analiza konkurencji

Analiza konkurencji – 9 narzędzi do sprawdzania rywali i rozwijania biznesu

Sprawdź co robi konkurencja i rób to lepiej!

Co widzisz i podświadomie myślisz na widok hasła „konkurencja”? Jeśli wyłącznie wroga, który czai się za zakrętem na Twoich potencjalnych klientów, to jesteś po części w błędzie. Konkurencja może być bardzo skutecznym narzędziem oraz punktem odniesienia, dzięki któremu będziesz w stanie rozwinąć swój biznes i osiągnąć efekty. Skorzystaj z pomocnych narzędzi, jakie pomogą Ci w ulepszeniu Twojej firmy, oferty, witryny czy strategii.

Dlaczego warto robić analizę konkurencji?

To być może pierwsze pytanie, które pojawia się w głowie każdego przedsiębiorcy lub osoby stawiającej pierwsze kroki w marketingu. Dla niektórych osób obserwowanie i analizowanie konkurencji może kojarzyć się wyłącznie z negatywnymi działaniami, np. kopiowaniem czy powtarzaniem wypracowanych już schematów.

Jednak w rzeczywistości ma to znacznie większe znaczenie. Jeśli pragniesz prowadzić biznes lub marketing firmy w efektywny sposób, warto zwracać uwagę na to, czym kieruje się konkurencja i jakie rozwiązania się u nich dobrze sprawdzają.

Być może wszelkie rozwiązania zostały już opracowane, a Ty, startując od zera, wymyślasz koło na nowo.

Monitoruj działania swojej konkurencji niezależnie od tego, czy dopiero wkraczasz na rynek z nową usługą lub produktem, czy jesteś na nim od jakiegoś czasu.

Jako agencja social media, przy analizie każdego przypadku dla naszych klientów – zawsze badamy konkurencję i rynek. To bardzo skuteczna praktyka, która jest jednocześnie legalna, ponieważ każdy może uzyskać dostęp do narzędzi oraz danych.

Patrząc na biznes szerzej, analiza konkurencji powinna być pierwszym czynnikiem w momencie wejścia na rynek. Jeśli już posiadasz firmę lub decydujesz o działaniach sprzedażowych lub marketingowych, warto od razu wdrożyć pewne sposoby monitorowania tego co robią inni.

Decydując się na analizę konkurencji możesz uczyć się na błędach innych. Może znajdziesz dla siebie niszę albo potwierdzisz w swoich przekonaniach, że Twoje pomysły mają rację bytu, bo inni też tak robią. A może być też tak, że zweryfikujesz swoje wyidealizowane plany i z nich zrezygnujesz, bo zobaczysz, że konkurencja już dawno to robiła i nie wyszło.

Dodatkowo możesz ocenić, jakie będą dalsze ruchy konkurenta. Obserwacja pozwala również stwierdzić, czy na danym obszarze są jakieś luki, które w efektywny sposób możemy wypełnić.

Analiza konkurencji – z jakich narzędzi skorzystać?

Rynek oferuje mnóstwo narzędzi do mniej lub bardziej dogłębnej analizy własnej strony, stron klientów, ale również i konkurencji. Każdy znajdzie coś dla siebie, w zależności od skomplikowania, poziomu ekspertyzy i ceny.

My prezentujemy dziewięć bardzo popularnych narzędzi lub sposobów, z których sami korzystamy lub korzystaliśmy i które z powodzeniem możemy polecić (nic nam za to nie płacą 😊)

Nazywają nas Rzeźnikami Internetu. Wiesz czemu? Bo rzucamy samo mięcho!

Zapisz się do TEKSTULETTERA, a powiadomimy Cię o nowych artykułach i narzędziach.

    Senuto

    (pakiety od ok. 99 zł / msc + 14 dni testowe za darmo)

    Jednym z bardzo często wybieranych narzędzi, które pomaga przy pozycjonowaniu i optymalizacji strony, a także w porównaniu z konkurencją, jest właśnie Senuto.

    To polskie narzędzie do analizy widoczności strony www w sieci, które pomaga w zbadaniu fraz kluczowych, monitoringu pozycji oraz konkurencji. Wystarczy wpisać adres dowolnej strony internetowej, a otrzymamy kompletny zestaw danych.

