10 min. czytania | 27.04.2023 | Krzysztof Raźniak
Prowadzenie social media cennik
Lepiej samodzielnie czy zlecić?
Jeszcze kilka lat temu termin „social media” utożsamiany były głównie z Facebookiem. Dla nieco starszego pokolenia użytkowników internetu w Polsce, nie licząc Naszej Klasy czy innych serwisów typu Grono lub Fotka, to Facebook był tym medium, które zrewolucjonizowało wiele aspektów życia, a często pierwsze założone konto ponad 10 lat temu mamy do dzisiaj.
Lata jednak mijają, a Social Media to już nie tylko FB.
Social Media to nie tylko Facebook
Obecnie na całym świecie mamy tyle różnych mediów społecznościowych, że ciężko je wszystkie wymienić. Jeśli posiadasz własną firmę lub jako specjalista jesteś osobą odpowiedzialna za marketing, za strategie, za rozwój czy w jakikolwiek inny sposób interesuje Cię temat social media w kontekście biznesowym – proponuję skupić się na 2 podziałach.
Pierwszy podział social mediów to kanały „oczywiste”, czyli znane, lubiane i użytkowane przez największe grupy odbiorców, wśród których chcesz prowadzić komunikację firmową, budować rozpoznawalność, pozyskiwać klientów, wspierać sprzedaż itd.
Drugi podział, to kanały mniej użytkowane, ale być może warte do rozpatrzenia w kontekście Twojej branży, sytuacji, możliwości finansowych czy czasowych, itd.
Kanały Social Media
Korzystając z raportu DataReportal możemy takie grupy stworzyć na podstawie szacunkowej popularności wybranych kanałów w naszym kraju.
Z doświadczenia naszych klientów z wielu branż najczęstszy podział, jaki się klaruje przy okazji wyboru kanałów komunikacji, to przede wszystkim: Facebook, Instagram i ostatnio TikTok, często również LinkedIn, a w dalszej kolejności pozostałe jak Pinterest czy Twitter.
Według raportu ponad 88% użytkowników social media w Polsce w wieku 16-64 korzystało co miesiąc z Facebooka i tu z pewnością kierować będziemy wzrok w naszych firmowych działaniach w internecie.
Z drugiej strony mamy prawie 60% po stronie Instagrama i aż 34% po stronie TikToka. Klarują się nam tu 2 dodatkowe kanały, które można rozważyć, poza Facebookiem, w swojej strategii.
Do tego dosyć wysoko stoi Twitter, Snapchat, Pinterest i LinkedIn.
Nie zapominajmy o komunikatorach jak Messenger i WhatsApp, z których korzysta odpowiednio prawie 80% i 50% użytkowników social media w Polsce – również warto je wykorzystać w ramach działań, np. poprzez umożliwienie szybkiego kontaktu z firmą w formie chatu lub za pomocą reklam na Facebooku, kierujących na rozpoczęcie z nami konwersacji przez Messengera lub WhatsAppa
Nazywają nas Rzeźnikami Marketingu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.
Youtube
Przy rozważaniach o kanałach social media koniecznie pochylić się trzeba nad Youtubem, bo ma w Polsce więcej użytkowników niż Facebook, a z drugiej strony jeśli myślimy o skutecznych działaniach marketingowych w 2023 roku i kolejnych latach to nie sposób pominąć tworzenie treści video, zarówno w krótkich formach na Facebooka, Instagrama czy TikToka, jak i dłuższych właśnie m.in. na Youtube.
Z drugiej strony Youtube wykorzystać możemy tylko jako system reklamowy i, docierając do wybranych grup docelowych z naszymi video, odsyłać użytkowników np. na stronę, sklep internetowy, landing, sklep stacjonarny czy budować rozpoznawalność marki różnymi filmami promocyjnymi, niekoniecznie sami tworząc inne treści bezpośrednio na kanale.
Video
Będąc w temacie filmów to obecne trendy i analizy skuteczności działań w różnych kanałach social media jasno pokazują, że video to jest coś, co aktualnie najmocniej potrafi rozpędzić nasz marketing w internecie i jest relatywnie tanie w porównaniu do innych formatów reklamowych.
Czasy darmowych zasięgów skończyły się już bardzo dawno i to, że potrzebny jest budżet reklamowy na dotarcie do kogokolwiek w jakichkolwiek social media to już prawie każdy wie.
Jednak i to zaczyna się komplikować, bo użytkownicy przechodzą między różnymi kanałami, zmieniły się ich zachowania, nawyki, proces decyzyjny a, przede wszystkim, sposób konsumpcji treści.
Można powiedzieć, że przeszliśmy od ery „trzeba po prostu być w social media”, przez „trzeba być i edukować w social media” do „trzeba być, edukować i zabawiać w formie video w social media”. To treści video są obecnie najbardziej skuteczne i warto na nie postawić w najbliższych latach.
