narzędzia google

TOP 5 narzędzi Google do wdrożenia w swojej firmie.

Oszczędność czasu, pieniędzy i pozyskiwanie nowych klientów.

Jeśli posiadasz własny biznes oraz stronę internetową to z pewnością spotkałeś się z usługami, jakie Google ma w swojej ofercie. Nie każdy jednak wie, że korzystanie z nich przynosi mnóstwo korzyści. Czasami traktowane są na zasadzie – „ok, wiem że jest jakieś narzędzia Google, ale nie mam na to czasu”. Uwierz mi, że część z nich jest bardzo prosta w obsłudze i konfiguracji, a raz poświęcony czas daje znaczące profity dla Twojej firmy.

Sprawdź nasz kurs z Google Ads

Podstawowe usługi i narzędzia Google

Na pewno znasz wyszukiwarkę Google, pocztę Gmail, platformę Android, Youtube, Google Translator czy przeglądarkę Chrome. Są to usługi, które towarzyszą nam na co dzień. Jednak ekosystem Google to jest znacznie więcej niż to.

My, jako przedsiębiorcy, mamy dostęp do szerokiej gamy pomagających w codziennym życiu narzędzi, od kalendarza, komunikatora, poczty, przez dokumenty, arkusze i prezentacje po bardziej zaawansowane rzeczy, jak analiza danych na stronie czy ekosystem reklamowy.

Narzędzia Google warto poznać i wykorzystywać w naszym biznesie, bo wiedza na ich temat jest ogólnodostępna w internecie na oficjalnych stronach Google oraz w setkach innych materiałów.

Google Analytics

Według mnie jest to „must have” jeśli chodzi o narzędzia Google na każdej stronie internetowej. Google Analytics zbiera dane na temat użytkowników naszej witryny. Skąd przyszli, co zrobili i ile czasu byli. Mimo kilku niedokładności to Analytics jest podstawą do wyciągania jakichkolwiek wniosków tego jak funkcjonuje nasza strona internetowa.

Jeśli nie posiadamy tego typu danych to tak właściwie nie wiemy nic. Możemy prowadzić działania reklamowe w internecie, fanpage, reklamy, artykuły sponsorowane, marketing szeptany itd, a nie wiemy ilu użytkowników weszło i jak skuteczne były to działania.

Nawet jeśli posiadasz mały, lokalny biznes to warto wdrożyć Google Analytics. Może się okazać, że na Twoją stronę nie wchodzi pies z kulawą nogą, mimo tego że wydajesz miesięcznie jakąś kwotę na różnego rodzaju reklamę lub płacisz komuś za prowadzenie fanpage, pozycjonowanie czy reklamy Google.

Analytics jest darmowy i może go używać każdy. To, ile z niego wyciągniemy to już zależy od nas samych i naszych potrzeb. Możemy równie dobrze nie korzystać z mnogości funkcji i kompletnego zakresu danych, które narzędzie zbiera, a zwyczajnie analizować jakieś podstawowe informacje i próbować wyciągać wnioski.

Zapisz się do newslettera, a otrzymasz w prezencie:

EBOOKA – „O co chodzi w marketingu?”

33 strony o tym jak wprowadzić proste i skuteczne zmiany w Twojej firmie.

    Google Search Console

    W teorii narzędzie dedykowane jest programistom i webmasterom. Google Search Console pozwala na kontrolę nad witryną, czy jest widoczna w wyszukiwarce Google, czy nie występują jakieś błędy, jak przedstawiają się linki wewnętrzne i jakie domeny (linki zewnętrzne) kierują do naszej witryny.

    Pobieżnie patrząc na GSC możemy dojść do wniosku, że nie potrzebujemy tego koniecznie u siebie bo np. nie zajmujemy się samodzielnie witryną, ktoś ją nam stworzył i administruje. W takim przypadku również lepiej nie lekceważyć tego, co Google Search Console daje. Niezależnie czy bezpośrednio odpowiadamy za stronę internetową czy zleciliśmy to komuś na zewnątrz – warto wykorzystać GSC.

    Google Search Console pokaże nieco dokładniej niż Google Analytics z jakich słów wpisanych do wyszukiwarki użytkownicy przechodzą do naszej witryny. Jeśli wdrożyliśmy już Analyticsa do mniej lub bardziej zaawansowanego mierzenia rezultatów działań to GSC uzupełni nam te dane.

    Do tego narzędzie wykryje jakiekolwiek błędy w indeksowaniu witryny przez Google, co jest istotne aby dowiedzieć się czy struktura strony jest prawidłowa i czy przypadkiem nie ucieka nam jakiś potencjał.

    Więcej o korzyściach z korzystania z Google Search Console, czemu jest przydatne i jak wdrożyć poniżej:

    Google Search Console – poradnik co to jest, jak założyć i używać

     

    google search console

    Google Moja Firma

    Kolejna propozycja od Google z kategorii „must have”, co z resztą wiele firm posiada. Każdy spotkał się z efektem wizytówki Google Moja Firma nie raz wyszukując różnego rodzaju firmy, sklepy czy punkty usługowe poprzez wyszukiwarkę. Są to wszelkie informacje na temat firmy, które Google wyświetli przy konkretnych hasłach w formie wizytówki lub lokalizacji na mapie.

    Poza szeregiem korzyści, w postaci szybkiego dostępu do danych kontaktowych od razu z poziomy wyszukiwarki dostajemy jeszcze możliwość pojawienia się w Google Maps. Każdy właściciel firmy działający lokalnie wie, że jest to nieoceniony sposób na pozyskiwanie klientów. Dlatego warto poświęcić niewiele czasu i stworzyć profil Google Moja Firma, aby wyświetlać się na mapach.

