10 min. czytania | 28.11.2024 | Krzysztof Raźniak
Kryzysy w social media
Jak reagować, aby nie stracić wiarygodności?
Social media to dla marki zarówno zbawienie jak i poważne zagrożenie. Dzięki nim można budować pozytywny wizerunek i zyskiwać mnóstwo zwolenników dzięki skutecznej promocji. To jednak miejsce, w którym jeden nieprzemyślany ruch może sprowadzić na firmę czy markę kryzys wizerunkowy i ogromną falę krytyki. Kryzysy w social mediach zdarzają się częściej, niż nam się wydaje. Jak sobie z nimi poradzić? Czy są skuteczne działania wspomagające walkę z nimi tak, by nie stracić przy tym na wiarygodności?
Spis treści
Czym jest kryzys w social mediach?
Czym jest kryzys w social mediach? Najprościej można powiedzieć, że jest to negatywne zdarzenia bądź seria negatywnych interakcji użytkowników – w obu przypadkach takie działania są szkodliwe dla wizerunku profilu w social mediach, a tym samym dla osoby, firmy czy marki, które za nim stoją. To zjawisko ma zazwyczaj charakter nagły i niekorzystny dla reputacji i działalności jednostki lub organizacji na różnych platformach w mediach społecznościowych.
Skąd się biorą kryzysy w social mediach?
Przyczyny kryzysów w social mediach mają bardzo różne źródła. Wpływ na nie może mieć wiele czynników i zdarzeń. Do tych najczęściej występujących można zaliczyć przede wszystkim:
- kontrowersyjne i niejednoznaczne posty, szerzenie nieprawdziwych informacji, brak zgłaszania reakcji na problemy użytkowników itp.,
- subiektywne i kontrowersyjne opinie wygłaszane przez osoby zajmujące się prowadzeniem profilu w social mediach,
- wycieki danych przez brak zachowania należytych procedur bezpieczeństwa,
- zewnętrzne wydarzenia polityczne lub społeczne (w przypadku powiązań z nimi profilu),
- niska jakość oferowanych produktów lub usług,
- mało efektywne działania marketingowe w porównaniu do konkurencji.
Istotne znaczenie ma nie tylko ustalenie przyczyny kryzysu w social mediach. Bardzo ważne jest też jego odpowiednio wczesne wykrycie. To objawia się między innymi gwałtownym wzrostem aktywności (który w social mediach nie zawsze jest pozytywny), skupieniem wypowiedzi internautów na jednej tematyce czy zbyt wielu emocjach w przekazywanych przez użytkowników wypowiedziach.
Dlaczego kryzysy w social media są tak niebezpieczne dla marek?
Kryzysy w social mediach to zjawisko, które z wielu powodów jest niebezpieczne dla marek. Media społecznościowe to miejsce, w którym wszelkie (zarówno te pozytywne jak i te o negatywnym wydźwięku) rozprzestrzeniają się naprawdę bardzo szybko. W stosunkowo krótkim czasie mogą dotrzeć do ogromnej grupy osób, co przekłada się na skalę potencjalnych szkód.
Każdy kryzys przyciąga uwagę mediów, czego efektem jest zwiększenie zasięgu i widoczności. Wbrew pozorom nie zawsze jest to korzystna sytuacja. Dlaczego? Nie wszystkie media są obiektywne, często w ich relacjach mogą pojawiać się negatywne opinie czy oceny – efektem tego może być dodatkowe pogłębienie kryzysu, co z pewnością nie będzie korzystnym dla marki rozwiązaniem.
Negatywny wydźwięk kryzysu w social mediach, jeżeli nie zostanie w miarę wcześnie zneutralizowany, może prowadzić nawet do zniszczenia reputacji. To niestety często pierwszy krok do upadku marki, ponieważ w tym przypadki nienaganna reputacja jest jednym z jej najcenniejszych zasobów, pozwalających zdobywać zaufanie konsumentów, co jest niezbędne do tego, by marka mogła przetrwać na rynku wśród tak dużej konkurencji.
Kryzys w mediach pogarsza interakcje z konsumentami oraz stwarza trudności w komunikacji z nimi. Bardzo często w takich sytuacjach komunikacja utrzymana na odpowiednim poziomie może być pomocna, ale może również zaszkodzić. W jaki sposób? Z pewnością skuteczne zarządzanie kryzysem zostanie utrudnione między innymi przez zbyt emocjonalne i impulsywne opinie konsumentów czy udzielaniem im błędnych lub nieodpowiednich informacji.
Kryzys w social mediach może doprowadzić do długotrwałych konsekwencji. Matka traci zaufanie i swoją popularność, spada sprzedaż, a partnerzy biznesowi zaczynają po kolei rezygnować ze współpracy. To może być poważny cios prowadzący nawet do jej ostatecznego upadku.
Zapobiegaj kryzysom w social mediach razem z naszym kursem Facebook i Instagram Aktualnie!
Jak reagować na kryzys w social mediach?
Przede wszystkim liczy się czas – w tym przypadku każda zwłoka może działać niekorzystnie na to, w jaki sposób w sieci będzie odbierana marka. Należy jednak pamiętać o tym, by reakcja nie była impulsywna, emocjonalna. Wręcz przeciwnie, powinna być przemyślana i wyważona, koniecznie dostosowana do skali problemu. Warto pokazać innym, że ich opinia jest ważna, a marka robi wszystko by rozwiązać problem i zadośćuczynić osobom, które mogły poczuć się przez nią w jakiś sposób poszkodowane.