Jakie kanały social media wybrać?
Jeśli zamierzamy prowadzić social media samodzielnie, no to trzeba skalkulować czas, jaki posiadamy na zajmowanie się tematem, regularne tworzenie grafik, tekstów, publikację, moderacje wiadomości, komentarzy, a do tego najlepiej jeszcze tworzenie i montowanie video, ustawianie i optymalizowanie kampanii reklamowych, itd.
Brzmi czasochłonnie i wyczerpująco, ale niestety tak jest – bardzo ciężko wybić się na „starych zasadach” publikując jakiś tam wpis na Facebooku, do tego jeszcze bez dopalenia go budżetem.
Jeśli jednak nie mamy innych możliwości i chcemy robić to samodzielnie, to z pewnością warto postawić chociażby na Facebook i Instagram, ale przygotowując się na odpowiednio częste tworzenie video (reels na FB/Insta). Do tego to samo video możemy wykorzystać na TikToku i nie zabierze to dużo więcej pracy.
Dużo jednak zależy od branży i specyfiki naszej działalności, ktoś może powiedzieć że jego klienci są tylko na LinkedIn – ok, też tak może być. Dobór kanału jest sprawą otwartą, ważne jest to, aby zachowywać regularność publikacji, robić to z jakimś planem i określonym celem, np. dotarcie do nowych użytkowników, pozyskanie zapytań, budowanie zaufania, tworzenie marki eksperta, pozyskanie subskrybentów newslettera, edukowanie, itd. itd.
Jeśli jednak chcemy powierzyć obsługę social media specjalistom, to warto zgłosić się do agencji social media.
Prowadzenie social media cennik
Ile kosztuje prowadzenie social media przez agencję? Cennik obsługi mediów społecznościowych jest tak różny jak różni są wykonawcy na rynku. Oznacza to, że nie da się jednoznacznie określić stałych kwot, bo potrzeby każdej firmy będą inne, głównie ze względu na branże, wielkość, rynek, sytuacje wejściową, możliwości budżetowe, plany rozwojowe, możliwości tworzenia treści itd.
Można wyjść jednak od pewnych założeń. I tak na przykład:
– prowadzenie fanpage na Facebooku to koszt zaczynający się od 1500-2000 zł netto co miesiąc,
– prowadzenie Instagrama – od 1000-1500 zł netto / msc,
– prowadzenie kampanii reklamowych w obrębie Facebooka i Instagrama – od 1500-2000 zł netto / msc.
– prowadzenie profilu LinkedIn – od 1500-2000 zł netto / msc,
– tworzenie treści video na różne kanały – zwykle liczy się na podstawie dnia zdjęciowego i koszt zaczyna się od 1500-2000 zł za 1 dzień, w trakcie którego stworzyć można kilka krótkich filmów do wykorzystania np. na 2-4 tygodnie lub dłuższe formaty na Youtube.
Wszystko to oczywiście jest tylko szacunkiem, bo tak jak wspominałem wcześniej, zależeć będzie każdorazowo od danej firmy, a więc i tak potrzebna będzie indywidualna wycena działań, szczególnie jeśli dodatkowo chcemy zlecić prowadzenie innych kanałów.
Przygotowaliśmy idealne rozwiązanie dla firm z mniejszym budżetem i potrzebami – ofertę Tekstura Light – gdzie koszty działań zamykają się w kwocie 500-1000 zł, skontaktuj się z nami i poznaj szczególy.
Zlecać czy prowadzić samodzielnie?
Jak widać prowadzenie social media wiąże się z pewnymi kosztami – ekspertów lub własnymi w postaci poświęconego czasu.
Z pewnością powierzenie mediów społecznościowych specjalistom, jak np. agencja social media, mocno zwiększa szanse na odniesienie sukcesu i spełnienie zakładanych celów, które ostatecznie zawsze prowadzą do zwiększania sprzedaży i pozyskiwaniu nowych klientów. Tak więc koszty poniesione na firmę zewnętrzną traktować należy jako inwestycje, która ma się zwrócić.
Z drugiej strony jeśli jesteśmy na początkowym etapie działalności, a nasz budżet jest znikomy, to możemy poświęcić swój czas i samodzielnie prowadzić social media. Ważne jest to, aby zachowywać regularność, być na bieżąco i po prostu wiedzieć jak to robić, czego możemy nauczyć się np. w ramach kursu video z Facebooka i Instagrama lub w trakcie szkolenia Facebook i Instagram online na żywo.
Jeśli jednak stawiasz na opcję nr 1 to zapraszam do kontaktu. W Teksturze prowadzimy social media klientom tak, że dzwonią do nas abyśmy wyłączali reklamy, bo nie wyrabiają z ilością zapytań. Serio.