    Możemy od początku spróbować kompleksowo zanalizować witrynę naszej konkurencji, wpisując jej adres w wyszukiwarkę, lub dopiero poprzez zakładkę “Analiza konkurencji”. Z Senuto sami korzystamy najczęściej, sprawdzając jak mają się sprawy z naszą witryną (i konkurencji) oraz robiąc analizy dla klientów.

    Majestic

    (pakiety od ok. 47 euro / msc + 7 dni gwarancji zwrotu jak się nie sprawdzi)

    Majestic nie jest narzędziem, dzięki któremu zbadasz słowa kluczowe, na które pozycjonuje się Twoja konkurencja. Jednak pomaga w czymś równie istotnym – w badaniu linków zwrotnych. W prosty sposób możesz dowiedzieć się, gdzie umieszcza linki Twoja konkurencja, jak one wyglądają, a także jaka jest ich moc.

    Czy konkurencja korzysta z serwisów branżowych, do reklamowania swojej oferty? Czemu wszyscy z branży mają post sponsorowany w serwisie lokalnej gazety? Może warto to zrobić? Konkurent stale pozyskuje linki ze stron o bardzo zbliżonej tematyce, ale w ogóle wcześniej o takim podejściu nie słyszałeś, itd.

    Sprawdzając backlinki możesz dojść do wielu ciekawych wniosków. Dzięki temu w prosty sposób stworzysz różne strategie na działanie w sieci i offline.

    badanie konkurencji

    Semrush

    (pakiety od ok. 100 dolarów na miesiąc, więc nieco drogo)

    Jest to bez dwóch zdań jedno z najpowszechniej używanych narzędzi do porównywania ze sobą konkurencyjnych stron i ich monitorowania. Jesteś w stanie analizować ruch, widoczność, frazy kluczowe, treści. Dzięki SEMRUSH możesz także uzyskać wskazówki, co poprawić na stronie, aby była wydajniejsza. Sprawdź linki przychodzące i słowa kluczowe swojej konkurencji, aby dokonać zmiany kierunku własnych działań.

    Jest to dosyć „mocne” narzędzie z głęboką analizą wielu czynników, zatem jeśli działasz na dużym i konkurencyjnym rynku, to warto. Natomiast przy działaniach lokalnych nie wykorzystasz w pełni możliwości (a narzędzie jest relatywnie drogie), więc skup się na innych narzędziach.

    Semstorm

    (podstawowa wersja za darmo na stałe, początkowe pakiety od 99 zł / msc)

    To narzędzie, które bardzo przypomina swoją strukturą Senuto. Podobnie daje całościowy obraz pod względem uzyskanych pozycji na frazy w wyszukiwarce, a także mówi o zdobytym ruchu oraz widoczności strony. Jest to narzędzie płatne, jednak bezpłatna wersja umożliwia uzyskanie wglądu w kilka podstawowych danych.

    Niemniej jednak jest warte swojej ceny, ponieważ posiada rozbudowane funkcje – m.in. sugerowanie słów kluczowych pod względem ich atrakcyjności i konkurencyjności w czasie lub konkretnej lokalizacji.

    Sugestie słów kluczowych mogą dać Ci jasny sygnał w jakim kierunku tworzyć treści lub zmieniać ofertę, bo np. jest niska konkurencyjność.

    Wyszukiwarka Google

    Niewiele osób wie, że wyszukiwarka także jest korzystnym narzędziem w analizie konkurencji lub sytuacji rynkowej. Google może podsunąć Ci pewne pomysły co do rozwoju swojego biznesu.

    Zbadasz, jak formułują swoje pytania potencjalni odbiorcy, czego poszukują, jak plasuje się konkurencja i ile na pierwszej stronie wyszukiwań znajduje się reklam, a ile pozycji z ruchu organicznego.

    Sugestie wyszukiwarki mogą podpowiedzieć Ci np. jaki kolor lub typ produktu jest najpopularniejszy, a po wpisaniu tej frazy zobaczysz co robi konkurencja i czy „już” są czy „jeszcze” nie.