Przesada nie będzie dobrym wyjściem, by zażegnać kryzys w mediach społecznościowych. Można pokazać ludziom chęć naprawy popełnionych błędów, jednak nie należy przesadzać z reakcjami – te zawsze muszą być adekwatne do skali problemu. Przesadzone reakcje działają przeciwnie do oczekiwań. Zamiast złagodzić kryzys w social media, mogą tylko podgrzać atmosferę, wywołując zbędną falę spekulacji, domysłów i negatywnych wypowiedzi. Przyznanie się do błędu to nie oznaka słabości – to najlepsza reakcja na kryzys. Unikanie konfrontacji i uciekanie przed winą nie jest dobry wyborem. Taka ucieczka sprawi jedynie, że kryzys w social mediach, zamiast łagodnieć, będzie się systematycznie pogłębiał. Przyznając się do błędu, warto też zastanowić się nad dalszym postępowaniem i kierować w nim w taki sposób, który pozwoli na uniknięcie takiej sytuacji w przyszłości.
Zapisz się do newslettera, a otrzymasz w prezencie:
EBOOKA – „O co chodzi w marketingu?”
33 strony o tym jak wprowadzić proste i skuteczne zmiany w Twojej firmie.
Narzędzia i strategie zarządzania kryzysem
Sprawne i efektywne zarządzanie kryzysem w social mediach jest bardzo ważne dla marek, firm czy instytucji. Właściwe podejście pozwoli na skuteczną ochronę reputacji i zminimalizowanie negatywnych skutków.
Jakie narzędzia można wykorzystać do zarządzania kryzysem w social mediach? To przede wszystkim:
- narzędzia do monitorowania mediów społecznościowych, pozwalające na śledzenie i analizę wzmianek o marce na różnych kanałach social media w czasie rzeczywistym (np. Hootsuite, Brand24, Mention itp.),
- narzędzia do zarządzania treścią (planowanie i publikowanie postów w różnych kanałach społecznościowych),
- narzędzia do zarządzania interakcjami i analizy działań prowadzonych na różnych kanałach w social mediach
- narzędzia do analizy ruchu na tronach internetowych (np. Google Analytics),
- narzędzia do analizy wydajności postów i zaangażowania w social mediach (np. Socialbakers).
Jakie strategie zastosować, gdy pojawi się kryzys w social media? W takich wypadkach najlepiej sprawdzi się:
- szybka reakcja na sytuacje kryzysowe,
- opracowanie szczegółowego planu kryzysowego zawierającego protokoły działania na wypadek różnych sytuacji,
- otwarta i szczera komunikacja,
- budowanie relacji z użytkownikami social mediów.
Dla uniknięcia w przyszłości wielu problemów wynikających z kryzysów w social mediach warto dołożyć wszelkich starań, by pracownicy zajmujący się mediami społecznościowymi byli jak najlepiej przygotowani do zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
Sprawdź naszą ofertę reklam na Facebooku – pozwól wesprzeć nam Twoją markę nie tylko w dobrych, ale i złych czasach.
Jak odbudować zaufanie po kryzysie?
Czy możliwe jest odbudowanie zaufania wobec marki, która ma za sobą kryzys w social media? Jest to jak najbardziej możliwe, jednak należy mieć świadomość tego, że jest to czasochłonny proces wymagający dużo pracy, konsekwencji i transparentności. Wszelkie sytuacje kryzysowe, jakie się będą pojawiały, wymagają natychmiastowej reakcji i naprawiania błędów. Ignorowanie problemu nie będzie pomocne w walce z medialnym kryzysem.
Szczerość to podstawa każdej relacji – także z obserwatorami kanałów w social mediach. Należy być wobec nich szczerym i otwartym, wyjaśniać sytuację i przyznać się do błędów nie unikając przy tym nawet bardzo trudnych tematów.
Dobrym rozwiązaniem w walce z kryzysem może być też zbieranie feedbacku, czyli angażowanie społeczności w social mediach w proces odbudowy. Takie zaangażowanie może przybierać najróżniejsze formy – najważniejsze jest to, by słuchać obserwatorów i dostosowywać swoje działania do ich potrzeb.
Odbudowa zaufania wymaga regularnego monitorowania sytuacji w postaci śledzenia opinii i komentarzy. Gdy tylko pojawiają się te negatywne, należy szybko, ale co ważne w odpowiedni sposób na nie zareagować. Pomocne może być stworzenie konkursu na Facebooku, który wspomoże odbudowę wizerunku w przypadku swoich odbiorców.
Jak zapobiegać kryzysom w social media?
Czy możliwe jest uniknięcie kryzysu w mediach społecznościowych? Można wprowadzić kilka skutecznych działań prewencyjnych, które jeśli nie zapobiegną kryzysowi, to przynajmniej pozwolą się na niego przygotować. Przede wszystkim należy zadbać o zasady komunikacji w social mediach, ustalając ton, styl i sposób interakcji do potrzeb użytkowników.
Regularny monitoring również może się okazać pomocny przy unikaniu kryzysowych sytuacji. W tym celu należy sięgać po specjalne narzędzia pozwalające śledzić wszelkie wzmianki o marce i reagować jak najszybciej na te negatywne, aby nie doszło do eskalacji sytuacji.
Budowanie pozytywnego wizerunku to zadanie na lata – warto jednak przyłożyć się do tego z dużą starannością, bowiem nienaganny wizerunek to mniejsze ryzyko pojawienia się kryzysu social media.
Co jeszcze może się przydać w minimalizowaniu ryzyka kryzysu social media? Pomocne będzie także szkolenie pracowników w zakresie zarządzania kryzysami, obsługi klienta oraz komunikacji w social media. Wszyscy powinni znać procedury postępowania w razie kryzysu.
Transparentność i słuchanie społeczności – szczerość i zaangażowanie w dialog z użytkownikami nie tylko budują zaufanie i więzi. Stwarzają również uczucie bycia słuchanym i docenianym wśród obserwatorów kanału social media, którzy bardziej ufają jego twórcom.