fbpx
strony www siedlce

5 najczęstszych błędów na stronie www

Czy zastanawiałeś się kiedyś czemu, szukając czegokolwiek w internecie, na niektórych stronach internetowych spędzasz więcej czasu, a z niektórych czym prędzej uciekasz? W trakcie tworzenia strony www przy braku odpowiedniego planu można wyrządzić sporo szkód.

błędy na stronie www

Co z tego, że mamy już swoją stronę firmową, bloga, sklep czy inny portal skoro po wejściu na niego jedyne co chcemy zrobić to nacisnąć krzyżyk w prawym górnym rogu. A gdy jeszcze inwestujemy niemałe środki w reklamę internetową lub social media i kierujemy ruch do witryny, z której od razu użytkownik wychodzi to tak jakbyśmy po prostu zostawili na ulicy pieniądze.

Czasami nie mamy świadomości, że błędy na stronie przydarzyły się naszej witrynie. Wygląda ładnie, wszyscy chwalą za piękne teksty i grafiki, mamy ruch z różnych źródeł. Dopiero statystyki pokazują, że co prawda ruch jest duży, ale ludzie spędzają na stronie średnio kilka sekund i zaraz wychodzą. Znając typowe błędy na stronie można się ich ustrzec lub szybko pozbyć.

Standardowe błędy na stronie internetowej, przez które tracisz klientów

1. Brak logicznego układu strony

2. Brak optymalizacji pod mobile

3. Niedziałające linki

4. Zbyt duży rozmiar strony internetowej

5. Nieaktualne informacje

Brak logicznego układu strony

Największa bolączka wielu stron internetowych. Wchodząc nie wiemy co i gdzie kliknąć, jak znaleźć interesujące nas podstrony i treści. Wynika to z kilku sytuacji. Na przykład: przed rozpoczęciem tworzenia strony www mamy jasno sprecyzowane wymagania, na podstawie których określamy budowę witryny.

Układ zaprojektowany jest tak, aby spełniał cel strony, aby użytkownicy w łatwy sposób mogli docierać w najważniejsze miejsca. Każde podlinkowanie i każdy przycisk ma jakieś mniej lub bardziej logiczne uzasadnienie, wspierające poruszanie się po stronie.

Gdy witryna jest już zaprojektowana, zakodowana i gotowa do odpalenia następują poprawki na ostatnią chwilę. Zmiany w ofercie, zmiany na podstronach lub na stronie głównej, dodatkowe sekcje, itp.

Cały układ wcześniej zaplanowany zostaje na szybko zmodyfikowany oby tylko odpalić stronę, bo goni termin. A gdy już wszystko jakoś tam funkcjonuje to nie ma czasu aby wykonać jeszcze raz audyt UX, bo się okazuje, że wprowadzenie zmian zajmie dużo czasu i zwiększy koszty.

"Audyt użyteczności witryny warto robić cały czas. Pytać znajomych o trudne dla nich rzeczy na stronie, wyłapywać błędy, testować rozwiązania, itd. Posłużyć się można również narzędziami nagrywającymi ruch myszki. Gwarantuję, że w ciągu kilku pierwszych nagrań wprowadzicie proste, ale wcześniej trudne do wyłapania zmiany."

Strona internetowa zostaje na tygodnie, miesiące, a czasem nawet lata w tym prowizorycznym układzie, bo nikt nie chce zmierzyć jej funkcjonalności np. za pomocą map ciepła, testów A/B, itp, wiedząc że zmiany będą kosztowne i czasochłonne, a biznes musi "się kręcić".

Warto wtedy zdać sobie sprawę, że czasami drobne korekty, nawet zmiana koloru przycisku lub miejsca jego występowania może mocno zwiększyć konwersję lub poprawić odbiór strony i tym samym przyczynić się do większej ilości zamówień.

Aby wyeliminować podstawowe błędy na stronie internetowej należy zaprojektować logiczny i funkcjonalny układ strony, a następnie trzyma się go od początku do końca.

Brak optymalizacji pod urządzenia mobilne

Wiedząc, że obecnie ponad 50% ruchu na stronach internetowych odbywa się poprzez urządzenia mobilne nie można dopuścić do tego, aby nasza witryna na tym nie skorzystała. Musimy po prostu mieć wersje responsywną, dopasowaną do telefonów i tabletów. Inaczej stracimy połowę potencjalnego ruchu.