    Sugestie sprawdza się rozpoczynając wpisywanie w okienku wyszukiwarki, po czym wyświetli się lista propozycji. Dodatkowo, po wpisaniu frazy, na dole strony pojawi się dodatkowa sugestia wyszukiwania na hasła zbliżone.

    analiza konkurencji

    Brand24

    (pakiety od 149 zł / msc + 14 dni testowe za darmo)

    Jeśli jesteśmy przy analizie konkurencji to nie sposób nie wspomnieć o monitoringu internetu. Zwykle robi się to na potrzeby własne – wpisujemy interesujące nas hasła lub nazwę naszej marki i otrzymujemy stale informacje gdy ktoś napisze cokolwiek na ten temat.

    Z powodzeniem jednak możemy wykorzystać to do śledzenia konkurencji i ich poczynań. Monitorowanie haseł związanych z konkurencją pozwala nam sprawdzać co robią, gdzie i jak piszą, w jakich miejscach w internecie się pojawiają i reklamują.

    Dodatkowo widzimy jakie jest zainteresowanie marką konkurencyjną i w jakich miejscach lub przy jakich okazjach.

    Daje nam to obraz szerszych działań marketingowych naszych rywali – np. widzimy że sponsorują różne wydarzenia, wypuszczają reklamy na Facebooku lub video na Youtube, promują się przez LinkedIn czy też uczestniczą w akcjach promocyjnych np. wśród influencerów na instagramie, itd.

    Być może znajdziemy wśród tych informacji pomysł dla swojej marki lub zauważmy, co konkurencja robi źle, czego nie warto powielać.

    Tradewatch (do ecommerce)

    (pakiety od darmowego do 99 zł max / msc )

    Jeśli chcesz wejść na rynek sprzedaży internetowej i zastanawiasz się jak wygląda struktura sprzedaży, wielkość rynku, konkurencja itp to świetnym odnośnikiem i źródłem informacji będzie Allegro.

    Różne źródła podają, że Allegro posiada 30-40% rynku ecommerce w Polsce. Nawet jeśli ta statystyka nie jest dokładna to pokazuje, że posiadanie informacji właśnie z tego portalu może bardzo dużo powiedzieć o całym e-handlu w Polsce.

    I właśnie Tradewatch jest narzędziem, które pokazuje wszystkie dane z Allegro. Widzimy kto, co i za ile sprzedaje. Poznamy naszych rywali, wielkość ich sprzedaży, dotrzemy do najlepszych aukcji, sprawdzimy w jaki sposób tworzą opisy, itd. Kopalnia wiedzy dla każdego, kto wchodzi lub jest na rynku ecommerce.

    Facebook

    Poza sprawdzeniem fanpage konkurencji i śledzeniem poczynań możesz również sprawdzić działalność reklamową.

    Tzw. dark posty to reklamy, które nie wyświetlają się na fanpage. Nie każdy wie, że można dokładnie sprawdzić co w tym momencie konkurencja ma odpalone. Wystarczy wejść na fanpage firmy -> po prawej w “Transparentność strony” -> “przejdź do Biblioteki reklam”.

    Dowiesz się o aktualnych promocjach, akcjach, wydarzeniach czy zmianach w ofercie, które komunikuje Twój konkurent, a których nie widać na fanpage.

    analiza konkurencji na facebooku

    Newsletter

    Nie jest to co prawda narzędzie, ale bardziej porada. Zapisz się do newslettera Twojej konkurencji.

    Po pierwsze będziesz na bieżąco z każdym ruchem i działaniem rywala. Po drugie dowiesz się nieco więcej np. o polityce cenowej czy stosowanych rabatach.

    Z reguły w newsletterach lądują takie rzeczy, które są również komunikowane na zewnątrz, ale zdarza się czasami też coś “extra”, co jest zarezerwowane dla subskrybentów. Dowiesz się o tym z pierwszej ręki.

    Po co mi to całe badanie konkurencji?

    Wiesz już jak porównywać się z konkurencją i skąd czerpać wiedzę. Jesteśmy w stanie skorzystać z powszechnie dostępnych narzędzi, które dają wiarygodne i legalne dane. Pojawia się zatem pytanie, co powinniśmy sprawdzać na witrynach internetowych naszej konkurencji, żeby coś na tym faktycznie zyskać i tak właściwie – po co nam ta analiza konkurencji?

