można ponieść za pojedynczą konwersję. Dzięki temu zwiększa się skuteczność kampanii i jej efektywność przy założeniu, że Google ma wystarczająco historycznych danych o konwersjach (np. 25-30 konwersji przez 30 dni).
    • ROAS – to nic innego jak zwrot z nakładów na reklamę. Jest to kolejna propozycja od Google będąca inteligentnym systemem dobierania stawek. Maksymalny koszt pojedynczego kliknięcia za reklamę jest optymalizowany tak, by uzyskać określone ROAS (np. ROAS 5 – za każdą wydaną złotówkę otrzymujemy 5 zł, itd). Należy jednak pamiętać, że Google potrzebuje również danych historycznych o konwersjach, sugerowana minimalna liczba konwersji powinna wynieść 40-50 w ciągu 30 dni.
    • Maksymalizuj liczbę kliknięć – strategia, w której „mówimy” Google’owi, że zależy nam na ściągnięciu maksymalnie dużego ruchu na naszą stronę w określonej stawce (lub nie). Strategia, jak każda powyższa, ma plusy i minusy. Jeśli nie określimy maksymalnej stawki to możemy nieco przepłacać i zgarniać większość ruchu, co może szybko nam przepalić budżet.

    Nie ma najlepszej strategii, najlepiej dokonać wyboru w oparciu o założenia kampanii i później śledzić jej poczynania i wprowadzać ewentualne korekty (np. zmieniać stawki, zmieniać strategie stawek, itd).

    reklama w wyszukiwarce

    Określenie konwersji i budżetu

    Najlepiej będzie dla kampanii w wyszukiwarce (i nie tylko) jeśli mamy określoną konwersję – może być w postaci zakupu, zapisu do newslettera, zostawienia danych kontaktowych, wejścia na konkretną podstronę. Wówczas jesteśmy w stanie określić ile pieniędzy możemy wydać na jedną konwersję i czy opłaca nam się taka reklama.

    Efektywność reklamy i potencjalny budżet liczy się na podstawie %kliknięć do konwersji. Jeśli dla przykładu mamy 3% to na każde 100 kliknieć mamy 3 konwersje. Jeśli jedna konwersja daje nam przychód np. 200 zł to wówczas ze 100 kliknięć mamy 600 zł. Przy stawce za 1 kliknięcie na poziomie 1 zł mamy koszt reklamy 100 zł do przychodu 600 zł, więc teoretycznie jesteśmy 500 zł na plusie.

    Jeśli nie wiemy jaki %kliknięć to konwersje to możemy ustalić strategię CPA i np. określić że za jedną konwersję chcemy dać maksymalnie 50 zł. Wówczas Google, aby uzyskać 3 konwersje, będzie starało się wydać maksymalnie 150 zł. Może to się odbyć w 100 kliknięciach, a może i w 500 kliknięciach – Google sam dopasuje wszystko, aby spełnić nasz wymóg nieprzekroczenia określonej stawki CPA. Jeśli ustalimy takie CPA i budżet maksymalny np. 1000 zł w miesiącu to teoretycznie Google postara się o uzyskanie 20 konwersji (20×50 zł CPA) więc idąc tym przykładem teoretycznie uzyskamy sprzedaż na poziomie 12 000 zł.

    Przy ROAS ustalamy, że np z 1 złotówki chcemy mieć zwrot w wartości konwersji na 5 zł (ROAS – 500% lub po prostu 5). Wtedy Google postara się uzyskać kliknięcia z reklam i finalnie zakupy tak, aby uzyskać zwrot 5. Przy budżecie 1000 zł miesięcznie w teorii uzyska dla nas 5000 zł przychodu z konwersji.

    Są to jednak mocno teoretyczne rozważania, dla każdego przypadku możliwe będą inne stawki CPC/CPA/ROAS, Google potrzebuję na początek sporo danych, aby mieć pod co optymalizować stawki, może zwyczajnie nie znaleźć takich użytkowników, aby osiągnąć zakładane cele, do tego dochodzi kwestia samego produktu, naszej marki, strony www, ceny, konkurencji, itd itd.

    Reklama w wyszukiwarce – czy warto?

    Zastanawiasz się nad tym, czy warto zainwestować w kampanię reklamową w wyszukiwarce Google? Przemawia za tym wyborem wiele korzyści. Przede wszystkim każdy reklamodawca ma pełną swobodę w tworzeniu treści do kampanii. Może samodzielnie dobrać adekwatne słowa kluczowe dla danej grupy docelowej, a także wykluczyć te, jakie będą zbędne czy nieodpowiednie.

    Szerokie opcje targetowania to duży atut, ponieważ dzięki temu można trafić wyłącznie do zainteresowanych naszymi usługami osób. Jeśli natomiast masz większy budżet i chcesz dotrzeć do wszystkich szukających – nie ma problemu! Google Ads daje możliwości bez ograniczeń.

    Ponadto samodzielnie ustalamy budżet – dzienny lub całkowity – jaki chcemy ponieść w trakcie trwania kampanii. Dzięki temu mamy pewność, że kampania nie ma w sobie żadnych ukrytych kosztów. Przy tym jesteśmy w stanie na bieżąco monitorować wydatki i optymalizować zarówno budżet, jak i pozostałe elementy tworzące kampanię.

    Reklama Google Ads to, obok Social Media, skuteczna i efektywna kosztowo metoda na pozyskiwanie nowych klientów.

     

    Sprawdź nasz kurs wideo Google Ads lub szkolenie online z Google Ads.

    Autorzy:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital

    Agnieszka Grzybowska – Junior Content Specialist

    O co chodzi w marketingu?

    DARMOWY EBOOK

    Zapisz się do naszego Tekstulettera i pobierz darmowego EBOOKA na temat tego jak w końcu poukładać dobrze marketing w swojej firmie.

    Dla subskrybentów rabaty na szkolenia, kursy i inne atrakcje.