Google od pewnego czasu kara strony www, które nie są zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, przez co tracimy pozycje w wyszukiwarce. Nie dość że nie da się naszej strony przejrzeć na telefonie to jeszcze cierpi na tym ruch organiczny w wyszukiwarce.

Trend ten będzie z pewnością będzie jeszcze bardziej widoczny. Liczba urządzeń z roku na rok jedynie rośnie, zmienia się technologia i wymagania. Jeszcze kilka lat temu strony responsywne to była nowość, obecnie jest to już standard.

Jeśli myślimy o naszym biznesie długofalowo i posiadamy stronę internetową, to niezależnie jaki jest jej cel – musi być responsywna. Czasami są firmy, które posiadają starą stronę www i uważają, że mając tylu stałych klientów od wielu lat nie potrzebują nic zmieniać, bo wszystko działa jak trzeba.

Pamiętajmy, że nasze otoczenia przekształca się w mgnieniu oka. Następują zmiany technologiczne, społeczne i pokoleniowe. Nasi klienci za rok mogą przejść gdzieś indziej, bo dostaną lepszą cenę, warunki płatności i obsługę. Musimy być czujni i iść z duchem czasu, niezależnie czy jesteśmy na topie czy dopiero aspirujemy.

błędy na stronach

Niedziałające linki i przyciski

W przypadku nowych stron internetowych raczej tego problemu nie ma. Gdy modyfikujemy starszą wersję ze sporą ilością treści, tekstów i linkowań to zdarzają się sytuacje, gdy coś nie działa i wychodzą różne błędy na stronie internetowej. Nie da się kliknąć w przycisk albo prowadzi nie do tej podstrony co trzeba.

Powodem może być zmiana adresu danej podstrony, jej całkowite skasowanie lub zmiana domeny, przenoszenie strony na inny serwer, itp. Należy przyjrzeć się ostatecznej wersji nowej strony www, sprawdzić menu, treść, przyciski, stopkę, obrazki i przekierowania czy wszystko prowadzi tam gdzie chcemy.

Wcielmy się w rolę klienta i przejdźmy wszystko od początku do końca. Czasami jedno złe kliknięcie wystarczy, aby użytkownik wyszedł ze strony zawiedziony brakiem uzyskania pożądanej informacji. Z pomocą przychodzą również przekierowania 301, które pozwalają przenieść użytkownika z danej podstrony w inne miejsce. Warto o tym poczytać.

Zbyt duży rozmiar strony internetowej

Korzystając z kilku popularnych narzędzi do analityki internetowej możemy bez problemu sprawdzić ile zajmuje nasza strona internetowa. Jestem zdania, że nie należy zawsze sztywno trzymać się wskazówek i propozycji, jakie dostaniemy z tychże narzędzi, natomiast jeśli chodzi o kwestię rozmiaru strony to tutaj warto jednak podejść do tego poważnie.

Różne aplikacje analityczne mogą pokazać nam różne błędy na stronie internetowej, które wyglądają groźnie. Dotyczyć to może "czystości" kodu, optymalizacji, SEO, itp. Wszystko jest jak najbardziej ważne i wpływa na wyniki naszej strony, jednak nie ma chyba tak ważnego czynnika jak rozmiar strony internetowej. Głównie dlatego, że poza robotem Google, który bardzo tego nie lubi, zostaje aspekt użytkownika.

O ile większość osób po wejściu na dowolną stronę www nie będzie w stanie stwierdzić czy jest dobrze zoptymalizowana pod SEO, o tyle że wolno działa - zauważy każdy. A to nie wygląda dobrze, kiedy musimy czekać 10 sekund na wejście na jakąkolwiek podstronę. Jeśli strona ładuje się za wolno, to po prostu będziemy tracić potencjalnych klientów.

Nieaktualne informacje

Wyobraź sobie, że jako potencjalny klient danej firmy wchodzisz na stronę internetową znalezioną w wyszukiwarce. Czytasz ofertę, gdzie wszystko ładnie jest rozpisane, przechodzisz przez sugerowane linki i przyciski bez najmniejszych problemów. Dowiedziałeś się wszystkiego co chciałeś i następuje podjęcie decyzji o kontakcie z firmą.