    • Frazy kluczowe, na które pozycjonowana jest dana strona

    Przekonaj się, na jakie frazy głównie pozycjonuje się Twoja konkurencja. Spróbuj wywnioskować, jaka jest tendencja u Twojej konkurencji – które frazy wchodzą w TOP 10 i jak są one zbudowane. Chodzi tu o to, czy konkurenci pozycjonują się na frazy ogólne czy raczej szczegółowe w danej dziedzinie.

    • Analiza treści publikowanych na stronie

    Sprawdź również, jak wyglądają treści, które Twoja konkurencja publikuje na swojej strony. Zwróć uwagę na nagłówki, meta opisy, ale także na samą budowę strony. Czy jest bogata w teksty, czy sklep posiada opisy, jeśli tak, to jak one wyglądają. Da Ci to ogólny ogląd, jakie tendencje się sprawdzają, a nad czym warto popracować u siebie.

    • Link building u konkurencji

    Twój konkurent pozyskał wartościowe linki, dzięki którym pozycjonuje się wysoko w wyszukiwarce i zyskuje nowych odbiorców. Wykorzystaj to i zobacz, jakiego rodzaju linki umieścił, w jakich serwisach i sprawdź, czy są one dobre. Spróbuj linkować swoją stronę w miejscach, gdzie była już konkurencja.

    • Sposób komunikacji w internecie

    Z głównym konkurentem docieracie do tych samych odbiorców. Jego komunikacja jest przystępna, lekka i przyjazna, Twoja natomiast dosyć sztywna i korporacyjna. U niego widać znaczący ruch i sprzedaż, u Ciebie natomiast raczej dołek – może warto więc szukać zmian w komunikacji?

    Różnice zauważyć można również w sposobie prezentacji produktu i oferty. Jeśli sprzedajecie to samo, a komunikujecie zupełnie inne cechy to też analiza pozwoli Ci sprawdzić co działa lepiej, a co może nie mieć zupełnie znaczenia.

    • Działalność reklamowa i polityka cenowa

    Bądź na bieżąco z tym, co Twoi konkurencji robią w kwestii cen lub promocji. Możesz akurat szykować coś większego u siebie, co odniesie słaby skutek bo rywal uruchomił jeszcze lepszą promocję kilka dni wcześniej. Z drugiej strony, wiedząc od razu o ruchach cenowych możesz przygotować kontratak 🙂

    • Sprzedaż na Allegro

    Pozwala ocenić potencjał sprzedażowy firmy konkurencyjnej i wielkość rynku ogólnie. Dane z Allegro są nieocenione w kwestii poważnych decyzji biznesowych w Twojej firmie jeśli zajmujesz się e-handlem. Być może chcesz zainwestować masę środków w produkt, który tak właściwie zupełnie się nie sprzedaje lub trwa walka cenowa na Allegro, co pozbawi Cię jakiejkolwiek marży. Warto dokładnie przeanalizować wszystkie możliwe informacje.

    Analiza konkurencji i rynku to podstawa rozwijania biznesu

    Niezależnie od tego czy działaś na międzynarodowym rynku jako duża firma czy stawiasz pierwsze kroki lokalnie jaki jednoosobowa działalność. ZAWSZE warto wiedzieć z kim konkurujesz i czego możesz się spodziewać.

    Biznes to gra z jasnym celem – zysk. Gdy w grę wchodzą pieniądze to niestety, niezależnie od tego jak bardzo szlachetne cele przyświecają naszej firmie, dla innych może to być po prostu kwestia kasy. Warto więc trzymać rękę na pulsie, wiedzieć z kim “gramy” i co może nas spotkać ze strony innych.

    A dodatkowo wykorzystać już przetarte przez kogoś szlaki, podążać nimi, przerobić je lub wytyczać nowe. 

    Autor:
    Krzysztof Raźniak – CEO & Head of Digital
    Ubieram firmy w treści i wspieram dobrym słowem.
    Jeśli masz czas na czytanie to może zainteresuje Cię:
    Jak samodzielnie projektować grafiki do social media?
    Jak wybrać nazwę firmy?
    TEKSTULETTER

    zapisz się, CO CI SZKODZI

    Uzyskaj dostęp do dodatkowych materiałów, narzędzi, aktualności i wyjątkowych promocji na szkolenia. Raz na jakiś czas wysyłamy ciekawe rzeczy, niedostępne w innym miejscu. Możesz wypisać się, kiedy chcesz. Staramy się o regularność, ale różnie wychodzi  🙂