Otwarcie działalności gospodarczej a reklama
Czy potrzebujesz reklamy od razu po założeniu firmy i dlaczego tak? :)
Spis treści
Otwarcie działalności gospodarczej to bardzo ekscytujący i wprowadzający dużo zmian do życia krok. Z jednej strony, jeśli pracowaliśmy na etacie, porzucamy stałą pensję i otwieramy firmę, co do której w większości przypadków nie ma żadnych stuprocentowych gwarancji. Z drugiej natomiast zyskujemy niezależność, swobodę działania oraz, niekiedy, spełnienie marzeń.
Podstawowe kroki przy otwieraniu działalności
Niezależnie od naszej sytuacji przed, powodów dla których otwieramy działalność gospodarczą i przewidywań co do przyszłości należy wykonać kilka podstawowych kroków.
Poza założeniem formalnym firmy, załatwieniem spraw urzędowych, przystosowaniem lokalu, itp pomyśleć musimy o zdobyciu pierwszych klientów. Pomijam oczywiście sytuacje, w których przenosisz się z etatowej pracy na działalność, aby dalej wykonywać usługi dla byłego pracodawcy.
Otwarcie działalności gospodarczej wymusza wykonanie szeregu działań promocyjnych i reklamowych, aby zaistnieć na rynku chociaż w minimalnym stopniu. Bez reklamy po prostu nikt o nas się nie dowie.
Jeśli myślimy o biznesie poważnie, chcemy się rozwijać i płacić podatki, to niestety czasy, w których wystarczyło zrobić komuś znajomemu coś dobrze i tanio, a on nas polecił przeminęły.
Istnieją branże, gdzie polecenia wciąż mają się dobrze i nie potrzebujemy żadnej reklamy, aby mieć klientów, ale ilu przedsiębiorców z tysięcy otwierających się firm rocznie może polegać wyłącznie na tej formie promocji?
Otwarcie działalności gospodarczej z własnym kapitałem początkowym lub dofinansowanie z urzędu pracy na założenie firmy daje nam pewne pole manewru.
Posiadając jakiś budżet na reklamę powinniśmy się zastanowić w jaki sposób będziemy pozyskiwać klientów i kto jest naszą grupą docelową.
Standardowo mając własną firmę warto posiadać wizytówkę z danymi kontaktowymi, bo to najtańsza i zarazem najprostsza forma reklamy. Na co przeznaczyć pozostałe środki, co jest skuteczne i uniwersalne?
Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!
Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i poradach na temat własnej firmy.
Na początek – własna strona internetowa
Obecnie zakładanie firmy według mnie, poza niektórymi wyjątkami, bez posiadania własnej strony www jest nieco nierozsądne. Tracimy po prostu potencjalnych klientów.
Nawet w sytuacjach, w których w jednoosobowej działalności jest ograniczona podaż pracy i możliwości „produkcyjne”, a my już na otwarcie działalności mamy pełne ręce roboty warto stworzyć stronę internetową dla firmy. Czemu?
Obecność w internecie może zagwarantować nam pewien stały poziom nowych klientów. Może to być z działań pozycjonerskich i wyszukiwarki Google, może być z reklam lub social media, a także innych źródeł.
Jeśli zwyczajnie nie jesteśmy w stanie wszystkich obsłużyć, to mamy możliwość podniesienia ceny. Natomiast jeśli w pewnym momencie skończą się nam zlecenia z polecenia, to pozostaje nam wciąż dodatkowy kanał dotarcia, jakim jest własna strona internetowa.
Zainwestowaliśmy raz, a korzystamy przez cały czas, coś w rodzaju ubezpieczenia.
Strona internetowa dla firmy spełnia również funkcje ogólnodostępnej wizytówki w internecie. Załóżmy, że otwarcie działalności gospodarczej to dla nas tylko formalność, mamy wielu klientów i nie martwimy się o ilość zamówień. Nie tworzymy żadnej formy reklamy, żadnego odnośnika w formie drukowanej czy wirtualnej.