Wchodzisz w zakładkę kontakt i dzwonisz. Numer wyłączony. "To może mail"? Wysyłasz prośbę o wycenę lub o oddzwonienie. Po chwili wiadomość zwrotna, że adres mailowy jest nieprawidłowy.

Jeśli wystarczyło Ci cierpliwości do tego momentu, to możesz pokusić się jeszcze o znalezienie kontaktu na stronach typu panorama firm lub na facebooku. Problem w tym, jeśli tam również wszystko jest nieaktualne lub nie istnieje.

Taka firma z super ofertą i piękną witryną traci potencjalnego klienta przez błędy na stronie internetowej. W skali tygodnia lub miesiąca są to już poważne straty, nie mówiąc o dłuższym okresie.

Wystarczyło sprawdzić czy dane kontaktowe są aktualne. Uwierz mi, że historia wydawać się może nieco oderwana od rzeczywistości, bo jak to możliwe żeby ktoś miał nieaktualne dane.

Otóż takie sytuacje mają czasami miejsce – zgubiony telefon i nowy numer, a do tego zapchana skrzynka pocztowa i nieszczęście gotowe. Aktualizacje i różne niesprawdzone wtyczki potrafią płatać figle, przez co zapytania od klientów idą w próżnie.

"Jeśli korzystamy z formularza kontaktowego, to warto od czasu do czasu wysłać testowe zapytanie. Strony na WordPressie z wtyczkami wymagają ciągłych aktualizacji, dlatego zapisz sobie w kalendarzu 1 dzień w miesiącu na sprawdzenie wszystkiego. Nie zapomnij również o opłacaniu domeny i serwera. Jeśli wygaśnie, to pada i strona i poczta"

Abstrakcyjne błędy na stronie 

Czyli tak zwane cuda wianki i inne błędy na stronie internetowej. Dla mnie osobiście najbardziej irytującą rzeczą, jaka może trafić się na stronie www to automatycznie włączająca się muzyka.

Wyobraźcie sobie, że jesteście w biurze/pracy/na spotkaniu przed komputerem, szukacie czegoś w internecie, wchodzicie na stronę i nagle z głośników leci jakaś rzewna nuta lub afrykańskie bębny i flety (autentyczne wydarzenie).

Jako twórcy stron internetowych mieliśmy w swojej kilkuletniej historii przypadki, w których klienci chcieli włączającą się muzykę lub dźwięki. Zwykle przekonujemy do rezygnacji z takiego rozwiązania.

Tylko w jednym przypadku nie udało nam się na początku odwieść od pomysłu. Dopiero gdy klient na własne uszy usłyszał przesłany nam szum startującego myśliwca, mając słuchawki na wysokim poziomie głośności, to przyznał nam rację 🙂

Inne cuda to również wszelkiej maści stare animacje, gify z internetu, efekty wybuchowe, świecące gwiazdy w kosmosie, płonąca papa na banerze i inne błędy na stronie internetowej, przez które tracisz klientów. Warto być czujnym, trzymać się konkretnego planu i nie zawsze upierać się przy swoim. Użyteczność na stronie to kluczowa sprawa

Szkolenie z pozycjonowania i content marketingu

Krzysztof Raźniak

CEO & E-marketing Manager


Polecane artykuły

dodawanie firmy do google maps

Dodawanie firmy do Google Maps – krok po kroku [instrukcja]

Wizytówka Google Maps to jedno z podstawowych dzi...

prowadzenie fanpage cennik

Prowadzenie fanpage cennik

Obsługą social media w firmie zajmować się mo...

wizytówka nap

Wizytówka NAP – co to jest, jak je tworzyć i wpierać SEO?

Wizytówki NAP to inaczej internetowa wizytówka f...

reklama na facebooku case study

60 tysięcy odbiorców reklamy na Facebooku za 50 zł [CASE STUDY]

Jak sprawić, aby nasza reklama była klikalna? Co...

strony internetowe siedlce strony www siedlce
Scroll Up