    Ciekawym rozwiązaniem jest też np. podanie godzin pracy i ich ewentualna aktualizacja np. w święta. Ułatwia to użytkownikom planowanie wizyty w firmie czy kontakt telefoniczny, bo również z poziomu wyszukiwarki widać czy firma jest otwarta i do której.

    Warto pamiętać i dbać o aktualizację godzin otwarcia, np. w trakcie świąt czy urlopów. Nie ma nic gorszego, niż informacja w Google, że firma jest otwarta, a klient pofatygował się pół miasta i pocałował klamkę. Tracimy wówczas dużo na wiarygodności.

    Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma i dodać nas do Google Maps przeczytasz tutaj:

    Google Moja Firma: Kompleksowy poradnik po wizytówce Google

    Google Mój Dysk

    Być może na Twojej twarzy pojawiło się zdziwienie – po co mi Mój Dysk w firmie? A teraz przypomnij sobie jak często przesyłasz różne rzeczy swoim współpracownikom, księgowości, firmom zewnętrznym, drukarniom, itd. Czy jesteś w stanie w ciągu chwili odnaleźć plik źródłowy logo swojej firmy, stare pliki materiałów reklamowych, zeskanowane umowy, ciekawe oferty od innych firm? Jak często tracisz czas na szukanie pendrive’a żeby zgrać coś z komputera na komputer?

    Wszystkie te problemy można doskonale rozwiązać korzystając z Google Mój Dysk. Mamy 15 GB darmowej (a za około 80 zł rocznie 100 GB) przestrzeni idealnej do przechowywania wszystkiego, co z firmą jest związane. W bardzo łatwy sposób dogrywamy pliki, tworzymy foldery, porządkujemy wszystko i przesyłamy innym link do pobrania wybranych rzeczy.

    Do tego możemy na telefonie mieć dostęp do wszystkich ważnych dla nas rzeczy praktycznie od ręki. Jest to nieoceniona pomoc w wielu przypadkach i naprawdę potrafi zaoszczędzić czas na szukanie, zgrywanie czy przenoszenie plików.

    Warto wyrobić sobie nawyk wrzucania wszystkiego, co może być ważne lub przydatne w naszej firmie od razu na dysk. Grupowanie i porządkowanie możemy zostawić sobie na późniejszy czas, natomiast wszystkie pliki, materiały, dokumenty i zdjęcia w jednym miejscu to duża wygoda.

     

    narzędzia google

    Google Ads (Adwords)

    Przeogromny system reklamowy Google daje możliwości docierania różnymi formatami reklamy do prawie każdego użytkownika internetu. Google Ads (dawniej Adwords) pozwala na emisję reklam tekstowych, graficznych, video, a w tym wszystkim jeszcze dynamicznie dostosowujących się do użytkowników czy wyświetlanych dokładnie wtedy gdzie i kiedy chcemy.

    Reklamy Google Ads sprawdzą się zarówno przy dużych firmach i potrzebie szerokiego zasięgu kampanii jak i przy małych firmach lokalnych. Nie ma znaczenia branża czy produkt (poza kilkoma wyjątkami jak hazard, broń, prostytucja, itd.) – system Google Ads będzie pozyskiwał dla nas klientów z internetu. Kwestia ustawienia wszystkiego w taki sposób, aby było to dla nas opłacalne.

    Największą zaletą Google Ads jest to, że mamy kontrolę nad kosztami kampanii oraz możemy (a nawet powinniśmy) ustalić ile maksymalnie możemy wydać na pozyskanie jednego klienta, aby nam się to opłacało. Daje to większe pole manewru niż np. tradycyjne formy w stylu banneru, ulotek czy billboardu na ulicy. Nie mamy żadnej kontroli nad tym do ilu osób dotrzemy i czy w ogóle to nastąpi, a zapłacić trzeba.

    Warto postawić na Google Ads, niezależnie od wielkości swojej firmy, chociaż po to aby przetestować czy jest to opłacalne i czy realnie wpływa na zwiększenie ilości klientów. A w większości przypadków właśnie tak jest, co pozwala zwyczajnie rozwijać nasz biznes.

    Google Ads z całego zestawienia jest niestety najbardziej wymagającym narzędziem, a więc samodzielne działanie obarczone jest ryzykiem dużego niepowodzenia na początku. Warto poświęcić nieco czasu na naukę systemu, przejść odpowiednie szkolenie lub zwyczajnie zlecić reklamy Google Ads komuś na zewnątrz.

    Więcej na temat podstaw reklam Google przeczytasz poniżej:

    Co to jest Google Ads?

    Co wybrać?

    Jak to w życiu przedsiębiorcy – dobra jest za krótka. Jednak jeśli chodzi o narzędzia Google to warto poświęcić nieco czasu, zapoznać się z nimi i wdrożyć do swojej firmy. Pozwolą zaoszczędzić czas, pieniądze lub zwyczajnie zwiększyć przychody.

    Najlepiej wdrożyć wszystkie po kolei, ale jeśli miałbym wybierać to z pewnością Analytics oraz Moja Firma w pierwszej kolejności.

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    Ubieram firmy w treści i wspieram dobrym słowem.
    O co chodzi w marketingu?

    DARMOWY EBOOK

    Zapisz się do naszego Tekstulettera i pobierz darmowego EBOOKA na temat tego jak w końcu poukładać dobrze marketing w swojej firmie.

    Dla subskrybentów rabaty na szkolenia, kursy i inne atrakcje.