Korzystamy z poleceń kolegów, znajomych i sąsiadów. Gdy jednak mija czas, a nasz mały rynek już się wyczerpał to łatwiej polecić nas komukolwiek mówiąc krótko „znajdź firmę X na guglu”, niż gdy ktoś musi komuś o nas odpowiadać, szukać numeru, umawiać, pokazywać zdjęcia realizacji itd.
Własna strona internetowa będzie wygodną formą do zapoznania się z ofertą i znalezienia numeru kontaktowego w dogodnym czasie. Dodatkowo profesjonalna, responsywna strona www uwiarygodni nas w oczach potencjalnych klientów, czy pochodzić będą z polecenia czy nie.
Marketing internetowy w małej firmie
W kontekście pytania zadanego na początku tekstu – na co wydać dodatkowy budżet podczas otwierania działalności gospodarczej? Na reklamę internetową!
Reklamy w wyszukiwarce oraz sieci reklamowej Google, social media z płatnymi kampaniami (Facebook, Instagram, LinkedIn), content marketing, youtube, blogerzy, influencerzy, a także masa innych działań. To wszystko nie jest zarezerwowane tylko dla dużych graczy.
Możesz skutecznie i niedrogo używać wszystkiego, co jest dostępne. Możliwości są nieograniczone, wszystko polega na odpowiednim zaplanowaniu i realizowaniu działań w odniesieniu do naszego budżetu.
Ba, to wszystko służy tak samo dużym firmom jak i małym. Jeśli dopiero otwierasz działalność gospodarczą, to jak najbardziej polecam skłonić się ku marketingowi internetowymi. Prowadzić można go samodzielnie i na niskich budżetach testować odpowiednie dla siebie rozwiązania.
Szkolenia dla nowych firm
Nie ma co się oszukiwać – nikt na początku zakładania działalności nie wie wszystkiego.
O ile można spokojnie część rzeczy zlecić firmom zewnętrznym, np. księgowość, logistyka, dostawcy, agencje reklamowe, drukarnie, itp, o tyle dobrze jest w pewnych rzeczach samemu się wyedukować – poprzez kursy online czy szkolenia
Ma to na celu nie tylko możliwość samodzielnego prowadzenia wielu działań. Ważne jest to, aby, zlecając komuś pewne rzeczy, wiedzieć o co tak właściwie chodzi. Unikniemy dzięki temu wielu nieprzyjemnych sytuacji.
Utarło się stwierdzenie, że wystarczy coś komuś zlecić i on się tym zajmie, bo to on jest specjalistą. Zrzucamy na kogoś odpowiedzialność. Jednak gdy się źle dzieje, to nasz biznes na tym cierpi, a nie firmy zewnętrznej.
W prowadzeniu firmy jest wiele czynników, których po prostu nie możemy oddać ślepemu losowi czy w 100% firmie zewnętrznej.
Warto pracować nad rozwojem firmy na każdej płaszczyźnie, a także nad poszerzaniem swojej wiedzy. Jeśli zlecimy agencji social media obsługę Facebooka to warto wiedzieć jakie działania będą prowadzone, z jakiego powodu i jakich efektów można oczekiwać.
Reklama kluczem do sukcesu
Posiadanie własnej firmy to nie jest praca na etat od 8 do 16. Przedsiębiorcy muszą dbać o wiele rzeczy, myśleć o każdym aspekcie funkcjonowania firmy i przewidywać co może się stać.
Dlatego tak ważna jest reklama, bo to klucz do sukcesu. Tylko stały napływ nowych i płacących klientów pozwala funkcjonować. Bez przychodów niestety nikt biznesu prowadzić nie może.
Otwarcie działalności gospodarczej to ekscytujący początek przygody. Czasem trudnej, żmudnej i męczącej, ale z pewnością satysfakcjonującej i perspektywicznej.
Wyruszanie w podróż zawsze wymaga pewnych przygotowań i zabrania ze sobą odpowiednich rzeczy, bo nie wiemy jak się wszystko potoczy. Dlatego warto pamiętać o reklamie, nawet jeśli wydaje nam się, że mamy masę klientów i nic złego nam się nie stanie.