jak wybrać nazwę firmy

Jak wybrać nazwę firmy?

Masarnia Stolec, producent galanterii z Wielunia „Skór-wiel” i „Łysy Trans”

Gdy rozpoczynasz nową działalność lub otwierasz kolejną to zawsze stoisz przed wyzwaniem co do nazwy. Jak wybrać nazwę firmy? Czy są co do tego jakieś odgórne reguły? A może nazwa nie ma tak na prawdę znaczenia i lepiej wybrać tzw. cokolwiek?

Metody wyboru nazwy

Nazwa firmy to dylemat każdego przedsiębiorcy przy zakładaniu działalności. Jak wybrać odpowiednią dla siebie?

Metodologii doboru nazwy jest tyle co przedsiębiorców, od prostych i łatwych do zapamiętania, przypadkowych słów, mieszanki części imion żony i dzieci z dodatkiem -ex lub -pol, po dokładne analizy branży i rynku aby znaleźć dobrą nazwę odnosząca się do działalności, aż do naśladownictwa i kopiowania.

Dodatkowo dochodzą jeszcze inne kwestie, takie jak niemożność zdecydowania się na jakąkolwiek propozycję z obawy, że nie będzie dobra, względy formalne przy składaniu wniosku do urzędu oraz ograniczona dostępność nazw na danym rynku, gdyby ktoś wcześniej wpadł na podobny pomysł.

Czasami przyszli przedsiębiorcy wybierają przypadkową nazwę, nie przywiązując do niej uwagi, tylko po to żeby jak najszybciej rozpocząć działalność.

Czy istnieje złoty środek między tym, aby nazwa firmy nie została wybrana zbyt pochopnie, a tym aby nie stracić za dużo czasu i nerwów na znalezienie ideału?

Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni sposób szukania nazwy firmy poprzez całkowite wyeliminowanie pewnych pomysłów, ograniczenie używania niektórych słów i połączeń oraz skupieniu się na kilku istotnych kwestiach.

Nie zawsze szokująca nazwa firmy jest dobra

Nazwa firmy, która zawiera wyrazy lub połączenia szokujące, obraźliwe, kojarzące się źle, mimo że np. powstały z połączenia nazwiska/miejscowości/branży itp nie powinny być brane pod uwagę.

Jeśli mamy pomysł i ze słów utworzymy taką nazwę to po prostu porzućmy ją i skupmy się na czymś innym. Naprawdę wyrządzimy sobie tym więcej szkody niż pożytku.

Masarnia „Stolec” z pewnością jest sławna, ale niekoniecznie ze względu na jakość swoich wyrobów. Tak jak producent z Wielunia „Skór-Wiel”, a w obu przypadkach można było wykorzystać mnóstwo innych pomysłów. W internecie swego czasu zasłynęła również firma „Łysy-Trans”.

W Polsce przyjęło się do firm transportowych używania „trans”, czego nie jestem zwolennikiem, ale jeśli już pół rynku to robi i chcemy być podobni to można wpaść na coś dużo lepszego niż „łysy” 🙂

nazwa firmy

Na co uważać przy wyborze nazwy firmy?

Na rynku jest już bardzo dużo firm, których nazwy zawierają imiona, a mimo tego i tak ciągle powstają nowe bazujące na tym pomyśle. Wszelkie przeróbki męskich i żeńskich imion właścicieli, żon, dzieci z dodatkiem -ex, -pol, -trans (dla firm transportowych, o czym wspomniałem wyżej) itd. powinniśmy sobie odpuścić.

Czemu odradzam takie nazwy? Owszem, istnieje wiele mniejszych lub większych firm o tak skonstruowanych nazwach, które odniosły sukces, lecz nie należy się tym kierować.

Jeśli ktoś się uprze na taką nazwę to oczywiście nic nie stoi to na przeszkodzie żeby z powodzeniem prowadzić firmę. Jednakże nasze szanse na promowanie, budowanie wizerunku, wyróżnienie się lub ogólne działania marketingowe są ograniczone.

Stworzenie dobrego logo, identyfikacji wizualnej, komunikatu reklamowego czy materiałów reklamowych w przypadku np. gabinetu dentystycznego „Piotr-Dent”, sklepu „U Bożeny” czy innej firmy typu „Marianopol”, „Zbych-trans” jest dużo trudniejsze niż w analogicznej sytuacji „Lux-Dent”, sklepu „Koniczyna”, czy firmy transportowej „Hussar”.

Również w przypadku rozwoju firmy, gdy np. prowadzimy kwiaciarnie i biznes idzie tak dobrze, że decydujemy się na otwarcie nowych lokali w dwóch okolicznych miastach, lepiej budować sieć pod nazwą „Kwiaciarnia Danusia” czy „Kwiaciarnia Bonsai”?

W obu przypadkach może się udać, jednak większe pole manewru mamy w drugiej opcji.

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Nazwa firmy z imieniem

    Z drugiej strony istnieją sytuacje, w których nazwa firmy, zawierająca przeróbkę imienia, jest dobrym pomysłem.

    Jeśli tworzymy firmę zajmującą się hurtową sprzedażą narzędzi lub importem, gdzie operujemy towarem handlowym konkretnych producentów i marek to nazwa typu „Tadex”, czy „Tom-Pol”, mimo że wciąż ograniczamy nasze możliwości marketingowe, jakoś bardziej nam nie zaszkodzi.

    Również w przypadku małych przedsiębiorców wykonujących samodzielnie usługi budowlane, hydrauliczne, ślusarskie itd, wykorzystanie imion, skrótów fach-, -pol, czy też całych imion i nazwisk „Usługi elektryczne Marian Kowalski” to pomysł nie tyle dobry co normalny i można powiedzieć szeroko stosowany.

    Oczywiście również można pokusić się o wyszukaną nazwę firmy w takim przypadku, lecz z reguły na tym rynku dużo ważniejszą rzeczą jest jakość wykonanych usług i możliwość polecenia firmy znajomym czy sąsiadom, niż skomplikowane działania marketingowe.

    Tak samo w przypadku przechodzenia na B2B jako pracownik etatowy. Jest to kwestia optymalizacji podatkowej przez firmy zatrudniające, więc poniekąd zmuszeni jesteśmy do założenia firmy i nadania jej nazwy, a wykonywać będziemy tę samą pracę co wcześniej. Naturalnym wyborem jest po prostu Imię i Nazwisko jako nazwa działalności.

    Chyba, że chcemy zdobyć kilka zleceń po godzinach, wtedy możemy pomyśleć o marketingu i innej nazwie.

    nazwa firmy

    Grupa docelowa a nazwa firmy

    Należy odpowiedzieć sobie na pytanie – kim są moi klienci. Niesamowite uproszczenie, ale faktycznie warto zastanowić się nad grupą docelową.

    Czym potencjalni konsumenci się kierują, na co zwracają uwagę, jakie produkty chcemy im sprzedawać. Idąc dalej, określamy jak my chcemy być przez nich odbierani, czym mamy się wyróżniać lub przez co mamy być kojarzeni.

    W niektórych branżach większość nazw firm oparta jest na jednym-dwóch pomysłach, np. kwiaciarnie zwykle dobierają nazwy w oparciu o kwiaty i rośliny, sklepy zoologiczne to zwykle różnego rodzaju wariacje na temat nazw zwierząt itd.

    W takich przypadkach wiemy czym się kierują klienci, produkty/usługi jakie im sprzedajemy wiążą się z nazwą firmy, kojarzeni i odbierani jesteśmy właśnie przez pryzmat tego co robimy.

    Jeśli myślimy o nazwie firmy, która nie odnosi się do naszej działalności bo np. podoba nam się jakiś jeden konkretny wyraz, ułożyliśmy akronim, wykorzystaliśmy inny język i wyszło nam coś ciekawego lub w jeszcze zupełnie inny sposób nazwa przyszła nam do głowy to zawsze można dodatkowo użyć sloganu.

    Jest to dobry sposób na przekazanie krótkiej informacji, clou tego co robimy, daje nam to większe pole manewru przy wyborze nazwy firmy.

    Podobna nazwa firmy

    Problem pojawia się kiedy chcemy jednak wyróżnić się z rzeszy firm o podobno brzmiących nazwach, opartych o ten sam pomysł, mimo że praktycznie oferujemy jednorodne produkty na rynku lub gdy nie jesteśmy w stanie sami określić które czynniki są ważne i powinny wpływać na kształt przyszłej nazwy firmy.

    Gdy mam za zadanie dla jednego z moich klientów stworzyć nazwę firmy i jest to dosyć trudny rynek o bardzo jednorodnej strukturze to zaczynam od Kluczowych Czynników Sukcesu.

    Co sprawia, że klient kupuje od jednej firmy, a od drugiej nie? Czy jest to jakość produktów/usług, obsługa klienta, a może cena? Na etapie nazwy już szukam potencjalnej przewagi konkurencyjnej.

    Czasami takie czynniki mogą nic nie zasugerować jeśli chodzi o nazwę. Nie zmienia to faktu, że jednak mam nieco lepszy obraz całej sytuacji rynkowej. Wiem z kim będę konkurował, do jakich odbiorców chce trafiać i co do nich przemawia.

    Nie oznacza to, że nazwa firmy zaraz będzie te wszystkie Kluczowe Czynniki Sukcesu łączyła. Pozwala to po prostu ukierunkować się w pewien sposób.

    Nazwa firmy a domena internetowa

    Sprawa, o której wielu przedsiębiorców zapomina. W dobie internetu musimy brać pod uwagę przy wyborze nazwy firmy to, czy domena jest pod nią wolna i czy łatwo będzie znaleźć nas w wyszukiwarce Google. Co to oznacza?

    Jeśli chcemy działać na rynku lokalnym to sprawa z domeną jest nieco prostsza. Zwykle przyjmuje się jako domenę – nazwafirmy-miasto.pl lub branża-miasto.pl i inne, podobne konfiguracje.

    Ma to sens z tego względu, że odbiorcy nie wykraczają poza nasz region, a więc domena zadziała korzystnie na sprawy SEO lokalnie.

    Inaczej sprawa ma się jeśli chcemy działać na rynku krajowym lub zagranicznym. Wtedy dobranie nazwy i domeny musi być równoczesne. Oznacza to, że szukamy nazwy firmy i jednocześnie wolnej domeny z .pl lub .com (przy rynku zagranicznym).

    Nie ma sensu kombinować z różnymi .biz, .net, .com.pl itd. Zawsze domena z .pl/.com będzie bardziej wiarygodna i lepsza niż inne rozszerzenia (poza nielicznymi wyjątkami).

    Jeśli mamy już firmę, a dopiero rejestrujemy domenę i .pl/.com są zajęte to wtedy oczywiście szukamy czegoś innego, ale docelowo starajmy się o te dwa rozszerzenia. Dodatkowo we wszelkich materiałach reklamowych również wygląda to lepiej.

    Jeśli nazwa i domena została wybrana to pamiętaj żeby rejestrować je w krótkim odstępie czasowym.

    Można z nich wyciągać bardzo szybko informacje o nowych przedsiębiorstwach. Niektórzy czyhają na okazję zajęcia domeny, którą potem oferują Ci do odkupienia za większe pieniądze, niż te które byś zapłacił normalnie.

    Nazwy firm transportowych

    Wspominałem wcześniej o nazwach dla firm transportowych. Jest to bardzo ciekawy przypadek, dlatego że zdecydowana większość z nich zawiera słowo „trans”. Czy istnieje jakaś alternatywa? Owszem.

    Jeśli koniecznie chcemy w nazwie użyć słowa związanego z transportem, a nie chcemy robić tak jak każdy to wystarczy spojrzeć na synonimy. Powiązanym słowem może być – ruch, lokomocja, logistyka, tabor, ładunek, fracht, itd. Również oklepane, ale nie aż tak mocno.

    Dobrze jest też postawić na różne wariacje angielskich słów związanych z transportem. Zwykle firmy tej branży działają międzynarodowo, więc jakieś tam skojarzenie z pewnością może być dobre. Odradzam natomiast hybryd polski-angielskich typu „Sławek Freight” i tym podobnych.

    nazwa firmy transportowej

    Idealna nazwa firmy?

    Nie ma złotego środka. Nazwy mogą odnosić się do branży, do naszego produkty, zawierać różne angielskie słowa, być przypadkowym zlepkiem wyrazów – pomysłów jest naprawdę mnóstwo.

    Możemy oczywiście nie skupiać się na wymyślaniu tej idealnej, wybrać coś przypadkowego i również stworzyć udany biznes, tylko dlaczego iść tą trudniejszą drogą, skoro nadanie odpowiedniej nazwy dla firmy, która ułatwi nam prowadzenie działalności nie jest wcale takie trudne.

    Gdy wyeliminujemy rzeczy które zwyczajnie nie mogą się pojawić, ograniczymy pewne pomysły i skupimy się na ważnych czynnikach to z pewnością sami lub z pomocą specjalistów wybierzemy, nie tracąc przy tym czasu i nerwów, odpowiednią nazwę, która pomoże nam odnieść sukces.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
     
     
     
    O co chodzi w marketingu?

    DARMOWY EBOOK

    Zapisz się do naszego Tekstulettera i pobierz darmowego EBOOKA na temat tego jak w końcu poukładać dobrze marketing w swojej firmie.

    Dla subskrybentów rabaty na szkolenia, kursy i inne atrakcje.